Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2004 #1 Skrevet 6. juni 2004 Går det an å velge litt utradisjonelt når det gjeld salmer i kyrkja, eller er det eit fast knippe salmar ein må velge mellom? Har hørt litt på eksempla på Orkdalsmenighetene si side, men kunne godt tenkt meg fleire alternativ. Kva salmer har de valgt?
Piarina Skrevet 6. juni 2004 #2 Skrevet 6. juni 2004 Vi har tenkt å ha engelske salmer, siden min kjære er canadisk og vi dermed får mange engelsktalende gjester. Men jeg har ikke spurt hverken presten eller organisten ennå... Håper det går greit for dem... Syns de har penere salmer på engelsk... Har ikke helt bestemt meg for hvilke ennå. Sitter her foran dataen med salmene og orgelmusikken på fullt nå.... Syns det er vanskelig jeg... :klø: Har du sett på www.royken.kirken.no forresten? Kanskje det ligger flere ute der enn hos orkdal? Eller var det der det ikke lå noen forresten...? Går helt i surrr jeg.
Ingeborg Skrevet 6. juni 2004 #3 Skrevet 6. juni 2004 Du kan velge andre salmer, men organisten (som er musikalsk ansvarlig) må godkjenne bruken av dem. Med mindre du velger salmer som er virkelig upassende (og hvem vil vel det?), burde det vel ikke være noe problem. Vi satte oss ned med vedlegget til salmeboka fra 1997 (S97) og valgte bare salmer derfra, for det hadde vi lyst til.
lampeskjerm Skrevet 6. juni 2004 #4 Skrevet 6. juni 2004 Hei Veslo. De som står foreslått på orkdalsmenighetene er kun de som er mest vanlige. I utgangspunktet er det fritt fram for å velge blant de 1000 salmene som står i Salmeboka og i Salmer 97 Hvis dere heller ønsker andre salmer/kristne sanger på norsk eller engelsk vil dette også stort sett gå greit. Bare sørg for at prest og organist får beskjed om det i god tid. Det er de som godkjenner salmer til vigsel. Dersom det ikke er helt horribelt blir det stort sett godkjent. Det som man kanskje bør tenke over hvis man velger utradisjonelt er at få synger med til salmene. Velger man bankers salmer er det flere som deltar i sangen. Det er ganske mange salmer jeg kunne tenkt meg i da vi giftet oss, og vi valgte litt uvanlige bryllupssalmer, men som folk kunne. En salme jeg synes er veldig flott (men dessverre er vanskelig å synge) er Når heile verda syng mot Gud. Den står i Salmer 97. Hadde nok gjort seg best med solist. Som barn i ditt hus, er en annen sang jeg godt kunne tenkt å bruke. Den er utgitt av Oslo Gospel choir. Millenium prayer er også nyyyydelig, men egner seg trolig ikke for allsang uten band. Har du spørsmål om salmer kan du gjerne skrive pm. Hilsen Lampeskjermen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå