AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #1 Skrevet 3. april 2014 For et år siden fikk jeg påvist hypotyreose - lavt stoffskifte. Da hadde jeg vært ordentlig langt nede og ikke fungert normalt på lenge. Fikk medisiner og fungerte bedre, men ikke optimalt. Nå i januar ble jeg akutt syk med bihulebetennelse og bronkitt på samme tid. Gikk på antibiotika og ble frisk. Så gikk det en uke før jeg fikk halsbetennelse så jævlig som jeg aldri har kjent før. Jeg kunne ikke svelge mitt eget spytt engang og lå i sofaen med en kopp jeg spyttet i! (Beklager ) Siden dette ble aldri formen ordentlig bra igjen. Jeg sviktet en treningsvennine fordi jeg rett og slett ikke maktet å trene etter jobb. Levaxin dosen min ble tredoblet, og nå føler jeg med gradvis bedre. Problemet er at venninene mine ikke skjønner at jeg ikke har ork til å trene. De får jo mer energi av å være i aktivitet. Jeg forsøker å si at det gjør ikke jeg, kroppen min funker ikke som deres. Hvis jeg presser meg for hardt blir jeg sengeliggende i ei uke. Jeg blir rett og slett lei meg og sår over å få formaninger om energi og trening, overskudd og den jævla dørstokkmila, når de sånn ellers ikke aner noe om symdommen min. Jeg føler meg jo ubrukelig nok fra før om ikke jeg skal forsvare hvorfor jeg ikke klarer å komme på trening etter jobb.. Dagens utblåsning!Anonymous poster hash: c0455...5fc
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 Sånn fungerer ofte sosiale mennesker. Enten det er familie, venner eller debattanter på et forum. Person A presenterer et problem eller en stuasjon som ikke er optimal. Person A trenger ikke å spørre, for Person B, C, D og E vil uten oppfordring dele lignende erfaringer som kanskje kan hjelpe Person A til en raskere løsning på problemet eller en mer smertefri avvikling av situasjonen. Snu på flisa: Du kan i morgen lage en utblåsning som folk som gir deg velmenende råd på et forum... Jeg antar dine venner vet om sykdomsproblemtatikken. Og de tror neppe de kan kurere deg, men det er innebygget refleks å dele erfaringer som har fungert (det er endel av det å være kommuniserende og sosiale dyr) samt å komme med oppmuntring og råd. Om du bare vil ha medynk og klapp på hodet, så si det til vennene dine. "Jeg trenger kun at du lytter nå. Og nikker med hodet på skakke og sier god bedring etterpå". Anonymous poster hash: 9071b...2be 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #3 Skrevet 3. april 2014 Sånn fungerer ofte sosiale mennesker. Enten det er familie, venner eller debattanter på et forum. Person A presenterer et problem eller en stuasjon som ikke er optimal. Person A trenger ikke å spørre, for Person B, C, D og E vil uten oppfordring dele lignende erfaringer som kanskje kan hjelpe Person A til en raskere løsning på problemet eller en mer smertefri avvikling av situasjonen. Snu på flisa: Du kan i morgen lage en utblåsning som folk som gir deg velmenende råd på et forum... Jeg antar dine venner vet om sykdomsproblemtatikken. Og de tror neppe de kan kurere deg, men det er innebygget refleks å dele erfaringer som har fungert (det er endel av det å være kommuniserende og sosiale dyr) samt å komme med oppmuntring og råd. Om du bare vil ha medynk og klapp på hodet, så si det til vennene dine. "Jeg trenger kun at du lytter nå. Og nikker med hodet på skakke og sier god bedring etterpå".Anonymous poster hash: 9071b...2be Jeg har ikke tidligere fortalt dem om at jeg har denne sykdommen, før jeg i januar ikke klarte å følge opp med treningsvenninnen min. Da fortalte jeg at jeg har denne sykdommen og i perioder ikke makter annet enn å komme meg på jobb og få i meg mat. Siden da har hun med gjevne mellomrom spurt om jeg er klar for trening igjen, og om jeg da sier "nei, jeg har ikke overskudd, mer enn nok med jobb og å få i meg mat, dusje osv" så får jeg preken om å trene for å få mer overskudd. Sier jeg imot henne og forteller at kroppen min ikke funker sånn så sier hun "joo, du får mer overskudd". Også denne dørstokkmila.. 😄Anonymous poster hash: c0455...5fc
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #4 Skrevet 3. april 2014 Vel, det er ikke sikkert det er ondt ment. Ta det som et kompliment, ikke hør at hun sier "du er laaat" mellom linjene. Hør heller "Hun vil ha mitt selskap" mellom linjene. Opp med hodet, Tussi. Og vil du at hun skal slutte helt, så må du si det klart ut. Ellers risikerer du at også hun tolker ting mellom linjene. Og tenker at du dro litt på svaret, så da er du litt på gjerdet og trenger LITT TIL oppmuntring... Vær tydelig og klar. Anonymous poster hash: 9071b...2be 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #5 Skrevet 3. april 2014 Det er veldig få som egentlig vet hva lavt stoffskifte egentlig er og hva det gjør med kroppen. Tror nok mye av problemet ligger der. Spør dem om de vet hva lavt stoffskifte gjør med kroppen, se hva de svarer:) Anonymous poster hash: 398fe...26c 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #6 Skrevet 3. april 2014 Jeg har en hjernesvulst og har derfor dundrende hodepiner med ujevne mellomrom. Da har jeg mang en gang fått høre at det ikke blir bedre av bare å sitte og tenke over at jeg har vondt i hodet, det som hjelper er å komme seg ut og leve som normalt. Det gjør jeg det meste av tiden, men når jeg først får en slik episode blir det bare verre om jeg forsøker å foreta meg noe som helst. Folk forstår bare ikke. Du kan godt be dem slutte og forklare hvorfor det virker mot sin hensikt. Det beste er nok likevel bare å takke for omtanken, si at det ikke er sånn det fungerer, at de gjerne må lese seg opp på dette og deretter bare lære seg å ikke bry seg. Det må folk gjerne si at er en dårlig strategi, men det er det eneste som har fungert for meg. Du får ikke forandret verden, selv om jeg så gjerne skulle sagt at det ikke er grenser for hva man kan få til. Du må bare lære deg å leve med at den vil irritere vettet av deg til tider. Sikkert en del som sier seg uenige, men det er et perspektiv som har utviklet seg hos meg etter jeg fikk diagnosen. Folk skjønner lite (sikkert jeg også), og jo før man innser det, jo bedre. Anonymous poster hash: 6f5a4...755
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #7 Skrevet 3. april 2014 Likte svaret i innlegg 5. Send spørsmålet i retur. Men på en pen måte. Det kan gi rom til at du forteller om at du ikke får mer energi men taper energi.Anonymous poster hash: 01fd2...a35 1
Avalon Skrevet 4. april 2014 #8 Skrevet 4. april 2014 Be de lese fakta om sykdommen! Jeg har også et par kroniske lidelser som tar veldig på, og som ikke "vises" på kroppen. Skjønner veldig godt du er drita lei av alle mulige tips. Har fått, og får fremdeles min dose av det jeg også fra folk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå