AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #1 Skrevet 3. april 2014 Hvordan definerer du hva som er merkeklær til barn? Er det Burberry, Polo og Marc Jacobs? Eller er det også Molo, Katvig, Nøstebarn og Reima? Når jeg skal kjøpe klær til barnet mitt går jeg etter det jeg synes er finest (innenfor visse økonomiske rammer). Jeg kjøper oftere bodyer og tshirts som koster typisk 250kr enn de som er billigere. Jeg bryr meg ikke om merket, men om utseendet. Jeg har tatt noen runder med meg selv for å finne ut om det er dumt at jeg kjøper klær jeg synes er de fineste til jenta mi (som ofte koster litt mer enn de aller billigste). Er jeg for opptatt av det? Blir hun for opptatt av det når hun blir større? Kommer hun til å tro at jeg bryr meg veldig om hvordan hun ser ut? Argumentene mine for å kjøpe litt dyrere klær er: -De holder seg ofte (ikke alltid) bedre over tid enn billigmerkene -De er lettere å selge videre på finn.no i ettertid. Dette er både miljøvennlig og økonomisk. -De merkene jeg kjøper er ofte økologiske og har gode avtaler med arbeiderne som lager klærne. -jeg synes det er så innmari gøy å ikke la meg stoppe av pris når jeg finner noe skikkelig fint. Hva er deres tanker om dette? Hva er greit, og hva blir et bidrag til merkehysteri/utseende press? Hvordan er det i barselgruppa/barnehagen du forholder deg til? Noen eksempler på historier? Anonymous poster hash: 745d9...c49
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 TS igjen. Grunnen til at jeg er så usikker rundt dette er at jeg selv vokste opp med veldig dårlig råd. Jeg hadde for det meste arvet guttetøy som barn, og jeg husker følelsen.. Jeg har liksom ingen begreper om hva som er vanlig. Er kanskje ikke 250kr for en body hinsides dyrt? Anonymous poster hash: 745d9...c49
Teriyaki Skrevet 3. april 2014 #3 Skrevet 3. april 2014 (endret) Så lenge du ikke bevisst går etter de dyre merkene slik at din datter merker det så skulle man vel tro at hun ikke blir "bortskjemt" og bare vil godta merkeklær i framtiden. Når det er sagt så hadde ikke jeg kommet til å kjøpe dyre merkeklær selv om jeg hadde hatt råd til det. Gutten min får klær fra Lindex, Cubus, Janus, Joha, Reima, Name It, Pierre Robert. Han får sko fra Viking, Timberland etc. Det er viktig for meg at han går i ull i vinterhalvåret og at han har skikkelige ytterklær, men aldri om jeg betaler 250 kr for en enkelt t-skjorte. Ser bare ikke poenget. Det meste jeg har kjøpt til gutten min har holdt kvaliteten veldig bra også, til tross for at jeg bruker tørketrommel (ikke til ullet da). Om du velger merkeklær av ulike årsaker er vel greit det, så lenge det ikke blir sånn at du IKKE kan tillate deg å kjøpe "billigklær", hvis du skjønner. Da har det kanskje gått litt langt. Edit: 250 for en skikkelig ullbody er ikke så sykt dyrt, har selv kjøpt kanskje to bodyer til den prisen (Joha), men jeg kjøper hovedsaklig ullbodyer til sånn 179 kr og synes det er dyrt nok. 250 kr er derimot veldig dyrt for en bomullsbody. Man får jo tross alt hvite, plaine bodyer til svært stive priser for eksempel. Forresten så ser jeg ikke helt sammenligningen mellom å ha vokst opp med å gå i blasse, arvede gutteklær kontra det å måtte gå i klær fra Lindex og H&M. Det er jo ikke det samme i det hele tatt. Eller er det sånn at man anses som fattig hvis man ikke kjøper merkeklær? Vi får betraktelig bedre økonomi om to-tre måneder. Kommer ikke til å begynne å handle på de dyre merkeklær-butikkene fordeom. Er fornøyd med det vi kjøper. Eneste jeg ikke er fornøyd med er Pierre Robert sine ulltightser. Liker strikket i livet og passformen veldig godt, men de blir veldig fort hullete, så akkurat det kommer jeg til å være villig til å betale mer for. Endret 3. april 2014 av Teriyaki 3
Kokkilokki Skrevet 3. april 2014 #4 Skrevet 3. april 2014 Takk for svaret. Det er absolutt ikke sånn at jeg IKKE kjøper billigklær. Dette handler mest om estetikk for meg. Jeg handler også masse på fretex og loppis.
Blod Skrevet 3. april 2014 #5 Skrevet 3. april 2014 De som går for langt er jo de som kjøper merkeklær kun fordi det er merkeklær. Det at du kjøper dyrere klær fordi du synes de er fine er jo greit. Du gjør sikkert det samme mot deg selv så da er det ikke rart du gjør det samme når du kler opp ungen.
Teriyaki Skrevet 3. april 2014 #6 Skrevet 3. april 2014 Takk for svaret. Det er absolutt ikke sånn at jeg IKKE kjøper billigklær. Dette handler mest om estetikk for meg. Jeg handler også masse på fretex og loppis. Hvis du synes de er fine og at det er verdt prisen så er det jo bare å kjøpe de. Er jo ikke sånn at du må kjøpe billigere klær for å unngå at jenta di blir snobbete på klærne som tenåring. Det unngår du lett ved å forklare hvorfor du ofte velger de litt dyrere klærne og ved at du kjøper billigere klær dersom du finner noe som ser bra ut. Dette er altså hvis hun legger merke til at hun får mest merkeklær og spør hvorfor. Gjør hun ikke det, så er det jo bare å ikke nevne noe om det. Er i alle fall ingen som ser rart på deg for at du velger dyrere klær. Har du så god råd så er jo det flott for deg.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #7 Skrevet 3. april 2014 Synes det er en uting at så mange kjøper grisedyre barneklær. De vokser jo ut av det fortere enn svint! Og at det er lettere å selge videre, er bare tull. For den gjennomsnittlige familien er ute etter rimelige klær, ellers ville de jo ikke handla på finn.no i utgangspunktet.. Og jeg tror barna påvirkes av det, om du selv er veldig opptatt av det. Når barnet blir større, blir det jo ett fokus hvor dere går å handler. Selv har jeg Cubus/H&M-barn, og er fornøyd med det. Synes det er mye fine klær og er også fornøyd med holdbarheten. Yttertøy og andre viktigere ting enn hverdagstøy, legger jeg gjerne litt mer penger i, men det har jo ingenting med utseendet å gjøre, men at det skal holde barnet mitt tørt/varmt. Anonymous poster hash: 2910b...67d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #8 Skrevet 4. april 2014 Bryr meg fint lite om klærne er fra Cubus, HM eller Kappahl. Urtedressing og sko kommer jeg til å investere litt ekstra i for å få holdbar kvalitet og klær som varmer og tåler lek og herjing hva skal et lite barn med merkeklær som Ralph Laurent og Burberry? Tror det er helst foreldrene det betyr mest for. Dessuten er det bevist at det ikke er bedre eller mer holdbart en tøy fra billigkjedene. Anonymous poster hash: c5561...b7d
ViljaH Skrevet 4. april 2014 #9 Skrevet 4. april 2014 Jeg vokste også opp med dårlig råd og arveklær. Jeg kjenner meg igjen i at det er innmari gøy å kjøpe nydelige plagg til gullene mine, og ikke bry meg om prisen. Det ligger en slags seier i det, at jeg har råd til å ikke tenke på det. Samtidig er jeg blitt fornuftig av oppveksten. Jeg har aldri kjøpt burberry/ralph lauren osv til barna. Jeg kjøper mye joha og reima, fordi de er funksjonelle kvalitetsplagg. Bomull kjøper jeg like gjerne på kappahl/lindex, det meste. Og legger til noen stasplagg fra dyrere merker som Me Too. Men vil nok aldri ha overvektav stasplagg. Ved å kjøpe noe i sånne ekstra fine plagg, tilfredsstiller jeg behovet for å shoppe for ungene, uten at det overdrives. Jeg synes mye av barneklærne må være type bruk-vask-bruk, ikke stasplagg.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #10 Skrevet 4. april 2014 Jeg kjøper mye MeMini, Mini A Ture, Hust osv. Vil ikke karakterisere det som merkeklær, og jeg kjøper de bare fordi jeg syns de er fine. Vokste selv opp med dårlig råd, så syns det er gøy å kjøpe fine klær til sønnen min Kjøper også klær fra Lindex og andre kjedebutikker, bryr meg ikke om merker, men kjøper alt som jeg syns er fint Men kjøper ikke bodyer til 500 kr liksom, hehe. Han eier ikke et eneste plagg fra Gant, Burberry og slike merker, det er langt utenfor mitt budsjett, og syns skandinavisk design er finest på klær Anonymous poster hash: 59d8b...542
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Jeg gir fulle beng... Hjelper lite med navet på buksa når det kommer til hull etter utendørslek, det gjør kun mer vondt i sjela og lommeboka. Anonymous poster hash: 735f3...c6b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 250 kr synes jeg er sinnssykt mye å betale for en body. Ungen kommer jo til å vokse ut av den om ikke så alt for lenge. Det meste av babyklær er laget av bomull uansett, så de holder seg som regel godt i vask. Anonymous poster hash: cdaaa...c66
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 Minsten her bruker alltid Reimadress, ikke på grunn av merket men fordi det er praktiske dresser som er gode å bevege seg i. Men vi pleier å kjøpe de brukt på finn.no. De vi har kjøpt har sett nesten nye ut. Da koster de rundt 450 kr. Legger mer penger i sko/støvler. De blir stort sett kjøpt nye i butikk. Synes det er viktig at de passer til foten og er gode å gå i. Kjøpte Viking goretex støvler i vinter og Geox joggesko i vår. Cherrox ble kjøpt brukt. Pleier å kjøpe ullundertøy og sokker fra Pierre Robert, eller på vårsalget hos nøstebarn. Har også en ribbestrikket bukse fra nøstebarn. Den kan brukes lenge fordi den har en oppbrett nederst, og vokser derfor med barnet. Den brukes sammen med ullgensere som oldemoren har strikket. Synes også lue og votter er viktig. Pleier å kjøpe det nytt for å ha mulighet til å prøve det. Lua må dekke ørene godt og vottene må sitte godt på og må ha god gripeevne. Pleier å kjøpe lue fra Troll og votter fra Hestra. Olabukser/joggebukser og t-skjorter/gensere blir stort sett kjøpt på Kappahl. Benytter meg av rabattene jeg får på sms, ofte 25% rabatt. Noe sommertøy kjøpes også på salg på høsten og spares til året etter. Har også hatt en Ralph Lauren dunjakke som ble kjøpt på finn.no til 400 kr. Brukte den i fjor vinter da han satt i vogn til og fra barnehagen. Hadde vognpose som varmet bena, men trengte en varm jakke. Den var utrolig god og varm og var verdt hver krone. Han har også en miniature anorakk kjøpt på finn.no for 350 kr. Den er god vår/høst og på kalde sommerdager. Anonymous poster hash: b00ae...fe4
LatersBaby Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe svinedyrt tøy til barn som vokser ut av det ila. noen måneder, spesielt ikke hvis det bare er pga. merket. Det eneste jeg bruker endel penger på er ordentlige vintersko, dress og ull. (som ei i innlegget over her sier, Pierre Robert sine ulltights funker gjennom 2-3 vask før det blir hull) Ellers elsker jeg Lindex! Spesielt jentekolleksjonen de har fått inn nå, kjempe masse fint tøy til en ok pris - anbefales!
Sol79 Skrevet 5. april 2014 #15 Skrevet 5. april 2014 Min gutt har brukt Pierre Robert ullstrømpebukser hele vinteren. 3 stk som vi har vasket om igjen og om igjen og om igjen uten å få et eneste hull, så skjønner ikke helt innleggene over her. 1
Silfen Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 Fint slår merker. Men så har det nå seg slik at merker ofte er finere enn kjeder. Så da blir det merker og fint. Tror likevel aldri at jeg har kjøpt de dyreste, de som får deg til å svime av grunnet prissjokk. Som Burberry, Gant m.fl. Men yttertøy fra f.eks. MiniAture og Hust and Claire, sommertøy fra ClaireDK, Benetton etc er noe som jeg sper på basisgarderoben med. Ellers er jeg fan av NameIt, som jo er kjede, men har lagt seg på et nivå når det gjelder utseende på klær som ligner på merker. Så for min del er det kjedebutikker og mellomsjiktet av merkeklær som det har gått i, og uansett lagt mer penger i yttertøy, sko og ull enn hva HM, Lindex og DinSko tilbyr.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #17 Skrevet 5. april 2014 Bryr meg fint lite om klærne er fra Cubus, HM eller Kappahl. Urtedressing og sko kommer jeg til å investere litt ekstra i for å få holdbar kvalitet og klær som varmer og tåler lek og herjing hva skal et lite barn med merkeklær som Ralph Laurent og Burberry? Tror det er helst foreldrene det betyr mest for. Dessuten er det bevist at det ikke er bedre eller mer holdbart en tøy fra billigkjedene. Anonymous poster hash: c5561...b7d Hihihi, bra du investerer litt ekstra i urtedressingen elsker autocorrect Anonymous poster hash: 6eb61...b4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå