Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Dette er kanskje to litt dumme spørsmål, men er litt lost når det gjelder det nye elektroniske skattesystemet.

Jeg vet hvordan jeg deler opp frikortet mitt mellom ulike arbeidsgivere slik at det blir 39500 til sammen (om jeg husker rett), men spørsmålet er nå som det er april, og jeg har jobbet litt så er spørsmålet om det går an å se hvor mye man har igjen hos de ulike arbeidsgiverne? (evt. igjen på frikortet, i tilfelle jeg plutselig må vurdere normalt skattekort etterhvert)

Eller må man regne ut lønna, og finne det ut selv?

Det andre spørsmålet kom jeg på nå i farta; Jeg får hele tiden sms om at en ny arbeidsgiver har hentet frikortet mitt, også står: det gå inn på skatteetatens hjemmesider for å dele frikortet mellom arbeidsgiverne mine. Har dem fått tak i det? Eller må jeg godkjenne noe sted? Jeg har fått alle mailene inne i meldnings boksen på nettsiden også, men det står ikke hvem det er som har "hentet" det? Og jeg vil jo ikke at "andre" skal hente det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye du har tjent må du regne ut selv.

Anonymous poster hash: 5e890...c70
Skrevet

Du legger sammen det som står på lønnsutbetalingene dine. Da ser du hvor mye du har igjen før du når grensa. Og om du er i nærheten kan du like godt skaffe deg skattekort med en gang.

Skrevet

Hvor mye du har tjent ser du på lønnsslippen hos den enkelte arbeidsgiver.

Meldingen du får om at arbeidsgiver har hentet ut skattekortet, får du nok fordi arbeidsgiver minst hver måned må hente ut skattekort opplysninger fra Altinn. Normalt skal de kun trenge å hente nye og endrede kort. Jeg vil tro at de her henter ut alle skattekortopplysninger til alle ansatte og hver gang så får du da denne beskjeden.

Skrevet

Hmm :klo: , skjønner ikke åssen jeg fikk med "quote"..

Skrevet

Hvor mye du har tjent ser du på lønnsslippen hos den enkelte arbeidsgiver.

Meldingen du får om at arbeidsgiver har hentet ut skattekortet, får du nok fordi arbeidsgiver minst hver måned må hente ut skattekort opplysninger fra Altinn. Normalt skal de kun trenge å hente nye og endrede kort. Jeg vil tro at de her henter ut alle skattekortopplysninger til alle ansatte og hver gang så får du da denne beskjeden.

Okei tusen takk, det ga faktisk litt mening.

Takk til dere andre og ja, vet at jeg kunne regne ut selv. Bare tenkte altinn var så fancy at det var en knapp hvor man kunne se hvor mye man hadde igjen, men det var det ikke.

Takk

Skrevet

Du kan gå på skatteetaten.no/frikort og velg Se frikortet ditt, så kan du se hvem som har spurt etter frikortet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...