Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nightwich
Skrevet

Jeg jobber i et kvinnedomnert yrke og det går ikke en dag uten at pauserommet fylles av sukk pga menn som ikke bidrar hjemme og sukk fordi det de faktisk gjør hjemme er feil gjort eller håpløst tungvint.

Jeg sitter å tenker at de kan takke seg selv for lite engasjement fra han hvis klaging er alt han får.

Jeg tenker at det er lite lojalt og sitte sånn å klage.

Setter vi kvinner generelt for lite pris på mannen ?

Prøver kvinner flest å forandre og presse menn inn i roller som ikke naturlig passer dem ?

Feminismen har hatt sin tid. Er det på tide å løfte frem mannen ?

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faller det deg inn at de kanskje virkelig har menn som ikke tar sin del av lasset hjemme?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Leste for en stund siden en artikkel, hvor det stod at mange skiller seg nettopp pga dette.

Jeg er bare 23 år gammel, har bodd sammen med min kjæreste i snart 2 år.

Jeg skjønte med en gang at jeg måtte ha oppgaven som "vaske"damen i vårt hjem! Det falt meg natur selvsagt og ta på meg denne oppgaven. Han må selvsagt rydde opp etter seg selv (noe som måtte inn med t-skje da han har hatt det svært godt hjemme hos mamman sin).

Men jeg vasker, legger sammen klær, støvsuger, lager middag osv osv.

Noe jeg syns er helt greit :icon_lol:

Kjæresten min settes da til andre oppgaver (har nett bygget hus, så er nok av de) :ler:

Dette fungerer for oss. Syns det er unødvendig og "tvinge" mannen inn i noe. Spesielt når det ikke blir gjort sikkelig, og blir ekstra arbeid for oss som vet hvordan vi vil ha det, og hvordan ting ser ut når det skal være rent og pent! :fnise:

Han vasker av og til, når han en gang i blandt slår til med middag og nyvasket hus, ja da blir kånemor kjempe glad! :yvonne:

Anonymous poster hash: adab8...854
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg tror det ikke finnes noe lett svar på dette. Mannens rolle i dag er veldig forskjellig både på tvers av generasjoner, samfunnslag og også internt i disse. Før fikk "alle" menn laget middagen og vasket klærne for seg. Nå er det helt hip som hap og ingen fasit. Noen steder kan det ha gått for langt, andre steder har det ikke kommet langt nok.

Endret av ekkoet
  • Liker 2
Gjest Kvinneline
Skrevet

Jeg liker de litt gamle "naturlige" rollen jeg. Hjemme hos oss er det jeg som vasker og rydder osv, og mannen kløyver ved, skifter bildekk og fikser litt tyngre oppgaver. Vi hjelper også hverandre med dette, det er ikke sånn at han aldri henger opp klær eller lager middag, men det faller meg naturlig at det er kvinnens rolle.

Liker ikke feminister, for jeg føler at de mest engasjerte feministene aldri blir fornøyd uansett. Synes vi er ganske så likestillt i dag, og kvinner har faktisk fordeler menn ikke har vi og.

• Liker 6
Skrevet

Jeg liker de litt gamle "naturlige" rollen jeg. Hjemme hos oss er det jeg som vasker og rydder osv, og mannen kløyver ved, skifter bildekk og fikser litt tyngre oppgaver. Vi hjelper også hverandre med dette, det er ikke sånn at han aldri henger opp klær eller lager middag, men det faller meg naturlig at det er kvinnens rolle.

Liker ikke feminister, for jeg føler at de mest engasjerte feministene aldri blir fornøyd uansett. Synes vi er ganske så likestillt i dag, og kvinner har faktisk fordeler menn ikke har vi og.

Mannen min er skilt og bodde alene i mange år før jeg kom inn i bildet. Han måtte fortsatt ha rene klær, holde huset framkommelig og lage mat til seg og barnet.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av at det er så naturlig for kvinner å gjøre alt husarbeid, matlaging, klesstell og organisere fritidsaktiviteter, at tannlegetimene huskes og at slekten får julegaver.

Menn er også ordentlige voksne, og kan fikse slike oppgaver selv. Selvsagt er det mer behagelug for dem å overlate alt til en partner. Det ville også vært mitt førstevalg. Mange kvinner opplever at glasset først blir for fullt når barna kommer i tillegg til hus og jobb. Da er det dumt å ha en mann som ser seg naturlig for god til å vaske sin egen skitt.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok tiltro til mannen til å vite at han fint klarer "kvinneoppgaver" han å. Han er tross alt voksen.

Anonymous poster hash: b9a72...5c2
  • Liker 12
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber i et kvinnedomnert yrke og det går ikke en dag uten at pauserommet fylles av sukk pga menn som ikke bidrar hjemme og sukk fordi det de faktisk gjør hjemme er feil gjort eller håpløst tungvint.

Jeg sitter å tenker at de kan takke seg selv for lite engasjement fra han hvis klaging er alt han får.

Prøver kvinner flest å forandre og presse menn inn i roller som ikke naturlig passer dem ?

Blir sånn at man aldri får høre om det som er bra med dem.

Gjest Kvinneline
Skrevet

Mannen min er skilt og bodde alene i mange år før jeg kom inn i bildet. Han måtte fortsatt ha rene klær, holde huset framkommelig og lage mat til seg og barnet.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av at det er så naturlig for kvinner å gjøre alt husarbeid, matlaging, klesstell og organisere fritidsaktiviteter, at tannlegetimene huskes og at slekten får julegaver.

Menn er også ordentlige voksne, og kan fikse slike oppgaver selv. Selvsagt er det mer behagelug for dem å overlate alt til en partner. Det ville også vært mitt førstevalg. Mange kvinner opplever at glasset først blir for fullt når barna kommer i tillegg til hus og jobb. Da er det dumt å ha en mann som ser seg naturlig for god til å vaske sin egen skitt.

Forhold er forskjellige, man må bare finne ut hva som fungerer best i sitt forhold. Vi har bodd sammen i 7 år, og jeg føler aldri at jeg har for mye å gjøre :)

Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg jobber sammen med flest kvinner og hører aldri slik klaging. Det kan jo hende at disse kvinnene faktisk har noe å klage over. Og da burde de strengt talt gjøre noe med det, istedet for å klage i lunsjen. Finnes en del kvinner som opptrer som martyrer. Klager over at mannen gjør for lite eller gjør det feil mens de lager middag, vasker gulv og passer unger. Ønsker man det annerledes får man fordele arbeidet mer eller gå hver til sitt. Eventuelt bare fortsette klagingen.

• Liker 7
Gjest Violetta
Skrevet

Leste for en stund siden en artikkel, hvor det stod at mange skiller seg nettopp pga dette.

Jeg er bare 23 år gammel, har bodd sammen med min kjæreste i snart 2 år.

Jeg skjønte med en gang at jeg måtte ha oppgaven som "vaske"damen i vårt hjem! Det falt meg natur selvsagt og ta på meg denne oppgaven. Han må selvsagt rydde opp etter seg selv (noe som måtte inn med t-skje da han har hatt det svært godt hjemme hos mamman sin).

Men jeg vasker, legger sammen klær, støvsuger, lager middag osv osv.

Noe jeg syns er helt greit :icon_lol:

Kjæresten min settes da til andre oppgaver (har nett bygget hus, så er nok av de) :ler:

Dette fungerer for oss. Syns det er unødvendig og "tvinge" mannen inn i noe. Spesielt når det ikke blir gjort sikkelig, og blir ekstra arbeid for oss som vet hvordan vi vil ha det, og hvordan ting ser ut når det skal være rent og pent! :fnise:

Han vasker av og til, når han en gang i blandt slår til med middag og nyvasket hus, ja da blir kånemor kjempe glad! :yvonne:

Jeg tror kånemor kommer til å angre seg den dagen hun får ansvaret for barn i tillegg.

• Liker 18
Gjest Vevila
Skrevet

Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger en kvinne har klaget over mannens manglende innsats til meg. I stedet hører jeg oftere at det er mannen som er den som gjør mest i forhold til husarbeid, men det har gjerne med generasjon å gjøre. Her i huset prøver vi å fordele oppgavene slik at det blir ca 50/50, og vi er nok noe utradisjonelle da jeg tar meg hovedsakelig av oppussing nå, mens han tar mer husarbeid. :)

Skrevet

Arbeidsfordeling i heimen er sånt som par må ordne selv. Og nei femenister har egentlig ikke problem med at man ordner seg tradisjonelt; de har problem med at samfunnsutviklingen dikterer at man MÅ ordne seg sånn.

Hos oss, er vi fordelt oppgaver etter evner, jeg lager all mat, gjør all storvask og daglig klesvask, hun har daglig vask og spesialtøy og ser etter unger. Det virker for oss, hva andre gjør, driter vi i...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om de samme kvinnene tar sin del av snømåking, hjulskift på bilen, plenklipping, vedstabling, åpne tette avløp osv, på samme måte som mannen, uten å gjøre det tungvindt. "Likestilling" skal de ha, men det gjelder visst bare innendørs for mange... Her i huset deler vi på det meste. Jeg gnåler ikke om at mannen skal vaske gulv uten at jeg tar min del av "mannfolkarbeidet". Noe jeg gjør ofte. Men her har vi som sagt delt på arbeidet.

Anonymous poster hash: d1cb1...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Dra på dere arbeidshanskene å bli med ut på dekkskift, service på bilen, snømåking, hagearbeid, snekring/maling osv osv.

Ikke noe gjør meg mere glad når dama tar på seg arbeidshanskene og hvertfall gjør ett forsøk på å bidra og lære, da skal jeg med glede stå inne med klesvasken når hun skifter dekk på bilen! :)

Anonymous poster hash: 3d0f2...c89

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kånemor kommer til å angre seg den dagen hun får ansvaret for barn i tillegg.

Har 2 småtasser! :laugh: + 2 tantebarn i nabohuset som kommer på middag når Mamman deres er i nordsjøen (2-4 skift). Null problem! :danse:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsfordeling i heimen er sånt som par må ordne selv. Og nei femenister har egentlig ikke problem med at man ordner seg tradisjonelt; de har problem med at samfunnsutviklingen dikterer at man MÅ ordne seg sånn.

Stemmer dette helt da? Syns ofte jeg ser feminister oppføre seg aggresivt mot kvinner som er mer tradisjonelle.

Anonymous poster hash: 27eae...d60

• Liker 3
Skrevet

TS,

Jeg er enig i en del av det du sier: Dersom kvinnen først maser for at mannen skal gjøre noe, for deretter å klage på at han ikke gjør det akkurat slik hun ønsker det gjort, ja da har hun jaggu driti seg loddrett ut. Det finnes ingen ting som er mer demotiverende en slik klaging, og ja, jeg har opplevd det selv. Jepp, jeg kan ta en vask på badet, men jeg forventer å kunne gjøre det akkurat slik det passer meg selv....

Og ja, jeg er enig i at man skal dele på oppgaver både i og utenfor husets fire vegger, og det går begge veier.

Skrevet

Har 2 småtasser! :laugh: + 2 tantebarn i nabohuset som kommer på middag når Mamman deres er i nordsjøen (2-4 skift). Null problem! :danse:

Du har i hvertfall mye energi hvis du fikser å passe og servere 4 barn i tillehg til å ta alt i huset etter full jobb:-) Det tror jeg ikke jeg hadde orket i lengden. Og i hvertfall hadde jeg ikke orket å se på at mannen hadde tid til å se nyheter, lese avisen, drikke kaffe og slappe av foran TV mens jeg stod på.

• Liker 2
Skrevet

Mannen min kom med kritikk fordi jeg ba han om å gjøre ting. Så sa han i samme slengen at "det er jo sjelden jeg ber deg om å gjøre noe".

Ja, jeg gjorde det, men det er fordi han aldri gjør ting av seg selv. Og det at han sjelden må be meg om noe, er fordi de tingene skjer fordi jeg gjør dem uten at han må be meg om det.

Han kan aldri ta med en søppelpose ut, selv om den står i gangen. Jeg tar dem med ut, så de blir ikke værende i gangen. Han støvsuger aldri, selv om det ligger hybelkaniner oppå hverandre. Han har alltid rene underbukser i skapet, så han trenger aldri å be om at jeg vasker klær. Om han mangler saft eller andre ting, som kun han bruker, så blir det kjøpt inn uten at han trenger å be om det. Han kommer alltid hjem til ferdig middag, og har alltid hjemmebakte brød til matpakken (det er viktig for han). Det er aldri mange på glass eller fat, så han finner det han trenger uten å gjøre noe for det. Jeg er jo den som ordner med oppvask, setter inn og tar ut, så det merker han ikke.

Han deltar altså lite i det husarbeidet som skjer i hverdagen. Han deltar om han blir bedt om det, men da kommer det etterpå at jeg ber han om å gjøre ting, mens han aldri ber meg om å gjøre ting. Han ser ikke at han ikke trenger å be meg om det, fordi jeg faktisk GJØR det uten at han må be meg. Selv om jeg f.eks ikke spiser brød selv, så baker jeg brød fordi han vil ha det.

Å skifte dekk 2 ganger i året, tilsvarer ikke det jeg gjør hver dag. Service på bilen blir tatt på verksted, hagearbeid gjør jeg selv (plenklipping er hans arbeid, men ofte må jeg ta det også), snømåking har vi betalt andre for å gjøre. Når det gjelder snekring og oppussing, gjør han mest, men jeg deltar også. Vi har ikke et hus der vi må holde på med det hvert år, så hos oss tar det ikke mye tid i løpet av året.

Stort sett, så er jeg den som gjør det som trengs i huset. Og da er det en frekkhet å kritisere at han blir bedt om ting når han en sjelden gang blir det. Det skjer fordi han ellers IKKE gjør det, men fordi han godt kan gjøre litt han også.

Han er bortskjemt, og jeg vet han er vant til at mor gjorde alt der hjemme.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...