AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #1 Skrevet 3. april 2014 Som tittelen beskriver.. Hvilken rase har du? Blanding? Hvilken blandinger? Hvordan er hverdagen deres? Hvor ofte går dere tur? Trekk? Kløv? Jakt? Slike generelle ting! Ikke minst; Hvor gammel er hunden deres? Jeg bare lurer på slike rare ting jeg :D Anonymous poster hash: 48598...22b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 Jeg har en Engelsk Springer Spaniel på snart 1 år. I hverdagen går jeg en kort tur på morningen (10 min), en passe lang tur etter jobb (20-30 min), en lang tur etter middag (1 time+) og en kort kveldstur (10-15 min. De dagene jeg jobber kveld og i helgene, har jeg også tid til å gå lengre turer med henne på dagen. Vi driver også med agility (noe hun elsker!) en gang i uka og lydighetskurs en gang i uka. Jeg trener ikke aktivt jakt med henne. Hun er en herlig og alltid-glad hund. Dette et min første hund, men 1 gang springer, alltid springer Anonymous poster hash: a8efd...b90
Tanuki Skrevet 4. april 2014 #3 Skrevet 4. april 2014 Har en pekingeser, tror han er mellom 5 og 7 aar. Gaar paa tur, morgen, ettermiddag og kvelden, i tillegg til at jeg tar han med meg naar jeg skal paa butiken eller hvis jeg skal tilbringe lengre tid ute. Han er veldig glad i lope rundt og leke med andre smaa hunder, hater desverre store hunder og vil helst sloss, saa det kan vaere litt problematisk. Det er min forste hund, og angrer ikke et sekund. Inne er han veldig rolig, bjeffer aldri, selvom noen ringer paa doren, elsker gjester, tolmodig med barn og bare eeeelsker lek og kos. Siden han er saapass liten, med lave ben og kort pust er ikke trekk og agility noe jeg driver med, lar ham heller lope og leke ute i sitt eget tempo. De enste ulempene jeg kommer paa er vel det at han snorker, HOYT! , snofter, nyser etc, veldig sta og bestemt hund, krever en del pelsstell, men pleier a barbere ham kort om sommeren. Maa alltid passe paa at han ikke er for varm, eller for sliten, i tillegg til at oynene hans er ganske utsatt siden de er store. Lar for eksempel ikke barn herje med ham. Og man blir jo selvfolgelig veldig bundet av a ha en hund, jeg studerer, og kan ikke bare uten videre feste ute hele natten eller reise av sted med venner. Hunden kommer alltid forst
Gjest Heartbeat Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 Dobermann, går tur tidlig om morgenen på en ca 15 minutter, så en lang tur etter jobb,minst 1-2 timer, ofte litt trening i form av agility eller bare lek og morro. Litt lydighetstrening blir det også hver dag, han krever mye, både i aktivitet og hodebry. Så blir det en til tur på kvelden og den er også på ca 15 minutter. Bruker endel tid i skog og mark også
Lea2 Skrevet 4. april 2014 #5 Skrevet 4. april 2014 Hannhund som er blanding av gud-vet-hva.. men mest sannsynlig Shih tzu og en eller annen terrier (eller to). Ca 4 år. Har litt trøbbel med bakbeina og blir fort stiv, så vi tar det rolig med tur. Flere korte turer fungerer mye bedre enn noen få lange. Går stort sett en tur i parken eller andre områder der det er flere hunder og mulighet til å løpe litt. Ellers trives han godt med å være ute i hagen også. Ingen stor forskjell på energi eller humør om han får null eller 6 turer på en dag. Vanlig hverdagstrening (lydighet) i tillegg. Hunden er den staeste og mest humørsjuke jeg noen gang har hatt. Han har komplett angst for å bli løftet/holdt fast og for høyder, så vi unngår slike ting om vi kan. Er han i dårlig humør får han være i fred. Han er adoptert/omplassert, så ingen vet hva som skjedde med ham de første månedene.
Sapientia Skrevet 4. april 2014 #6 Skrevet 4. april 2014 Siberian Husky De bor for det meste ute så morgenluftig slipper jeg de fleste dager. Men får en god tur i løpet av døgnet (før eller etter jobb, avhenig av når jeg jobber). Ofte innebærer det trekk da jeg har flere å kjører de med vogn. Men tar de også jevnlig til individuell "hodetrening" samt turer i skog og mark med ca halve gjengen av gangen. Har ingen faste rutiner som skjer på faste tidspunkt, da jeg ønsker å unngå forventningspress til klokkeslett. De oppfatter raskt når det er mat/tur/trening/kos/vask på gang uannsett. Gode på å lese kropsspårk disse dyra De er selvsagt også ofte inne sammen med meg. Ikke alle på en gang, men 2-3stk av gangen. Og da får de lov til å ligge i sofaen f.eks. Jeg har jo hunder fordi jeg liker å være med dem. Mine er ikke "bruksdyr" slik enkelte på store kjørerkennler er.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #7 Skrevet 4. april 2014 Eurasier på snart ett år. Hverdagen består av morgentur, en litt lengre tur (feks i skogen med langline eller løs når det går an) i tre-fire-tida, og to turer til, på kveldstid, hvorav den en er ganske lang og den andre kort. Noen ganger er han med meg i stallen, noen ganger er vi på kurs. Har gått rallylydighet nybegynnerkurs og vært en del på utstiling, både som junior og valp. Har også vært på handlerkurs og ringtreninger. Han koser seg veldig med å være med på mest mulig, vi går turer, har ham med i sentrum og lignende. Bruker ikke hunden til noe spesielt utenom dette, ikke noe jakt- eller andre utpregede instinkter hos eurasier. Lyst til å gå på nybegynner agilitykurs, men ikke konkurrere i det, fordi han er en stor hann, og tenker at det ikke er så bra for ham å hoppe noe særlig. Han er uansett ikke rask nok til å kunne konkurrere på noe særlig nivå. Han er en utrolig snill og god hund som selv som hormonell tenåring er ganske lett å ha med å gjøre. Anonymous poster hash: 16cf4...6f7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #8 Skrevet 4. april 2014 Bordercollie/elghundmiks. Jada... skaff dere aldri blanding av jakt og gjeting. Morgen: 20 minutter morgentur. Gjerne med litt løping løs. Rett etter jobb: På rolige dager, så tok vi 1-2 timer i skogen Eller trente lydighet, spor eller agillity Ellers var hun ofte med i stallen og med på rideturer Kveld: 10 minutters luftetur (om vi da ikke var ute fra fire-tiden til ni-tiden, noe vi gjorde ofte) Anonymous poster hash: f2a6f...43c
Omnivore Skrevet 4. april 2014 #9 Skrevet 4. april 2014 Retriever blanding. 1 1/2 år. En vanlig dag uten noe ekstra ser ca sånn her ut: Når jeg står opp: Ut å tisse Når de andre står opp: 15 - 30 min tur (bæsjetur) Når jeg kommer hjem fra skolen: Ut å løpe fra seg på åkeren/lek (ca 30 min) Etter middag: 1-2 timer tur. (som oftest 1 på ukedager) Halve turen er han som oftest løs. Kveld: 15- 30 min tur (bæsjetur) Evt natt: 5 min loffing på gårdsplassen for å tisse. Enkelte dager reiser vi inn til byen og tusler rundt der og ser på livet, et par ganger i uka har vi frislipp med andre hunder, et par ganger i uka reiser vi til skogen og går turen der. (her er det bare åker, traktorveier og småskog). På sommeren er han som regel ute i bånd når vi er hjemme. Når vi også er ute så tusler han løst rundt på gårdplassen. Nå begynner vi snart på kurs og etter det regner jeg med at vi slenger oss med på treninger rundt og kring i nærområdet også.
Kong Skrevet 4. april 2014 #10 Skrevet 4. april 2014 Tibetansk spaniel, 2 1/2 år. Starter dagen med å slippe ut i hagen, så spiser vi litt frokost, så går vi tur. Så leker vi/koser/trener vi i noen timer, før jeg slipper hun ut i hagen igjen. Rundt middagstider går vi en tur til, ca 30 min. Liten tissetur til før leggetid, ellers slipper vi henne ut i hagen et par ganger til. (Hun er ikke glad i å gå tur)
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2014 #11 Skrevet 4. april 2014 Nu har jeg ikke hund mer, men hadde St Bernhardshund tidligere. Hvilken rase jeg skal gå for neste gang aner jeg ikke.
Skywise Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Står opp kl. 7, 5 -10 minutter tur. Kommer hjem fra jobb kl. 4, 10 minutter tur. Hovedtur/trening, en eller annen gang på kvelden. Kveldstur kl.11-12, 5-10 minutter tur. På vinteren: 4 dager 6km tur (hovedsakelig bygåing). 2 dager 1 mil (terreng). 1-2 dager i uka tar vi på kløven. 1 hviledag med 20 minutter tur og 10 minutter løsslipp. 3x5min økter med lydighet 1 dag i uka. På sommeren: 2 dager 6km tur. 3 dager 1mil. Varierer mellom terreng, bygåing og fjell. 1 dag i uka tar vi på kløven. 1 dag 3-4km sykkel eller jogging med høy intensitet. 1 hviledag med 20 minutter tur og 10 minutter løsslipp. 1-2 spor på ca. 30min i uka, tillagt dagene med mindre aktivitet (hviledag eller 6km tur). 2x30min svømming i uka når været tillater det. 3x5min økter med lydighet 1 dag i uka. 2x rådyrjakt i året, pluss 1x hjortejakt annen hvert år. Har 1 stk dachs på 4 år, men fulgte samme opplegget (utenom jaktbiten) med foregående parson på 5 år.
Fiolinisten Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 (endret) Jeg har en shetland sheepdog (sheltie). Går mellom en 3-7 timer dagen, i hovedsak skog og fjell. Noen få dager bruker vi lett kløv, da han er fortsatt relativt ung. I tillegg så trener vi mellom 10 og 30 min konkuranselydighet. Endret 5. april 2014 av Fiolinisten
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Som tittelen beskriver.. Hvilken rase har du? Blanding? Hvilken blandinger? - Parson Russell Terrier Hvordan er hverdagen deres? - Vi er studenter og jobber. Vi jobber mye, men motsatt av hverandre så vi er mye hjemme med hunden. Han er hjemme maks 5 timer og det er kun noen få ganger per måned. Vi har mye fokus på hundeholdet så de fleste aktiviteter vi finner på involverer han. Det blir ca 1 time lek, trening og hjernetrim hver dag. Vi har også mulighet til å ta han med på jobb noen ganger, men har aldri hatt behov for det. Reise gjør vi også, da har vi han som regel med eller så har han faste hundepassere som han kjenner godt og som vi vet tar godt vare på han. Hvor ofte går dere tur? - Vi går tur minimum 3 ganger om dagen. Det blir gjerne en lang 2-5 timer og to kortere turer (20-45 min) i løpet av en dag. I tillegg er han ute i hagen ca 4-5 ganger per dag, noen ganger alene og andre ganger sammen med oss. Der leker han og får løpe litt. Er også ofte ute over lenger perioder 5-6 timer der han får løpe fritt rundt og leke. Trekk? Kløv? Jakt? - Vi tenkte å begynne med kløv etterhvert. Ingen av oss jakter, men det er noe vi har snakket om å prøve etterhvert. Agility driver vi med og det elsker han. Slike generelle ting! Ikke minst; Hvor gammel er hunden deres? Han er snart 2 år. Anonymous poster hash: f41ff...d3c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #15 Skrevet 5. april 2014 Nu har jeg ikke hund mer, men hadde St Bernhardshund tidligere. Hvilken rase jeg skal gå for neste gang aner jeg ikke. Trodde du var en forkjemper for Chow chow jeg, har du aldri hatt deg eller skal skaffe deg det?Anonymous poster hash: 30053...bd9
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 Trodde du var en forkjemper for Chow chow jeg, har du aldri hatt deg eller skal skaffe deg det?Anonymous poster hash: 30053...bd9 Er en elsker av rasen ja pga en venninne har et oppdrett.
Anciol Skrevet 6. april 2014 #17 Skrevet 6. april 2014 2 tervueren på 10 og 14 år som bor hos foreldrene mine Tur morgen, formiddag og ettermiddag/kveld De er utmerkede vakthunder og snille med barna mine:) De er super gode trekkhunder for barna, når vi kommer til bratte kneiker på langrenn, da kobler vi hundene på beltet til ungene så får de hjelp til å gå opp bakken:)
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #18 Skrevet 6. april 2014 Har Boston terrier. Dagene består i å lufte bikkja, som pisser utover hele seg selv pga defekt et eller annet i huet som gjør at han ikke skjønner HVORDAN han skal pisse ordentlig, soving, se i vinduet, leke, lufte så han driter utover hele seg og må enten vaskes i ræva med våtservietter eller spyles i dusjen. Og så eter han tørrfôr og tørka bison.Anonymous poster hash: 82ecd...4c1
MJ91 Skrevet 6. april 2014 #19 Skrevet 6. april 2014 Har en border collie tispe på et år og noen mnd. Står opp, tar henne ut, går inn, spise, våkne skikkelig opp. Ut på tur i en liten time, så skal jeg på jobb. Mannen kommer hjem, gir mat til henne, og går ut på en fotballbane og kaster ball, trener lydighet osv. Jeg kommer hjem, vi går tur i en god time. Kira, som hun heter, er veldig aktiv ute, og rolig inne. (slik var det absolutt ikke før!) Når vi er inne så får hun leke med ballen selv, alltså ingen kasting, og har pipeleker som hun elsker. Vi går på hundetreff hver søndag, og det har hun hatt stort utbytte av. Hun er supersnill, og går godt med alle hunder, og mennesker:)
Wilmus Skrevet 6. april 2014 #20 Skrevet 6. april 2014 Har en samojedhanne på to år. Dagen hans er ganske varierende siden vi jobber hjemmefra (gårdsdrift) og han stort sett er med meg om jeg skal noe sted. jeg slipper han stort sett ut på morgenen (stor tomt med masse skog å lufte seg på på egenhånd) også jobber vi jo mye utendørs, og da er han selvsagt med. Vi går stort sett en tur midt på dagen nå på vinteren (ca 1-2 t) men når snøen forsvinner og kveldene blir lenger har det ofte heller blitt morgentur i skogen og joggetur på kvelden. (GLEDER MEG VILLT!!!) Ellers er han sta som et esel, og ikke videre interessert i lydighetstrening, men er veldig sosial, og vil alltid være i nærheten av oss, kosebamsen..Han er også veldig knyttet til datteren vår som også er to år (de er som tvillinger ), og katten..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå