Alja Skrevet 2. april 2014 #1 Del Skrevet 2. april 2014 Er det vanskelig å komme inn på det studiet? Jeg vil ha ca 4,2 i karaktersnitt (realistisk) etter påbygg + at jeg har hørt noe om at jeg kan få inntil 8 alderspoeng. Jeg vil også få søkt meg inn på særskilt grunnlag. Er det håp for meg å komme meg inn i kr.s? Jeg har utrolig lyst å jobbe innen psykiatrien og rusomsorgen, jeg kunne også tenke meg andre jobbe hvor jeg jobber med mennesker både fysisk og psykisk. Er det andre studieretninger man kan ta for å få slike jobber? Kunne tenke meg å jobbe med barn og unge også, som miljøarbeider, innen bv, bup, ara (avd for rus og avhengige), smiso (støttesenter for incest). Har noen noe gode råd, anbefalinger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 2. april 2014 Forfatter #2 Del Skrevet 2. april 2014 Skulle selvfølgelig stå sykepleierstudiet**** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elle82 Skrevet 2. april 2014 #3 Del Skrevet 2. april 2014 Er det vanskelig å komme inn på det studiet? Jeg vil ha ca 4,2 i karaktersnitt (realistisk) etter påbygg + at jeg har hørt noe om at jeg kan få inntil 8 alderspoeng. Jeg vil også få søkt meg inn på særskilt grunnlag. Er det håp for meg å komme meg inn i kr.s? Jeg har utrolig lyst å jobbe innen psykiatrien og rusomsorgen, jeg kunne også tenke meg andre jobbe hvor jeg jobber med mennesker både fysisk og psykisk. Er det andre studieretninger man kan ta for å få slike jobber? Kunne tenke meg å jobbe med barn og unge også, som miljøarbeider, innen bv, bup, ara (avd for rus og avhengige), smiso (støttesenter for incest). Har noen noe gode råd, anbefalinger? Vernepleier, sosionom og ergoterapeut. Les på utdanning.no så får du innblikk i utdannelsen, yrket og jobbmuligheter:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 2. april 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 2. april 2014 Har kikket en del, men føler jeg får bedre inntrykk av det forskjellige mulighetene når jeg hører det fra folk med erfaring, som også kan fortelle ulempene og det negative med de forskjellige studieretningene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 3. april 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 3. april 2014 Dytt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 3. april 2014 #6 Del Skrevet 3. april 2014 På førstegangsvitnemål var snittet ca 4 i Kristiansand, og 4.3 på ordinær (altså 43 poeng). Hvis du har ordinært vitnemål og 8 alderspoeng i tillegg kommer du inn. Tror sykepleie er lurt, da det er en allsidig utdanning. Gjør alt du kan for å få en deltidsjobb som er relatert til psykiatri, så har du et godt utgangspunkt. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 3. april 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 3. april 2014 På førstegangsvitnemål var snittet ca 4 i Kristiansand, og 4.3 på ordinær (altså 43 poeng). Hvis du har ordinært vitnemål og 8 alderspoeng i tillegg kommer du inn. Tror sykepleie er lurt, da det er en allsidig utdanning. Gjør alt du kan for å få en deltidsjobb som er relatert til psykiatri, så har du et godt utgangspunkt. :-) Tusen takk for svar! For å få jobb innen psykreatrien, må man ta utdanning utover de 3 årene på sykepleien? Må man ta noen vidreutdanning/ går det under spesialsykepleier? Vil jeg ha et ok grunnlag for å komme meg inn psykreatrien med kun 3 årig bachelor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #8 Del Skrevet 3. april 2014 Tusen takk for svar! For å få jobb innen psykreatrien, må man ta utdanning utover de 3 årene på sykepleien? Må man ta noen vidreutdanning/ går det under spesialsykepleier? Vil jeg ha et ok grunnlag for å komme meg inn psykreatrien med kun 3 årig bachelor? Ja du må ta etterutdannelse for å bli psykiatrisk sykepleier. Anonymous poster hash: 0ca1b...9a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 3. april 2014 #9 Del Skrevet 3. april 2014 Ja du må ta etterutdannelse for å bli psykiatrisk sykepleier.Anonymous poster hash: 0ca1b...9a3 Jeg vil tippe at det vil holde med bare tre år, men for å få en jobb med mer ansvar bør man ha videreutdanning. Kommer jo helt an på hva man vil jobbe med og hva behovet på den aktuelle arbeidsplassen er. Er man interessert i psykiatri bør jo videreutdanning være mer spennende enn bare bachelor. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 3. april 2014 Forfatter #10 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Jeg har lest litt om sosionom også, det er mange spennende arbeidsmuligheter som jeg kunne tenke meg. Vil jo jobbe med mennesker som er i en vanskelig livssituasjon, forebygge og rehabilitere. Kanskje det er lurere å prøve å komme seg inn på sosionom studiet. Der er det jo mye innen psykreatri, dog høyere snitt for å komme inn da. Endret 3. april 2014 av Alja91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 3. april 2014 Forfatter #11 Del Skrevet 3. april 2014 Eller vernepleie. Skal ikke være enkelt å bestemme seg for studieretning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elle82 Skrevet 3. april 2014 #12 Del Skrevet 3. april 2014 Er selv utdannet sykepleier. Det som er bra med utdannelsen er at du kan få jobb på veldig mange områder, og du blir som "poteten"- kan brukes til mye. Men hovedfokuset på utdannelsen er jo pleie av syke og eldre mennesker, og du har to lange, tøffe sykehuspraksiser som du skal gjennom. Jeg mener at det bør man være interessert i, hvis ikke kan utdannelsen bli veldig slitsom. For min del følte jeg at jeg savnet et annet fokus i utdannelsen, jeg fant aldri min identitet i det å være sykepleier. Hvis jeg skulle valgt om igjen så ville jeg valgt en utdannelse som hadde direkte fokus på det jeg var interessert i, og ikke bare tenkt på anvendelighet av utdannelsen. Kanskje du skal tenke gjennom hva slags type arbeid du synes er givende å utføre; er det fysisk pleie, samtale terapi, rådgiving ? Osv. Og hvilke fag interesserer deg mest ? Kanskje du skal velge litt ut i fra dette, siden trolig alle utdannelsene jeg nevnte kan gi deg jobben du ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 3. april 2014 #13 Del Skrevet 3. april 2014 Jeg har lest litt om sosionom også, det er mange spennende arbeidsmuligheter som jeg kunne tenke meg. Vil jo jobbe med mennesker som er i en vanskelig livssituasjon, forebygge og rehabilitere. Kanskje det er lurere å prøve å komme seg inn på sosionom studiet. Der er det jo mye innen psykreatri, dog høyere snitt for å komme inn da. Vanskeligere å få relevant jobb som sosionom, ta det med i betraktning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 3. april 2014 Forfatter #14 Del Skrevet 3. april 2014 Er selv utdannet sykepleier. Det som er bra med utdannelsen er at du kan få jobb på veldig mange områder, og du blir som "poteten"- kan brukes til mye. Men hovedfokuset på utdannelsen er jo pleie av syke og eldre mennesker, og du har to lange, tøffe sykehuspraksiser som du skal gjennom. Jeg mener at det bør man være interessert i, hvis ikke kan utdannelsen bli veldig slitsom. For min del følte jeg at jeg savnet et annet fokus i utdannelsen, jeg fant aldri min identitet i det å være sykepleier. Hvis jeg skulle valgt om igjen så ville jeg valgt en utdannelse som hadde direkte fokus på det jeg var interessert i, og ikke bare tenkt på anvendelighet av utdannelsen. Kanskje du skal tenke gjennom hva slags type arbeid du synes er givende å utføre; er det fysisk pleie, samtale terapi, rådgiving ? Osv. Og hvilke fag interesserer deg mest ? Kanskje du skal velge litt ut i fra dette, siden trolig alle utdannelsene jeg nevnte kan gi deg jobben du ønsker. Det jeg minst vil, er fysisk pleie (typ sykehjem og mennesker med fysisk funksjonshemning). Jeg vil heller jobbe med helheten. Uff, det er så vanskelig. Men samtaleterapi, rådgivning, forebygging av psykisk helse, rehabilitering osv. Jeg vil gjøre noe som kan forbedre livskvaliteten til barn, unge og voksne som går mer på det psykiske plan. Folk med psykiske lidelser, eller mennesker med rusproblemer eller som har vokst opp i en vaskelig heim (medavhengige). Jeg kunne også tenkt meg et yrke hvor jeg har en finger med i spillet når det kommer til barnevernet. Kunne tenkt meg å jobbe med vanskeligstilte ungdommer på instutisjon, med mennesker på en avrusningsklinikk, kunne også tenke meg å jobbe med psykisk syke på psykisk avd på sykehus osv. Jobb på støttesenter hadde også vært interessant. (Jobbe med mennesker som er utsatt for seksuelle overgrep og incest). Jobb i NAV som miljøarbeider eller rådgiver... Ble litt rotete her. Men noen av fagene jeg har scoret høyest på og virklig har likt er kommunikasjon og samhandling, og helsefremmende (Helse og sosial vg1) Jeg er også ganske god i engelsk og norsk. Naturfag og historie liker jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 3. april 2014 Forfatter #15 Del Skrevet 3. april 2014 Men jeg syntes også sykdomslære, medisin og anatomi er fryktelig spennende. Elsker alt som har med sykdommer og helse å gjøre. Det er defor jeg kunne tenke meg sykepleieyrket. Men om sykepleier ville jeg jobbet med forebygging, rehabilitering, sårstell, sying, blodprøver, oppfølging osv. Jeg har ikke fått så mye innblikk i hva en sykepleier har i arbeidsoppgaver på et sykehus. (de oppgavene som er spennende) Man får som oftest bare høre om drittoppgavene. Jeg har ikke lyst å tørke gamle folk i rumpa på et sykehjem. Det er en stor skrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #16 Del Skrevet 3. april 2014 Jeg har ikke lyst å tørke gamle folk i rumpa på et sykehjem. Det er en stor skrekk. Psyk pasienter kommer i alle aldre og utgaver de også, og det er mange som ikke er istand til å ivareta egen hygiene, så å tørke folk eller tørke avføring må du nok regne med uansett hvor du kommer Forøvrig kan jeg korrigere en over her og si at du ikke trenger mer utdanning enn de tre årene på sykepleien for å jobbe i psykiatrien, men det er jo en fordel. Psykiatri er ikke akkurat et felt der det er kamp om jobbene og vanskelig å få en fot innenfor. Anonymous poster hash: 7b726...bd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 3. april 2014 Forfatter #17 Del Skrevet 3. april 2014 Psyk pasienter kommer i alle aldre og utgaver de også, og det er mange som ikke er istand til å ivareta egen hygiene, så å tørke folk eller tørke avføring må du nok regne med uansett hvor du kommer Forøvrig kan jeg korrigere en over her og si at du ikke trenger mer utdanning enn de tre årene på sykepleien for å jobbe i psykiatrien, men det er jo en fordel. Psykiatri er ikke akkurat et felt der det er kamp om jobbene og vanskelig å få en fot innenfor. Anonymous poster hash: 7b726...bd4 Men jeg tenker at det er mer bæsjetørking på et sykehjem. Jeg vil ikke gjøre det mer enn nødvendig Kunne jeg feks fått en jobb på en avdeling for rus og avhengie som rådgiver og drive med samtaleterapi etter endt 3 årig sykepleier utdanning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elle82 Skrevet 3. april 2014 #18 Del Skrevet 3. april 2014 Det jeg minst vil, er fysisk pleie (typ sykehjem og mennesker med fysisk funksjonshemning). Jeg vil heller jobbe med helheten. Uff, det er så vanskelig. Men samtaleterapi, rådgivning, forebygging av psykisk helse, rehabilitering osv. Jeg vil gjøre noe som kan forbedre livskvaliteten til barn, unge og voksne som går mer på det psykiske plan. Folk med psykiske lidelser, eller mennesker med rusproblemer eller som har vokst opp i en vaskelig heim (medavhengige). Jeg kunne også tenkt meg et yrke hvor jeg har en finger med i spillet når det kommer til barnevernet. Kunne tenkt meg å jobbe med vanskeligstilte ungdommer på instutisjon, med mennesker på en avrusningsklinikk, kunne også tenke meg å jobbe med psykisk syke på psykisk avd på sykehus osv. Jobb på støttesenter hadde også vært interessant. (Jobbe med mennesker som er utsatt for seksuelle overgrep og incest). Jobb i NAV som miljøarbeider eller rådgiver... Ble litt rotete her. Men noen av fagene jeg har scoret høyest på og virklig har likt er kommunikasjon og samhandling, og helsefremmende (Helse og sosial vg1) Jeg er også ganske god i engelsk og norsk. Naturfag og historie liker jeg også. Ut ifra det du skriver så ville jeg da ikke valgt vernepleier, siden den utdannelsen dreier seg mye om psykisk utviklingshemmede. Ville heller ikke valgt sykepleien da hovedfokuset på utdannelsen ikke er på det du er mest interessert i. Jeg tror at sosionom eller ergoterapi kanskje kunne vært noe for deg? Er barnevernspedagog utelukket for deg? En ting jeg også tenkte er at dersom du ønsker råd fra folk som har studert f eks vernepleie, sosionom osv, så ville jeg hatt en annen trådtittel, for denne tiltrekker nok mest sykepleiere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elle82 Skrevet 3. april 2014 #19 Del Skrevet 3. april 2014 Men jeg syntes også sykdomslære, medisin og anatomi er fryktelig spennende. Elsker alt som har med sykdommer og helse å gjøre. Det er defor jeg kunne tenke meg sykepleieyrket. Men om sykepleier ville jeg jobbet med forebygging, rehabilitering, sårstell, sying, blodprøver, oppfølging osv. Jeg har ikke fått så mye innblikk i hva en sykepleier har i arbeidsoppgaver på et sykehus. (de oppgavene som er spennende) Man får som oftest bare høre om drittoppgavene. Jeg har ikke lyst å tørke gamle folk i rumpa på et sykehjem. Det er en stor skrekk. Obs, såg ikke dette svaret før jeg postet mitt innlegg. Da er kanskje ikke sykepleien så dumt likevel! Det er en relativt kort praksis på sykehjem og hjemmesykepleie. Men husk at det er masse gamle mennesker på sykehus også, og det er mye pleie og bæsj tørking på sykehus generelt. Men det er noe man fort venner seg til, ville ikke latt være studiet pga det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #20 Del Skrevet 3. april 2014 psykiatrien Jepp. psykreatrien psykreatrien Nei. psykreatri Og nei. Seriøst. Alle andre feil får gå, men du MÅ klare å skrive fagretningen riktig. Du klarte det jo i begynnelsen, hva skjedde? Anonymous poster hash: d3a0c...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå