Gå til innhold

Hvilken hunderase har du og hvordan er hverdagen deres?

Anbefalte innlegg

Gjest Silverstream
Skrevet

Howavart tispe på 3 år.

Gæren hund som ikke er helt velopddragen og som dessverre ikke får den trimmen hun burde ha. Ikke min, men foreldrene min sin.

Gjest Belle âme
Skrevet

Vi har ikkje hund men eg skal ha ein papillon eller papillon mix når eg blir eldre

Skrevet

Hvilken rase har du?

Har en som er 75% engelsk staff og 25% rottweiler, verdens vakreste hund ♥ Veldig glad i å sleike, prate og få masse kos. Går utrolig godt overens med barn, litt skeptisk til fremmede men det varer kanskje 2 min :P Dessverre redd for andre hunder, spesielt hannhunder, men med tia til hjelp leker han fint med de fleste :)

Hvordan er hverdagen deres?

Hverdagen vår er egentlig ganske så avslappet. Jeg er hjemmeværende mens samboer er på jobb/skole, og min far bor i første etasje hvor vi bor, så han er så og si aldri alene bortsett fra når vi er på store handleturer.

Min far står opp tidlig og døra ned står oppe, så han kan gå ned å bli slipt ut i hagen når han måtte ønske det selv.(selvom det sjeldent skjer før jeg står opp, vil heller under dyna) Eller så går dagene til masse kos og lek i stor inngjerdet hage :)

Hvor ofte går dere tur?

Det kan være forskjellig fra dag til dag, noen dager er det flere turer på times tid hver, andre dager koser vi oss heller i hagen eller bare går til butikken :)

Trekk? Kløv? Jakt?

Når tantebarna brukte vogn så pleide han å trekke vogna når vi var på turer, akrebrett er også morsomt å trekke syns han :) Eller så bruker han så og si alltid kløv når vi går på butikken og noen ganger ellers på tur.

Ikke minst; Hvor gammel er hunden deres? :)

Hunden min er 4 1/2 år, blir 5 år i august :)

Skrevet

Har tre Thai Ridgeback og en Rottweiler, samt et par forvokste "marsvin" av en eller annen japansk pyserase :laugh:

Bikkjene ligger stort sett og sløver hele dagen og natta. Disse er ikke selskapshunder, men vakthunder som skal holde andre bikkjer, dyr, slanger og slemme mennesker langt unna hus og familie.

AnonymBruker
Skrevet

Har en tre år gammel flatcoated retriever-hann med masse energi!

Jeg jogger en time med ham hver morgen. Etter jobb får han en luftetur på ca 2 timer, på sommeren går vi gjerne til sjøen så han kan bade og hente pinner jeg kaster til ham (hans favoritt-ting gjøre i hele verden). Eller vi går i skogen, eller til hundejordet og hilser på andre hunder. Før leggetid får han en liten tissetur. Prøver også å legge inn en økt med mental trening hver dag.

Anonymous poster hash: f8129...18b

Skrevet (endret)

Som tittelen beskriver.. Hvilken rase har du? Blanding? Hvilken blandinger?

Hvor ofte går dere tur?

Trekk? Kløv? Jakt?

Slike generelle ting! :)

Jeg bare lurer på slike rare ting jeg :D

Anonymous poster hash: 48598...22b

Vi har en japansk spisshund hann som blir 2 år nå i sommer.

Hverdagen vår ser vanligvis sånn ut:

- Tar ham ut en kjapp runde med en gang vi står opp slik at han får tisse

- Jeg reiser på jobb, samboer går og legger seg (jobber nattevakt)

- Når jeg kommer hjem er det først middag, deretter tar jeg hunden ut på hovedturen. Den er som regel på litt over en time i hverdagene, kan være over to timer i helgene. Jeg pleier som regel alltid å legge turene til et sted hvor han kan gå løs, og han får dermed løpe løs nesten hver dag.

- Også blir det en kort kveldsrunde før leggetid, 10-30 min, alt etter som.

- Ellers bruker jeg ham aktivt: Jeg går nå ettårig klikkertrenerutdannelse og har lagt opp en treningsplan hvor vi trener lydighetsøvelser, grunnferdigheter og momenter nesten daglig. Jeg går på fellestreninger en til to dager i uken og trener også spor utenom.

Målet er etterhvert å konkurre med ham i både LP og bruks. Hadde også tenkt å begynne med agility, men det utgår siden han har HD. :)

Endret av Tabris
Skrevet

Mellompuddeltispe på drøye 2 år. Luftetur 3 ganger om dagen, alt fra to minutter til tjue minutter av gangen. Tur på 1 time 3-4 ganger i uka, mental trening de andre dagene. Ønsker meg et område i nærheten hvor det er lov å slippe hunden løs...

Akkurat nå har hun løpetid. Så slapp, hormonell og ute av seg så hun så vidt orker å gå ut og tisse... :/

Skrevet

Har en valp ,6mnd Leonberger

Dagen starter ved en lang tur (time eller mer) hvor det trenes litt,løper og leker med andre (varierer fra dag til dag)

Min 4 turer pr.dag.
Mental trening,rolige dager, inngår i en salig blandig
Går i skogen min .2 ganger i uka.Bader 1-2 ganger . Masse store fristeder der hund kan boltre seg

AnonymBruker
Skrevet

Har en valp ,6mnd Leonberger

Dagen starter ved en lang tur (time eller mer) hvor det trenes litt,løper og leker med andre (varierer fra dag til dag)

Min 4 turer pr.dag.

Mental trening,rolige dager, inngår i en salig blandig

Går i skogen min .2 ganger i uka.Bader 1-2 ganger . Masse store fristeder der hund kan boltre seg

Er du ikke i jobb? Og en valp skal ikke gå så lange turer. Og du bader han 1-2fsnger i uka?? Hjelpes..

Anonymous poster hash: 30053...bd9

Skrevet

Venta på kverrulanten ja :)

Jeg er ufør og går ut når jeg kan og når det passer meg. Går i snegle tempo.

Ja jeg lar han løpe i vann 2 ganger i uka..Har vannhund jeg ,og så er det vann opp til buken hans. Så du kan slappe av,han storkoser seg i vannet.Der dukker han hele hode ned i og vasser rundt i eget tempo.

Og en times tur er IKKE lang tur, rene oppvarmingen bare det for ordentlig trente hunder.Nå er min valp og går i valpe tempo samt i mitt tempo (ref. til snegletempoet).

AnonymBruker
Skrevet

Blanding, rottis,dobberman,canan,boxer,richback og en til men kommer ikke på hvem, hehe..

Også har jeg en engelsk sether.

Rolig, soffa hunder begge to. Sethern er selvfølgelig litt stressa av natur, men veldig rolig. Blandingen er leken, sosial, elsker mennesker, litt dominant ovenfor andre hunder. Ellers greie å håndtere begge to.

Hvor ofte går dere tur?

Morgen, går de rundt i hagen.

Etter jobb, en tur, times tid.

Kveld, ut i hagen opp til flere ganger, da begge to trives med å tusle rundt i hagen. Og generelt bare være der ute, men helst sammen med oss, hehe..

Trekk? Kløv? Jakt?

Nei.

Sether 9 år.

Blandingen 3 år.

Er også på utkikk etter ny hund, en hvit gjeterhund(hvit schæfer), det er greit å anskaffe en ny med tanke på at sethern drar på åra og de er begge to veeeldig avhending av hverandre, så blandingen må få en ny følges venn. Også har jeg blitt helt forelsket i hvit gjeterhund..

Anonymous poster hash: 6f369...cf9

Skrevet

Har en 6 mnd bichon havanais

Står opp ca 7.

Går rett ut for tissing.

Gjør meg i stand og går 5-10 minutters tur etter det.

Har andre som har henne noen timer på dagen.

Når jeg kommer hjem fra jobb setter jeg henne i bånd i hagen og sitter der sammen med henne til hun har tisset eller går 10 minutters tur.

Til vanlig går vi vel 2-3 15 minutters turer i tillegg til å være i hagen.

Øver fortsatt på renslighet så blir mye småturer og luftinger

I tillegg har jeg henne med rundt så mye som mulig. Har henne i bilen på små ærend, med på besøk etc.

AnonymBruker
Skrevet

Har en snart 1,5 år gammel tervueren (belgisk fårehund) som vi overtok for to måneder siden. Dagene går omtrent slik:

- Står opp, tissetur/morgenlufting, så frokost

- Vofs blir med samboer på jobb fram til han er alenetrent. Han sliter med dette, da forrige eier ikke lærte ham å være alene. Men vi jobber med saken.

- Alternativt er han sammen med meg siden jeg er imellom to jobber. Hvis han er med meg, blir det gjerne en ekstra tur rundt lunsj, halvtime-time lang.

- Etter jobb spiser vi middag, og så tar vi med vofs ut. Enten så går vi en tur, eller så drar vi i hundeparken eller til stranda. Da får han løpt av seg en del krutt og så får vi trent hverdagslydighet. Det er viktigere at han får brukt hodet sitt nok enn at han får løpt, ellers blir han masete og slitsom. Kvarter-tjue mins godbitsøk i gresset etter tur er ikke uvanlig!

- Hjemmekos til vi skal legge oss, da går vi en liten tissetur rundt huset.

Anonymous poster hash: 9eb60...459
Skrevet

Jeg har en Cavalier King Charles spaniel. Disse ble jo alet opp som selskapsdyr for kongelige - og det er tydelig den dag i dag! :fnise: Cavalierene kan ikke stort annet enn å la seg kose med og å være pene! Hehe! Guttten min sover like lenge som meg, enten det er til 9 eller 12..... Ikke noen påkrevet morgentur her i gården. Han fotefølger meg overalt, og er ekstremt selskapssyk. Han er rett og slett en koseklump! Cavalierene blir ofte rammet av sykdom ganske tidlig, men han her er frisk som en fisk og leken som en valp, til tross for sine 10 år. Han er utrolig gladlynt, en skikkelig humørspreder!

• Liker 2
Skrevet

Hvor ofte går dere tur?

Trekk? Kløv? Jakt?

Har papillon.

Hverdagen vår er ganske fullpakket. Står opp kl 6, går tur i en halvtime. Så er hun med på jobb, kl 15 er vi ferdige og går en times tur, så trener vi agility 2 dager i uka og spor 3 dager i uka. Lørdag og søndag varierer det mellom å lære henne å ushe fugler for jakt og å gå turer i skogen/fjellet. På kvelden er det kos i massevis, og rett før sengetid er det en halvtimes tur til. Hadde aldri trodd at en papillon kunne få store muskler, men hun er skikkelig buff!

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei lita nett husky (siberian/alaska), på snart 4 år.

Hverdagen går i lufting, kos, lek og turer. Har stor hundegård, ellers er hun alltid med meg rundt på gården.

Trekker noe på vinteren, mindre/ingenting når snøen er borte. På fjellturer bærer hun kløv.

Jaktinstinktet er supert, men brukes minst mulig! :P Er helt vill på å grave etter mus, ser ut som en rev..

Anonymous poster hash: a578e...be2
Gjest ompalompa24
Skrevet (endret)

Jeg har en liten langhåret chihuahua på 2,5 år. Jeg studerer og har endel fritid, så jeg er stort sett hjemme med han hver dag. Vi går ca. 10 min på tur før frokost, 10 min rundt lunsjtider, 10 min ved middagstid og 10-20 min før leggetid. Dersom jeg skal noe spesielt en dag, er han ofte med meg. Dersom det regner og er stygt vær, foretrekker han å være innendørs og det er en kamp å få han med seg ut. Hvis det er sol og fint vær, kan vi gjerne gå i 1 time eller 2 uten problemer. :)

edit:skrivefeil

Endret av ompalompa24
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase har du?

Japansk spisshund, renraset

Med et ord: hyggelig! Leker en del, han er sosial og vil være med på det meste. Han sover fra kl.20, må drasse han med om vi skal noe.

Hvor ofte går dere tur?

20 min morgen, 30 min etter jobb, 1 time på kveld og lite tissetur rundt kl.23.00

Trekk? Kløv? Jakt?

Han er en vaktrase, men vi har ikke utviklet denne egenskapen, vi har heller trent av han dette.

Hvor gammel er hunden deres?

Han er 1,5 år og fortsatt valpete. Merker at han ikke er så fan av valper lenger, men ellers er han fortsatt leken og teit.

Generelt

Han er som sagt sosial, elsker å bli med uansett hvor vi drar. Derfor er han enkel å ha med ut, både i mark og by. Veldig formbar rase, enkel å trene, og husker alt selv om vi glemmer vedlikehold. Og han er helt nydelig å se på, og han elsker katten mer enn han elsker meg tror jeg. Han vekker meg hver dag med en nuss, og logrer i et kvarter når jeg kommer hjem. Han er også rampete, sniker i seg mat fra bordet og rapper truser fra badet.

Anonymous poster hash: 9d6ea...0e2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hvor ofte går dere tur?

Trekk? Kløv? Jakt?

Jeg har to hunder for øyeblikket - en shetland sheepdog på 7 år og en blanding av border collie og finsk lapphund på snart tre. Jeg har tidligere hatt tre border collier, og er derfor vant til et aktivt hundeliv ;)

Hverdagene med hund er ganske varierende - men består alltid av minst en ordentlig tur eller trening, i tillegg til tisseturer/lufteturer. Vi går mye i skog og mark og jeg løper endel med hundene. Nå i sommerhalvåret blir det mange lange turer i skogen, på vinteren litt færre og mer intensive turer. I tillegg trener jeg lydighet og spor. Blandingen er også med på elgjakt på høsten som sporhund/drivhund. Tidligere har jeg trent aktivt lydighet og bruks, og da har mye av hverdagen bestått av reising til og fra trening og lange kvelder hvor man bruker like mye tid på å trene andres hunder som sine egne. Det har jeg ikke tid til nå, men når jeg blir "ordentlig voksen", er ferdig med studier og etterhvert småbarn så ønsker jeg å ta det opp igjen.

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Hvilken rase har du? Blanding?

Blanding. En hanne som er 50/50 engelsk cocker/puddel, og en tispe av samme blanding men 75 % cocker.

Tispa på snart halvannet år våkner før fuglene fiser, og da må hun UT. Har inngjerdet hage med grei størrelse, så da slipper jeg dem ut der for morgenlufting.

Hvor ofte går dere tur?

En gang om dagen bare - en times tid. Vi er per tiden hjemme begge to, og de er ute og løper i hagen ørten ganger om dagen.

Ikke minst; Hvor gammel er hunden deres?

Hannen blir snart fire og tispa halvannet.

Endret av Sobril

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...