Gå til innhold

vårsko (barnehage) 2 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Nå er det vår, og det var på tide med sko til vår (snart) 2 åring.

Valget falt på disse her: http://shopeu.ecco.com/no/no/ecco/ecco-mimic_1782584/1785173?navId=233

altså skinnsko.

Ble litt i tvil om dette er ok sko å ha i barnehagen, burde kanskje gått for f.eks goretex viking joggesko eller noe?

Og er det helt ulogisk av meg å tenke at jeg skal ha et par støvler, et par joggesko eller gåsko, og et par sandaler? Altså er 3 par nok?

Kanskje jeg skal kjøpe et bar litt billige joggesko utenom? bruk i barnehagen/bytte osv.

Jeg tar gjerne imot litt skotips... ;)

Skrevet

Jeg ville i alle fatt hatt gore tex i barnehagen. Ser for meg at skinnsko vil bli veldig fort slitt.

Vi skal ha ett par tursko, ett par joggesko oh ett par sandaler. I tillegg til støvlene vi har. Turskoene er det paret vi kommer til ållegge mest i.

Skrevet

Vi kjøpte goretex fra timberland på xxl for en uke siden. De var på tilbud til 200 kr! (var veldig utplukka i str, men vi hadde flaks!) Det var fjorårets modell, og vi hadde den samme ifjor og var superfornøyd! Disse skoene går litt høyere opp på ankelen enn vanlig joggesko. Kjempefine!

Skrevet

Vi bruker bare Goretex nå. Ville nok heller ikke kjøpt skinn som barnehagesko. Tenk også på fargen, de blir fort veldig stygge når de leker og er aktive i sandkasse, jord (gressplen på våren), støv osv.

Vi skal også ha joggesko (kanskje et par litt fine og ett par som er litt mer robuste og fine til leking. Blir nok fort to sandaker også, et par som skal holdes litt fine til kjoler og sånn og ett par til generell leking.

Skrevet

tusen takk for svar sålangt... :takke:

Innser jo at et par sko nå som hun er stor barnehagejente er for lite. Skal få tak i goretex joggesko også. Tror gjerne vi beholder skinnskoa som gåsko.

Også bra tips med et par sandaler til lek og et til fint.. kan jo ikke ha de fine sommersandalene i sandkassen liksom.

Hun har visst mye større skobudsjett enn mora... men større behov også så det er jo greit!

Skrevet

I fjor (da vi hadde toåring ;) ) hadde vi ett par goretex joggesko (fra Viking), ett par skinnsandaler og 2-3 par billige ''converse'' fra H&M som ble brukt om vi skulle til byen o.l.

Skrevet (endret)

Hei

Nå er det vår, og det var på tide med sko til vår (snart) 2 åring.

Valget falt på disse her: http://shopeu.ecco.com/no/no/ecco/ecco-mimic_1782584/1785173?navId=233

altså skinnsko.

Ble litt i tvil om dette er ok sko å ha i barnehagen, burde kanskje gått for f.eks goretex viking joggesko eller noe?

Og er det helt ulogisk av meg å tenke at jeg skal ha et par støvler, et par joggesko eller gåsko, og et par sandaler? Altså er 3 par nok?

Kanskje jeg skal kjøpe et bar litt billige joggesko utenom? bruk i barnehagen/bytte osv.

Jeg tar gjerne imot litt skotips... ;)

Vi hadde de samme skinnskoene til våre barn. De er de beste skoene du finner. Du kan event bare spraye på litt impregneres spray.

Du trenger bare disse, et par tøfler til innebruk og et par gummistøvler til en toåring i bhg. :-)

Endret av Miss Indi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg pleier også å kjøpe den skoen til småbarn. Så små barn skal ikke ha typiske joggesko med oppbygd/dempet hæl. De trenger en god flat såle og stødig hælkappe. Jeg driter i om de blir litt slitt i sandkassa, det er barnesko, og såpass dyre at de bør brukes mest mulig. Man kan smøre dem så de holder seg bedre.

Jeg pleier da å ha gummistøvler, goretex-sko, vanlige småsko, og sandaler.

Gjerne viking støvler med kortere skaft, timberland goretex, ecco småsko og skinnsandaler. Jeg prøver å bruke støvler minst mulig, derav goretex, da støvler ikke er så bra for foten. Men til vading i dammer må det til. Småskoene velger jeg med snøring så de sitter godt på foten, borrelås når de blir større. Sandaler hadde han med tåbeskyttelse ifjor, og i år blir de uten så tærne kan vifte fritt! Min er 21 mnd nå.

Skrevet

Jeg pleier også å kjøpe den skoen til småbarn. Så små barn skal ikke ha typiske joggesko med oppbygd/dempet hæl. De trenger en god flat såle og stødig hælkappe. Jeg driter i om de blir litt slitt i sandkassa, det er barnesko, og såpass dyre at de bør brukes mest mulig. Man kan smøre dem så de holder seg bedre.

Jeg pleier da å ha gummistøvler, goretex-sko, vanlige småsko, og sandaler.

Gjerne viking støvler med kortere skaft, timberland goretex, ecco småsko og skinnsandaler. Jeg prøver å bruke støvler minst mulig, derav goretex, da støvler ikke er så bra for foten. Men til vading i dammer må det til. Småskoene velger jeg med snøring så de sitter godt på foten, borrelås når de blir større. Sandaler hadde han med tåbeskyttelse ifjor, og i år blir de uten så tærne kan vifte fritt! Min er 21 mnd nå.

Har du noen tips til hvilke sandaler som har åpen tå, men hel hælkappe? Synes det er så innmari vanskelig å finne akkurat det!

Skrevet

Har du noen tips til hvilke sandaler som har åpen tå, men hel hælkappe? Synes det er så innmari vanskelig å finne akkurat det!

Ecco har flere modeller som er sånn. Ponni ser også ut til å ha et par modeller. :)

Skrevet

Ecco har flere modeller som er sånn. Ponni ser også ut til å ha et par modeller. :)

Ecco blir nok dessverre for smale for jenta mi. Om jeg ikke finner noe annet skal jeg sjekke ut Ponni. Har skikkelig dårlig erfaring med joggeskoene deres og har skydd dem som pesten i ettertid. :fnise:

I fjor hadde hun noen fra Stups, et merke jeg aldri har hørt om før. Kjøpte dem på zalando. Men de var altså helt fantastisk gode, OG rimelige! De har selvsagt ikke disse lenger. :P

Skrevet

Superfit har noen, ser jeg. Kavat også. (Søkte bare raskt på Brandos for å se. )

Ellers kan jeg anbefale en tur innom Deichman når man evt er i Sverige eller Danmark, for å kjøpe elefanten sko.

Det er kjempegod kvalitet. :)

Skrevet

Jeg liker forresten best med lukket tå til unger opp til 4-5 år... Det kan være greit når de krabber, leker og sykler i barnehagen. Da er ikke tåa så utsatt.

Skrevet (endret)

Ecco blir nok dessverre for smale for jenta mi. Om jeg ikke finner noe annet skal jeg sjekke ut Ponni. Har skikkelig dårlig erfaring med joggeskoene deres og har skydd dem som pesten i ettertid. :fnise:

I fjor hadde hun noen fra Stups, et merke jeg aldri har hørt om før. Kjøpte dem på zalando. Men de var altså helt fantastisk gode, OG rimelige! De har selvsagt ikke disse lenger. :P

Såpass, ja...

Vi kjøpte et par sandaler fra Superfit med åpen tå og hælkappe på Barnas Hus for noen måneder siden, og jeg vil si at disse må være beregnet på ganske brede føtter (ikke akkurat italienske føtter på han vi har heller, men Ecco er faktisk brede nok). Zalando har sandaler fra Superfit, så du kan jo ta en kikk på utvalget der. :)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Det hjelper å diskutere litt sko ser jeg, blir stadig klokere :)

Har innsett at jeg ønsker å beholde ecco skoene, tror de er gode å ha på. Adopterer ViljaH sin holdning om å drite i om de blir slitt. Skinnsko tåler jo en god del, kan impregneres og pusses/stelles med. Fikk faktisk trykkimpregnert skoene i butikken, dette var noe nytt de hadde begynt med. Ekstra bra og holdbart var det visst.

OG at jeg mest sannsynlig kjøper et par goretex viking eller noe i tillegg.. til bruk ved litt mer ruskete vær/som skift.

OG at jeg kommer til å gå for sandaler med god hælkappe og lukket tå, type ecco. Jenta mi har ganske smal fot så passer godt inn..

Skrevet (endret)

Ecco bruker jeg!

Tåbeskyttelse trengte han ifjor da han fortsatt krabbet, også ute. Iår er han stort sett oppreist.

Jeg liker timberland sine goretex veldig godt, storebror har det nå for igjen. Men de kan være litt plundrete å ta på småbarn da de er litt små i åpningen der foten skal inn, og barnet ikke har lært å trampe ned i skoen selv. Så det er verdt å ta det med i beregningen. Viking har også bra goretex-sko, de er dog for brede for mine barn.

Endret av ViljaH
  • Liker 1
Skrevet

Ermm.. Hvordan finner man ut om skoene er for brede for barna? At riktig størrelse føles for stort likevel?

Skrevet

Vi hadde en annen variant av sånne skinnsko fra Ecco i fjor, da gutten var halvannet. Kjøpte dem på våren og brukt dem mye i månedene fram til tidlig høst, og jeg syns ikke de ble spesielt slitte. Da brukte ham dem ute daglig hos dagmamma/barnehage i totalt flere måneder, avbrutt av sandalbruk midt å sommeren. Jeg har vært veldig usikker på hva vi skal velge i år, men må si tanken på skinnsko er fristende, siden jeg likte så godt de fra Ecco i fjor. Og så stusser jeg over at Ecco skal være smale. Da vi skulle kjøpe sandaler, prøvde vi noen fra Ponni, og da kommentere hun i butikken at gutten hadde for brede føtter for dem. Derav endte vi på Ecco der også. Hadde joggesko fra Viking senere på høsten, og de virket også brede og gode.

Men jeg lurer også veldig på hva slags typer sko vi skal gå for. Virker som mange på nett kjøper Gore tex-joggesko, men i barnehagen vår har jeg inntrykk av at de veldig fort tar på støvler når det er vått/fuktig uansett. Derfor kjøpte vi helt vanlige joggesko da vi trengte nye, lette sko utpå høsten i fjor. Så jeg tenkte først joggesko, støvler og sandaler. Eller bør jeg ha Gore-tex i tillegg? Og så lurer jeg på dette med demping, som det sies at man ikke skal ha når man akkurat har lært å gå. Gjelder det også for barn på 2-2,5 år?

Beklaget om jeg kupper tråden litt med det siste...

Skrevet

Ermm.. Hvordan finner man ut om skoene er for brede for barna? At riktig størrelse føles for stort likevel?

I skobutikken tar du ut sålen, legger den på gulvet, plasserer barnets fot oppå, og får det til å trampe ned. Hvis foten da tyter utenfor sålen på sidene, er skoen for smal.

Få gjerne skobutikkansatt i bra skobutikk til å hjelpe deg med å vurdere dette.

Det holder ikke å måle mot foten i lufta.

Skrevet (endret)

Vera- da jeg skulle kjøpe småsko til min gutt på 3,5 ifjor, ble jeg fortalt at han fortsatt burde ha udempet sko med stødig hælkappe. Ecco har sandaler uten hælkappe først fra str 27.

Bhg ansatte går ofte for støvler fordi de ikke kjenner eller stoler på goretex. Si fra til dem. Evt la være å ta med støvler for dager med småregn. Skoene og regnbuksa overlapper jo.

Endret av ViljaH

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...