AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #1 Skrevet 3. april 2014 Hei! Jeg er 30 år, og har en mann som ikke ønsker at vi får barn før tidligst i 2015 (lang historie, ikke så viktig) Det som bekymrer meg er at da er jeg 31, og er redd jeg kommer til å få problemer med å bli gravid. Er så innstilt på det, at jeg tidevis ikke kan se for meg at jeg kommer til å få barn. Jeg har endometriose, men denne "holdes i sjakk" av nuvaring. Har hatt en lap hvor de fjernet en cyste fra eggstokk, vellykket og kunne ikke se noe endovev i buken. I senere tid har jeg fått påvist to små cyster på eggstokk , men (pga ringen, regner jeg med) er det veldig lite igjen av den ene, den andre er helt borte Men jeg vet jo at når man har endo kan det være vanskelig å bli gravid.. I tillegg hadde min forrige gynekolog mistanke om pcos hos meg, da mensen var noe ustabil, jeg har litt uren hud og litt forhøyet testosteron ved en blod prøve. Mener hun så en vanncyste ved ultralyd også. En annen lege tok ved anledning blodprøve og da var testosteron normalt ( brukte ikke nuvaring eller annen prevansjon ved disse prøvene), og han mente jeg neppe hadde pcos, heller ikke på grunnlag av det min tidligere gynekolog hadde stilt "diagnosen".. Jeg er slank og ingen unormal behåring eller andre problemer. Ønsker ikke å sjekke pcos hos nåværende gyn før vi starter prøving - ser ikke helt hensikt i den vissheten (eventuelt) nå. jeg lurer egentlig litt på hva erfarne tenker. Jeg er 31 i 2015. Kanskje pcos og har endometriose. Er det utrolig dumt å vente til neste år? Anonymous poster hash: 11bfa...c9a
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 Vanskelig å gi input når vi ikke vet årsaken til at han vil vente. Men jeg hadde pratet med ham og sagt at det er mulig det ikke KAN utsettes og at jeg ikke ville tatt den sjansen. Anonymous poster hash: e0f6e...209
Athene Skrevet 3. april 2014 #3 Skrevet 3. april 2014 Dette er noe dere må bli enige om. Når han er en såpass stabil og trygg partner at du vil ha barn med han, bør han også være en god samtalepartner i slike saker og ha evnen og viljen til å finne en løsning til felles beste. Det sagt så er 31 fortsatt veldig ungt i prøversammenheng. Til tross for endometriose og PCOS er det neppe utslagsgivende for om dere lykkes eller ikke om du er 30 eller 33 når dere begynner. Jeg var 32 på vårt siste forsøk, og fikk stadig høre at jeg var en av de yngre de behandlet.
Rosalie Skrevet 3. april 2014 #4 Skrevet 3. april 2014 Dersom dere begynner prøving nå, vil det jo være 2015 før evt barn kommer til verden... 1
Biloba Skrevet 3. april 2014 #5 Skrevet 3. april 2014 Det høres ikke ut til at fertiliteten din ikke skulle være bevart til neste år. Garantier finnes selvsagt ikke. Jeg fikk ingen anmerkning av betydning ved gyn ultralyd da jeg var nesten 32, bare noe småting, ved 35 blir jeg ikke gravid og småtingene har nå blitt effektive preventiver og nye momenter har kommet til. Alt som må ordnes opp i forsinker ivf. Når du først har fått uroen over deg, er det vanskelig å vente. Snakke mer med mannen? Kan innvendingene hans løses? Har han vektige grunner for å vente? (ps, det er ikke endometriose som lager trøbbel her)
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #6 Skrevet 4. april 2014 Jeg hang meg litt opp i det du sa om at du ikke ønsket å sjekke for PCOS nå. Jeg har selv vært til utredning og etterhvert behandling for ufrivillig barnløshet, og min erfaring er at alt tar så FRYKTELIG lang tid! Først skal man jo helst prøve selv et års tid før man oppsøker hjelp (akkurat det gjelder kanskje ikke deg siden du har fått påvist endo?). Deretter måtte vi vente noen uker på å få time hos fastlegen for å få henvisning til gynekolog, deretter enda nye uker på time hos gyn, så skulle vi prøve ditt en god stund og hvis det ikke funka måtte vi vente enda noen flere uker på ny time hos gyn for så å prøve datt i noen uker, osv osv. Vi brukte flere år på noe som kunne vært utført på noen få måneder om det ikke hadde vært så himla mye ventetid overalt. Nå kan det vel hende at en del ting går raskere for deg siden du allerede er inne i systemet på et vis. Men samtidig vil det sikkert være andre ting som tar tid for deg også? Dermed tenker jeg at det sånn sett kan være greit å få unna det som kan gjøres på forhånd, slik at du slipper å bruke masse tid på det når dere begynner prøvingen? Anonymous poster hash: 6a235...236
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #7 Skrevet 4. april 2014 Jeg er 31 i år, og blir mamma for første gang i år. Har vært gift i seks år.. Etter ett års ekteskap var det en lege som mistenkte PCO/PCOS hos meg pga hårvekst og uregelmessig mens.. Selv om vi på daværende tidspunkt ikke planlag unger på lenge, så ba jeg om, og fikk, henvisning til gynekolog for innvendig ultralyd og utredning for PCO/PCOS. Jeg ble "frikjent". Det var en bekymring mindre. At du og din mann sammen må finne ut når dere skal prøve, er en ting. Men mannen din kan ikke sette grenser for hva du gjør vedrørende egen helse. Du trenger ikke be om utredning for barnløshet, men be om utredning for PCOS (og evt endometriose). Dersom det blir påvisst, så blir et første naturlig spørsmål fra deg til gynekolog og lege hvordan man best skal gripe dette an mtp fremtidige barn. Her kan du kanskje få inn en lapraskopi for å fjerne dårlig plasserte cyster (feks) i god tid før prøvingen som du og din mann har blitt enige om. Sånn sett kan du starte å utrede egen helse NÅ, uten å vente til dere evt blir slitere... det ville jeg gjort. Anonymous poster hash: 065fd...b2a
MockingJay Skrevet 6. april 2014 #8 Skrevet 6. april 2014 Noen ting jeg lurer på her. Om de ikke fant endometriose vev, hvordan har du da fått diagnosen? Trodde man måtte ha det ved lap. Men uansett er det jo positivt at de ikke fant det. Da vil du ikke ha noen problemer med å være gravid. Alle kvinner har vann cyster av og til, og jeg ser det som et godt tegn at dine har forsvunnet av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #9 Skrevet 8. april 2014 Hei! Takk for svar alle:) Betryggende å høre at jeg i allefall ikke har veldig dårlig tid.. Er jo uansett ikke lenge til planen var å begynne og prøve heller. Grunnen fra hans side er flere, men i hovedsak er det en del praktiske ting ( hus,jobb etc) som er i boks på den tiden. Ja, kanskje jeg burde sjekke for pcos.. Siden jeg likevel er i gang med endometriose. ER på sjekk ca hver 6 mnd, for å passe på at det ikke kommer mer, og at p-ringen gjør jobben. MockingJay: Ja, jeg regner med det er endometriose (?1). Var i alle fall en "sjokoladecyste" de fjernet ved lap, og det var jeg sikker på var ensbetydende med endometriose? Den lille cysten jeg per nå har på eggstokk var også med blod, mener jeg gynekolog sa. For de ser vel forskjell på vanncyster ogcyster med blod på ultralyd? Nå ble jeg brått littt forvirra Nei, er 99.9% på at det er endometriose jeg har. Mente vel egentlig at de ikke fant mer, sånne flekker (heter det det?) i bukvegg eller hvor det var. Nytt for meg er uansett at endo-cyster kan forsvinne/bli betraktelig mindre ved bruk av f.eks p-ring. Trodde først det bare skulle hindre at det ble mer. Noen som vet hvordan/hvorfor endo-cyster kan bare forsvinne? Går det hull på de, som med vanncyster? Anonymous poster hash: 11bfa...c9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå