Gå til innhold

Vil gjestene hygge seg i mitt bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stresset etter å ha lest en tråd som i utgangspunktet var kritikk til kravstore gjester, men hvor mange beskriver mislykkede, kjipe bryllup hvor det var kjedelig å være gjest.

Jeg er opptatt av at gjestene skal ha det kjekt i bryllupet mitt, så ønsker input fra dere på noen ting i bryllupet.

Vielse i kirken, deretter av gårde til et flott lokale. Velkomstmat og drink, mens vi fotograferes. Deretter festmiddag. Treretters med fri alkohol til maten (nydelig mat, har vært og smakt på den). Vi har live musikk hele kvelden. Kaker og kaffe avec. Har ikke fri bar, men som sagt fri drikke til maten og til kakene. Brudevals, dans og fest. Så nattmat.

Høres dette greit ut? Har dere tips til andre ting jeg kan gjøre for at gjestene skal kose seg? =)

Ts.

Anonymous poster hash: e6a5b...fc2
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres fint og flott ut! Et par små "kontrollspørsmål" bare:

Er det mye dødtid? Feks når dere er til fotograf, er det flere timer hvor gjestene skal mingle og underholde seg selve på en velkomstdrink? Det er ofte denne perioden hvor jeg kjeder meg i de fleste bryllup.

Er det uteplasser (sitte) og under tak eller parasoller? Man styrer ikke været, men det er ofte godt å kunne trekke ut litt, selv om man ikke røyker og selv om det regner. Jeg trives godt med det å stå i små grupper og prate, og kunne trekke litt unna musikken i blant. Gjør ofte festen til en variert og trivelig greie!

Har du splittet familie/par i bordsettingen? Dette er døden for et bryllup for meg som gjest. Å havne med kun ukjente mennesker rundt meg, mannen min tre bord unna og klein stemning i flere timer.

Jeg deltok ikke i den andre tråden, men disse tre tingene er de tingene som har ødelagt litt festen for meg som gjest. Brudeparet kan såklart ikke hjelpe for om det regner. Men å sørge for litt sitteplasser ute (ikke til alle, men har du seksti gjester, så kommer man langt med 3-4 benker eller plaststoler til ti.) og at man kan trekke under tak eller parasoll i tilfelle regn er noe man kan gjøre.

Anonymous poster hash: 03100...0a0
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres fint og flott ut! Et par små "kontrollspørsmål" bare:

Er det mye dødtid? Feks når dere er til fotograf, er det flere timer hvor gjestene skal mingle og underholde seg selve på en velkomstdrink? Det er ofte denne perioden hvor jeg kjeder meg i de fleste bryllup.

Er det uteplasser (sitte) og under tak eller parasoller? Man styrer ikke været, men det er ofte godt å kunne trekke ut litt, selv om man ikke røyker og selv om det regner. Jeg trives godt med det å stå i små grupper og prate, og kunne trekke litt unna musikken i blant. Gjør ofte festen til en variert og trivelig greie!

Har du splittet familie/par i bordsettingen? Dette er døden for et bryllup for meg som gjest. Å havne med kun ukjente mennesker rundt meg, mannen min tre bord unna og klein stemning i flere timer.

Jeg deltok ikke i den andre tråden, men disse tre tingene er de tingene som har ødelagt litt festen for meg som gjest. Brudeparet kan såklart ikke hjelpe for om det regner. Men å sørge for litt sitteplasser ute (ikke til alle, men har du seksti gjester, så kommer man langt med 3-4 benker eller plaststoler til ti.) og at man kan trekke under tak eller parasoll i tilfelle regn er noe man kan gjøre.

Takk for svar og input =)

Jeg er veldig opptatt av at det ikke skal bli mye døtid, så skal forsøke så godt vi kan å unngå det. Skal på møte med fotografen snart, så da vil jeg gjøre det klart at jeg ikke vil at fotograferingen skal vare lenge.

Det er stor terasse med sittegrupper utenfor (og parasoller), og sjøen ligger rett ved så fint å spasere i området. Så håper på fint vær =)

Har ikke bordplasseringen helt klar ennå, men jeg kommer uansett ikke til å splitte par. Alle skal få sitte med noen de kjenner og føler seg komfortable sammen med. Men kan hende noen av mine tanter onkler sitter med noen av hans. Men har ikke helt bestemt oss helt :P

Gjest Jørild
Skrevet

Det er småtingene som er viktige.

• Bryr du deg mer om hva de som kommer har på seg enn at de kommer?
  • Har du splittet par? Det er krise for mange.
  • Har du lagt inn pauser i middagen så man kan tisse (og røyke for de som gjør sånt)?
  • Tatt høyde for allergier (og hvertfall ikke bedt allergikerne til å ta med egen mat)? Også på nattmaten. Hjelper så lite om middagen er glutenfri om nattmaten ikke er, foreksempel.
  • Skrevet i invitasjonen at det er betalbar? Dumt om noen kommer uten penger.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da må jeg si at jeg gjerne hadde spandert kvelden, ny kjole en en fin gave til deg og trolig gått hjem med et smil om munnen. :)

For å gi et tips til bordplassering. Mannen og jeg ville ikke skille mellom min familie og hans, men ville heller ikke splitte par. Vi hadde ikke noe behov for at familiene skuille på død og liv bli bestevenner, fordi vi kommer fra to forskjellige steder i landet. Det vi gjorde var å sette annethvert par fra min og hans familie sammen, og at par fra min familie satt rett ovenfor hverandre (eller så tilnærmet som mulig), og samme med hans. Vi hadde langbord i "gaffel"-mønster, men hadde nok gjort mye av det samme med hestesko eller med småbord.

Målet vårt var at det ikke skulle bli hans og hennes-del av rommet, og at praten lett skal kunne flyte både rett over bordet og til bordpartneren... samtidig så blandet vi det såpass at alle fikk sjansen til å bli kjent med noen fra den andre siden. Fikk positive tilbakemeldinger fra gjestene på denne løsningen!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er småtingene som er viktige.

• Bryr du deg mer om hva de som kommer har på seg enn at de kommer?
  • Har du splittet par? Det er krise for mange.
  • Har du lagt inn pauser i middagen så man kan tisse (og røyke for de som gjør sånt)?
  • Tatt høyde for allergier (og hvertfall ikke bedt allergikerne til å ta med egen mat)? Også på nattmaten. Hjelper så lite om middagen er glutenfri om nattmaten ikke er, foreksempel.
  • Skrevet i invitasjonen at det er betalbar? Dumt om noen kommer uten penger.

• Gjestene får selvsagt gå i det de vil (bryr meg ikke om de går i sort, om det er det de har). Men setter pris på om ingen kommer i hvitt eller i en vulgær kjole :P
  • Kommer ikke til å splitte par nei :)
  • Blir pauser underveis ja, toastmasteren vil opplyse om dette
  • De med allergier får egen meny (kunne ikke falle meg inn å be noen ta med sin egen mat hehe)
  • Skrev ikke at det er betalbar nei, uff det burde jeg sikkert gjort :/ Men vil jo tro de fleste har med kort. Hmm jeg får tenke litt på dette..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må jeg si at jeg gjerne hadde spandert kvelden, ny kjole en en fin gave til deg og trolig gått hjem med et smil om munnen. :)

For å gi et tips til bordplassering. Mannen og jeg ville ikke skille mellom min familie og hans, men ville heller ikke splitte par. Vi hadde ikke noe behov for at familiene skuille på død og liv bli bestevenner, fordi vi kommer fra to forskjellige steder i landet. Det vi gjorde var å sette annethvert par fra min og hans familie sammen, og at par fra min familie satt rett ovenfor hverandre (eller så tilnærmet som mulig), og samme med hans. Vi hadde langbord i "gaffel"-mønster, men hadde nok gjort mye av det samme med hestesko eller med småbord.

Målet vårt var at det ikke skulle bli hans og hennes-del av rommet, og at praten lett skal kunne flyte både rett over bordet og til bordpartneren... samtidig så blandet vi det såpass at alle fikk sjansen til å bli kjent med noen fra den andre siden. Fikk positive tilbakemeldinger fra gjestene på denne løsningen!

Takk for gode tips til bordplassering, tror vi vil gjøre det lignende til dere =)

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fan av fri bar:) Musikken må være bra, en god miks slik at alle får danset etter noe de liker. Forskjell på generasjoner. At man kan få påfyll av velkomstdrink, samt at det er påfyll under middagen (altså ikke bare ett glass til forrett, ett glass til hovedrett etc). Passe med tid mellom servering av middag.

Det virker for meg som at dere har et bra opplegg:-) Bordplassering er litt tricky. Vi prøver å plassere sånn at alle sitter både ved noen de kjenner og noen de ikke kjenner.

Anonymous poster hash: 126c4...b8d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det du skriver høres bra ut, jeg :-) Så lenge man har fokus på at gjestene skal kose seg og ikke bare skal være rekvisitter, så blir det neppe så veldig galt :-)

Men et tips kan jo være å sørge for at alle gjestene (ikke bare de som sitter nærmest brudeparet/toastmaster) rekker å nyte maten før man begynner med en ny tale? Jeg var nemlig en gang i et bryllup hvor de hadde lagt ned masse innsats i selve maten, men så hadde de så få servitører at de første hadde spist opp før vi som satt nederst ved bordet hadde blitt servert. Dermed rakk vi nesten ikke å smake på maten en gang før det var tid for tale, og siden det kom mange taler på rad måtte vi kaste i oss det vi rakk på den tida det tok for første taler å sette seg og neste å reise seg :-P

Anonymous poster hash: cce7e...ff6
AnonymBruker
Skrevet

Og tilføying til bordplassering: vi har runde bord, og vi mikser familie og venner.

Gjest Jørild
Skrevet

Vi hadde ikke nødvendigvis tatt med penger til øl om vi ikke viste det på forhånd.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke nødvendigvis tatt med penger til øl om vi ikke viste det på forhånd.

Nei, ikke jeg heller. Og invitasjonen er sendt ut? Er det stort bryllup? Om det ikke er så stort, så ville jeg forsøkt å kontakte gjestene med litt tilleggsinfo. Er det stort, så forsøk å sette litt jungeltelegraf i gang. Vi hadde en helt enkelt nettside med informasjon om lokal taxi, tog, overnatting, ankomst kirke, ankomst restaurant, osv osv som ble for detaljert til invitasjonen, og kunne fint hatt noen sånn informasjon der....

Betalbar synes jeg er helt kurrant. Men det må opplyses om.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fan av fri bar:) Musikken må være bra, en god miks slik at alle får danset etter noe de liker. Forskjell på generasjoner. At man kan få påfyll av velkomstdrink, samt at det er påfyll under middagen (altså ikke bare ett glass til forrett, ett glass til hovedrett etc). Passe med tid mellom servering av middag.

Det virker for meg som at dere har et bra opplegg:-) Bordplassering er litt tricky. Vi prøver å plassere sånn at alle sitter både ved noen de kjenner og noen de ikke kjenner.

Vi velger å ikke ha fri bar, da veldig mange av gjestene ikke drikker alkohol. Alternativet hadde blitt alkoholfritt bryllup, noe vi ikke ønsket, så da blir dette en grei mellomting fant vi ut =) Blir fri drikke til maten, men kun en vekomstdrink. Tenker det samme som deg når det gjelder bordplassering, vi har og småbord =)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke jeg heller. Og invitasjonen er sendt ut? Er det stort bryllup? Om det ikke er så stort, så ville jeg forsøkt å kontakte gjestene med litt tilleggsinfo. Er det stort, så forsøk å sette litt jungeltelegraf i gang. Vi hadde en helt enkelt nettside med informasjon om lokal taxi, tog, overnatting, ankomst kirke, ankomst restaurant, osv osv som ble for detaljert til invitasjonen, og kunne fint hatt noen sånn informasjon der....

Betalbar synes jeg er helt kurrant. Men det må opplyses om.

Takk for innspill =) Trodde det var helt vanlig å ha med lommebok med kort og førerkort, men det er kanskje ikke det? Skal prøve å få spredd beskjeden (er et stort bryllup så ikke så lett :P)

Ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke fullt så krise om baren tar kort, det er mange fler som alltid har med seg det enn kontanter. Samtidig er det uansett lurt å opplyse om på forhånd. Står det ikke noe i invasjonen går jeg ut fra at det er fri bar, og da er det ikke sikkert at jeg overfører nok penger til kortkontoen min f.eks.

I tillegg til alt annet nevnt over her setter jeg veldig pris på at musikkvolumet er sånn at det går an å snakke med folk i løpet av kvelden. Har vært på et par fester hvor dans og sittegrupper var i samme rom, og musikken var så høy at det nesten ikke var mulig å snakke med sidemannen uten å måtte skrike. Hyggelig å danse litt, men mange foretrekker også å skravle :)

Anonymous poster hash: 0cff2...389

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke fullt så krise om baren tar kort, det er mange fler som alltid har med seg det enn kontanter. Samtidig er det uansett lurt å opplyse om på forhånd. Står det ikke noe i invasjonen går jeg ut fra at det er fri bar, og da er det ikke sikkert at jeg overfører nok penger til kortkontoen min f.eks.

I tillegg til alt annet nevnt over her setter jeg veldig pris på at musikkvolumet er sånn at det går an å snakke med folk i løpet av kvelden. Har vært på et par fester hvor dans og sittegrupper var i samme rom, og musikken var så høy at det nesten ikke var mulig å snakke med sidemannen uten å måtte skrike. Hyggelig å danse litt, men mange foretrekker også å skravle :)

Anonymous poster hash: 0cff2...389

Takk for svar :) Skal prøve å få gitt beskjed til folk om at det er betalbar.

Helt enig i at det ikke er hyggelig med alt for høy musikk, det er bare slitsomt. Vi har hørt de vi har leid i et annet bryllup, og de vak kjempeflinke. Passe høyt lydnivå og :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stresset etter å ha lest en tråd som i utgangspunktet var kritikk til kravstore gjester, men hvor mange beskriver mislykkede, kjipe bryllup hvor det var kjedelig å være gjest.

Jeg er opptatt av at gjestene skal ha det kjekt i bryllupet mitt, så ønsker input fra dere på noen ting i bryllupet.

Vielse i kirken, deretter av gårde til et flott lokale. Velkomstmat og drink, mens vi fotograferes. Deretter festmiddag. Treretters med fri alkohol til maten (nydelig mat, har vært og smakt på den). Vi har live musikk hele kvelden. Kaker og kaffe avec. Har ikke fri bar, men som sagt fri drikke til maten og til kakene. Brudevals, dans og fest. Så nattmat.

Høres dette greit ut? Har dere tips til andre ting jeg kan gjøre for at gjestene skal kose seg? =)

Ts.

Synes vikelig dette høres veldig bra ut. Så må dere huske og kose dere og, å la gjestene hjelpe til med å skape god stemning. Viktig at du ikke går og bekymrer deg for andres meninger denne dagen, du skal nyte den til fulle. Ha en flott bryllupsdag når den tid kommer :bryllup:

AnonymBruker
Skrevet

Synes vikelig dette høres veldig bra ut. Så må dere huske og kose dere og, å la gjestene hjelpe til med å skape god stemning. Viktig at du ikke går og bekymrer deg for andres meninger denne dagen, du skal nyte den til fulle. Ha en flott bryllupsdag når den tid kommer :bryllup:

Tusen takk for det! =)

Ts.

Skrevet

Vi velger å ikke ha fri bar, da veldig mange av gjestene ikke drikker alkohol.

Denne logikken skjønte jeg ikke :klo: Jeg drikker ikke selv, men hvorvidt de andre gjestene må betale for drinkene sine eller ikke er meg da revnende likegyldig - og det vil jeg tro det er for de som har problemer med at andre drikker alkohol i utgangspunktet også. Men å opplyse folk om det på forhånd må du hvertfall gjøre. Jeg har ofte ikke med meg lommebok i bryllup o.l. - det er ikke plass i små selskapsvesker. Kanskje har jeg med kort, kanskje har jeg bare med en seddel i tilfelle det skulle blir krise med skyss hjem e.l.

Kombinasjonen småbord og bordplassering basert på å ikke splitte par var årsaken til min verste bryllupsopplevelse, men akkurat det kan vi diskutere til morgenen gryr uten å komme noen vei (den debatten har jeg tatt noen ganger her inne før... :fnise: )

Til lags åt alle kan ingen gjera - uansett hvilke valg du tar kommer noen til å mene at du burde valgt andre løsninger, og alle kommer ikke til å ha en topp kveld, uansett hvilke forholdsregler du tar. Ha det i bakhodet også - du kan ikke skape en perfekt (eller en helt vellykket) kveld for alle samme hvor hardt du prøver, så ikke legg egne forventninger altfor høyt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som dere har tatt hensyn til det meste her. :)

Pass på at gjester som bare er invitert til kaffen ikke blir sittende lenge og vente på at middagen skal bli ferdig. Et bryllup jeg var i, så ble de sittende i nesten to timer ute i en kald gang midt på vinteren. Og det er drepen på om en del trives eller ikke også.

Og ta hensyn til også andre preferanser i matveien, som relgion eller etiske valg. En måte å få gjester til å mistrives, er at de enten blir sittende uten mat (som en del vegetarianere har endt med), eller må ta med maten selv.

Anonymous poster hash: 11db3...3ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...