Nøtteliten89 Skrevet 3. april 2014 #1 Skrevet 3. april 2014 Hei! Jeg har lyst på en bunad og har lenge lurt på om/hvilken jeg skal velge. Jeg er fra Oslo og syns ikke Oslodrakta er så fin. Både foreldrene og besteforeldrene mine (på begge sider) er også fra Oslo, så jeg har sånn sett ingen røtter til andre steder i vårt langstrakte land. Og jeg syns at en bunad skal ha en historie, ikke at den er valgt bare fordi den var fin. Jeg vet at etternavnet mitt stammer fra en gård i Bergensområdet, og har begynt å lande litt på at den mørkeblå Bergensbunaden er en jeg godt kunne tenkt meg. Så fikk jeg beskjed i morges om at gården ligger i Vaksdal. Blir det da feil å velge denne bunaden? På forhånd takk for innspill!
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 Har du ikke noen tilknytning til bergen, ikke velg den. Oslobunaden er den mest korrekte for deg. Anonymous poster hash: c08fb...b34 3
BlueBella Skrevet 3. april 2014 #3 Skrevet 3. april 2014 Hvilken bunad har de som er fra Vaksdal? Jeg ville til nød valgt den bunaden, eller gått for Oslobunaden. Jeg ville ikke hatt Bergensbunaden da.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #4 Skrevet 3. april 2014 Har aldri hørt om noen 'vaksdalbunad'. De fleste som skal velge fra de traktene går nok for vossabunaden kan jeg tenke meg. Sikker på du ikke liker oslobunaden? Jeg syns den mørke minner litt om bergensbunaden. Begge er nokså enkle i stilen men det fargerike broderiet på skjortekragen gjør den utrolig kul og spesiell. Er du blond så blir den lyseblå ekstra nydelig! Anonymous poster hash: 6cb32...10b 1
Sapientia Skrevet 3. april 2014 #5 Skrevet 3. april 2014 Personlig synes jeg det ville vært rart å gå med en bundad fra Hedemark (hvor ene linja av mine tipp oldeforeldre og etternavnet mitt kommer fra), eller Oslo (oldeforeldre født der, tipp oldeforeldre flyttet dit). Men jeg kan ha flere fra Telemark pga mitt og besteforeldres føde og oppvekstssted. Jeg har en Telemarksbunad også. Men jeg synes jo også disse bunadene er noen av de fineste sånn sett er jeg kanskje heldig?
Tarsan97 Skrevet 3. april 2014 #6 Skrevet 3. april 2014 Bra du tenker sånn i allefall. Litt langt fra Bergen til Vaksdal men...Har ikke de en egen bundad i vaksdal ?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #7 Skrevet 3. april 2014 Har aldri hørt om noen 'vaksdalbunad'. De fleste som skal velge fra de traktene går nok for vossabunaden kan jeg tenke meg. Sikker på du ikke liker oslobunaden? Jeg syns den mørke minner litt om bergensbunaden. Begge er nokså enkle i stilen men det fargerike broderiet på skjortekragen gjør den utrolig kul og spesiell. Er du blond så blir den lyseblå ekstra nydelig! Anonymous poster hash: 6cb32...10b Hvorfor i all verden skal de velge bunad fra Voss når de selv kommer fra Bergen? Jeg synes det ville vært merkelig å få seg bunad fra Bergen dersom du ikke har noen tilknyttning til plassen. Det er akkurat som det at ekstremt mange i Troms og Finnmark har bunad fra Nordland, når det finnes en egen tromsbunad og finnmarksbunad. Anonymous poster hash: bd3c2...437
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #8 Skrevet 3. april 2014 Hvorfor i all verden skal de velge bunad fra Voss når de selv kommer fra Bergen? Jeg synes det ville vært merkelig å få seg bunad fra Bergen dersom du ikke har noen tilknyttning til plassen. Det er akkurat som det at ekstremt mange i Troms og Finnmark har bunad fra Nordland, når det finnes en egen tromsbunad og finnmarksbunad. Anonymous poster hash: bd3c2...437 Nå var det snakk om en person fra Vaksdal, og ikke Bergen. Anonymous poster hash: 6cb32...10b
Nøtteliten89 Skrevet 3. april 2014 Forfatter #9 Skrevet 3. april 2014 Nå lurte jeg vel egentlig ikke på om folk syns jeg skulle velge Oslobunaden eller ikke, men om Bergensbunaden blir feil kontra Vossabunaden/Hordalandbunad etc. Så vidt jeg vet har ikke Vaksdal sin egen bunad, men kanskje noen her inne vet noe ikke jeg vet?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #10 Skrevet 3. april 2014 Ingenting som heter Hordalandbunad. Her er bunadene for Hordaland(bergensbunaden er ikke tatt med der) http://www.norskflid.no/bunad/bunader/hordaland/ Anonymous poster hash: 6cb32...10b
Gjest Violetta Skrevet 3. april 2014 #11 Skrevet 3. april 2014 Ingenting som heter Hordalandbunad. Her er bunadene for Hordaland(bergensbunaden er ikke tatt med der)http://www.norskflid.no/bunad/bunader/hordaland/ Anonymous poster hash: 6cb32...10b Det er fordi "bergensbunaden" ikke er en bunad, men en drakt.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #12 Skrevet 3. april 2014 Hvis du er fra oslo ville jeg valgt den. Du skriver selv at det er feil og velge en annen fordi den er finere. Hvorfor vil du ikke ha den fra oslo da? Litt selvmotisgende.Anonymous poster hash: fd955...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #13 Skrevet 3. april 2014 Hvordan er disse "reglene"? Hvor langt tilbake i slekten er det "lov" å gå? Anonymous poster hash: bf440...ce6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #14 Skrevet 3. april 2014 Hvordan er disse "reglene"? Hvor langt tilbake i slekten er det "lov" å gå?Anonymous poster hash: bf440...ce6 Det er strengt tatt ingen regler, bare hva folk mener og synes. FØR var det slik at man nermset måtte ha med stamtavla si på husfliden for å bli godkjent, men det er ikke slik nå lenger. Anonymous poster hash: 95561...d6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå