Gå til innhold

Hvor fort kommer løpeformen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig aldri trent før, og bestemte meg for å sette i gang. For en uke siden løp jeg for første gang på 3 år. Det var ganske vondt, og klarte å løpe 1,5 km sammenhengende. Løp igjen i dag, og da klarte jeg 3,5 km sammenhengende.

Er det slik at jeg kan løpe såpass mye lenger for hver gang en stund fremover?

Er det realistisk at jeg klarer 5 km innen et par uker? Vil kondisjonen stagnere på et tidspunkt?

Plutselig ble det litt gøy å løpe:)

Anonymous poster hash: 08643...f5a

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Formen kommer fort, iallefall om du har jogget tidligere. Det du skal være obs på er belastningsskader.. Det er det som tar tid for kroppen. Å bli vant med joggingen igjen. Kjipt å presse for hardt og få en skade så plutselig ikke kan jogge på noen mnd.

Så start forsiktig. Ha gode sko og ikke kjør for hardt.

Skrevet

Flott du har begynt og flott at du merker så stor fremgang så raskt.

Du kommer nok til å merke at det stagnerer litt etterhvert, du vil nok ikke kunne øke med 2km for hver gang. Men det som vil bedre seg er tidene dine, hvor tungt/lett det føles og hvor raskt du henter deg inn igjen, både under og etter trening.

Alt er individuelt, men du greide 3km nå så er 5km realistisk på noen uker. Det kommer som oftest ned til farten, sett ned farten litt så holder du mye lengre.

Et tips er å lytte til beina - får du vondt i beina så må du ta pauser og/eller roe ned litt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:)

Jeg har ikke løpt mye tidligere. Løp 1 gang i uken i ca 2 måneder (for 3 år siden).

Jeg kjente det faktisk i høyre hofte i dag, som et stikk inn i hofta. Så måtte bryte etter 3,5 km. Kunne nok fint ha løpt litt lenger hvis ikke hofta gjorde vondt. Håper beina venner seg fort til det ja:)

Anonymous poster hash: 08643...f5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...