Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på et år. Hun har fram til nå vært veldig lett i matveien, hun spiste alt og hun spiste mye. Så, helt plutselig vil hun knapt ha annen mat en brød, youghurt og frukt. Det store problemet her i heimen er at jeg nå føler at gubben, ubevisst, er delaktig i å forsterke denne selektive kosten ved at han etter kort tid gir opp å få i henne annen mat og fórer henne på frukt i stedet.

Jeg blir litt oppgitt på gubben og har lyst til å ta det opp med ham, men jeg er usikker på om det er nødvendig... Jeg mener, kan dette føre til at jeg får en unge som f.eks. bare vil ha fruktsalat til middag? :daane:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det store problemet i heimen deres er at du har en mann/kjæreste/barnefar du kaller "gubben", og en datter som er "ungen", og du ikke vet hvordan du skal spørre din egen "gubbe" om hva han mener om mye frukt på eventuell bekostning av annen mat. Snakk sammen!

Generelt syns jeg det er en uting å tilby frukt istedetfor middag, i hvertfall hvis det blir hver dag, men ut over det er jo frukt en god ting. Snakk sammen og bli enig, det er nødvendig å nevne slikt, det er ikke nødvendig å absolutt gjøre en stor sak ut av det.

Anonymous poster hash: b2405...cec
  • Liker 2
Skrevet

Slike ting må dere kunne snakke om uten at du skal måtte ha bekreftelse herfra - samme hvem som har rett/galt.

Man vil vel alltid kunne gå tilbake på slike ting, enten ordner det seg selv, eller så må man ta en ny kamp på det.

Hos oss spiser man det som blir servert, eller så er man ikke sulten og må vente til neste måltid.

Unntaket er selvsagt dersom noen er syk, da får man det man vil ha.

Skrevet

Her er og har det vært helt uaktuelt å få noe annet om man ikke vil ha det som serveres. Unntak ved feber, omgangssyke etc. Vi har så og si ikke problemer med at jenta vår ber om noe annet eller sier at hun ikke liker maten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du pg barnefar snakke sammen om kostholset til barnet deres? Da tror ueg samlivsterapi er viktigere enn kostholdsrådgivning i alle fall

Anonymous poster hash: 1401e...6c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det store problemet i heimen deres er at du har en mann/kjæreste/barnefar du kaller "gubben", og en datter som er "ungen", og du ikke vet hvordan du skal spørre din egen "gubbe" om hva han mener om mye frukt på eventuell bekostning av annen mat. Snakk sammen!Generelt syns jeg det er en uting å tilby frukt istedetfor middag, i hvertfall hvis det blir hver dag, men ut over det er jo frukt en god ting. Snakk sammen og bli enig, det er nødvendig å nevne slikt, det er ikke nødvendig å absolutt gjøre en stor sak ut av det. Anonymous poster hash: b2405...cec

Nå må du gi deg, dette er jo bare en måte å prate på. Jeg tolket ikke ungen og gubben som tegn på kommunikasjonssvikt og manglende kjærlighet eller hva du la i det.. Og ungen til ts er jo ungen hennes.. Er det ikke godt nok med mindre man kaller ungen for jentebabyen min, eller lille prinsessa?

Anonymous poster hash: 0f6bb...df9

• Liker 4
Gjest Magdalene
Skrevet

Kanskje hun får noen vonde tenner?

Gjest chiki
Skrevet

Jenta vår har også til tider spist mindre middag/frokost/kvelds i perioder, men vi har alltid vært enig om å ikke tilby annen mat. Vil hun ikke spise mat vi vet hun ikke liker er hun ikke sulten, og må vente.

Gjør ingentign om hun hopper over middagen en dag, eller kun spiser poteter men ikke kjøtt. Det går over, og neste gang er det brødskiver hun ikke vil ha...

Men det er viktig å være enige ang slike ting, slik at jenta di skjønner konsekvensene av å ikke spise det som blir tilbudt

Gjest ashanti
Skrevet

Jeg blir litt oppgitt på gubben og har lyst til å ta det opp med ham, men jeg er usikker på om det er nødvendig... Jeg mener, kan dette føre til at jeg får en unge som f.eks. bare vil ha fruktsalat til middag? :daane:

Oi. Jeg har aldri vært i den situasjonen at jeg ikke har visst om jeg "tør" å ta opp en så random sak med pappaen til barnet mitt, fordi det kan hende det er "unødvendig".. Hva tror du kan skje hvis du sier noe om dine tanker rundt dette egentlig? :P

Skrevet

Takker for (nesten alle) svar :)

Jeg har hele tiden vært konsekvent ift. mating og det har ikke vært noe problem når jeg og jenta er hjemme alene. Problemene oppstår først når han er med på matingen eller gjør dette uten at jeg er tilstede. Han herjer og tuller og hun peker på andre ting eksempelvis fruktfatet på bordet, hans brødskiver etc. og dermed så får hun dette. Nå har det forskøvet seg slik at hun også holder på på denne måten med meg.

Nå har jeg faktisk nevnte dette for en stund siden, men da sankt det tydligvis ikke inn. Med denne tråden ønsket jeg å spørre om dette kan ha noe å si i det lange løp (type: skikkelig kresen unge), for om jeg skal ta opp dette enda en gang vil jeg være sikker på at jeg ikke lager storm i et vannglass for han blir fort såra og vonbroten.

Jeg får legge stoltheten hans til side og gi beskjed om at vi må stå samlet som foreldre :Nikke:

Skrevet

Vi gir ikke alternativer til gutten. Hvis han ikke vil ha, så serverer vi ikke noe annet under middagen. Hvis det er lenge til neste måltid kan vi evt. tilby han brødskive en halvtimes tid etter middagen, men det er ikke noe vi hittil har trengt da han stort sett alltid finner noe på tallerken som han liker. Da klarer han seg helt greit til neste måltid.

Ikke gi frukt eller brød samtidig som dere spiser middag. Server middagen og la den stå foran henne uten å lage noe oppstyr ut av det. Hvis hun ikke spiser, ta maten bort når dere er ferdig. Gi henne kveldsmat litt senere. Hvis hun er skrubbsulten så kan dere tilby henne brødskive en halvtime etter middagen slik at hun ikke forbinder det som mat hun fikk i stedet for middag.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor må gubben sitte med brødskiver mens ungen spiser middag? Da er det jo ikke så rart.

Endret av Sol79
Skrevet

Vi har merket at matlysten avhenger mye av tenner. Om vi har f.eks koteletter til middag og ungen (ja, ungen - ikke prinsen) ikke vil spise har vi bare latt han stå over til neste måltid. Etter noen dager ser vi at en diger jeksel er på tur, da får jeg dårlig samvittighet for at det var kjøttmiddag eller ingenting…

Nå gjør vi det slik at det er middag eller ei enkel brødskive. Jeg har stor forståelse for unger som helst vil ha brød, grøt osv., har aldri vært noen fan av middagsmat selv.

Her må vi forresten passe nøye på at det ikke er noe småspising mellom måltidene om vi vil at han skal spise skikkelig. To druer eller en eplebit kan være nok til at han dropper neste måltid.

Fruktfatet har vi inni skapet for tiden, og vi spiser ikke brødskiver mens småen skal ha middag han er bare sånn passe interessert i.

Og du, snakk med mannen din. :)

Skrevet

Fjern fruktfatet fra bordet, og innfør regel om at den som spiser med barnet må spise det samme som barnet. Som da er sunn middag.

AnonymBruker
Skrevet

Fruktfat har ikke stått fremme her siden hum lærte seg hva frukt er og selvsagt spiser jeg ikke noe jeg vet hun er glad i mens hun må spise noe hun ikke er så glad i, det er jo bare slemt.

Anonymous poster hash: 1401e...6c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...