AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #1 Skrevet 2. april 2014 Jeg trenger litt råd til hvordan å best gripe an situasjonen. Et vennepar av meg er slurvete økonomisk. Ikke alt er uttalt, men man kan legge sammen to og to. Jeg frykter de er på vei rett til TV3 i beste sendetid en onsdagskveld. De er arbeidsføre og oppegående, sent i aldersgruppen sent tjueårene/såvidt 30. Men de har ofte virket litt arbeidsky. Hun har hatt noen ustabile år bak seg og noen arbeidsløse perioder, men har jobbet stort sett fast siden mai 2011. Han avsluttet et arbeidsforhold for ett år siden, og har siden den gang hatt to veldig korte arbeidsforhold, og vært arbeidsledig siden i fjor høst. Og virker som om han trives med den situasjonen, og sitter oppe halve nettene og spiller på PC.. De eier egen bolig, og kastet seg på "kjøp nå, flytt inn i nybygg om ett år"-bølgen for noen år tilbake, som gjorde at de betalte leie + lån i ett år. De måtte ha kausjonisthjelp til huslånet. Det er også mange flere småting som gir meg både gul og rød alarm når det gjelder økonomisk styring, men jeg vil ikke skrive for mye. Bare stol på meg, denne magefølelsen har jeg ikke bare ut av det blå. Så til problemet: I fjor, trolig i en kort periode når de begge jobbet, begynte de to å planlegge "tidenes ferietur". De skal på roadtrip i USA. Ferien skal vare lenge (vi snakker ikke en ukes-tur), de skal tilbringe flere dager i "dyre" byer mellom roadtrip-lengdene, som feks Las Vegas. De skal leie bil og de kjenner ingen der så de skal bo på hoteller hele oppholdet. Turen har de ikke avlyst, selv om de nå lever på en inntekt + en på dagpenger. Ingen av dem har eller har hatt høyt lønnede jobber, så dagpengeinntekten kan umulig være noe å skryte av. Denne ferieturen bekymrer meg oppriktig nå. Det har vært litt facebook-skryt/glede seg-poster, og de har lagt ut deler av programmet. Jeg har vært på like lange ferieturer i USA, dog ikke roadtrip, og prislappen har endt for oss på rundt 70-80 lapper for to personer... Jeg tror kanskje de har spart litt opp til turen, men de har ikke hatt noe særlig midler før. Ved huskjøpet og året da de levde med lån+leie så hadde de sjelden råd til å være med på så mye sosialt. Og de har en livsstil som tilsier at buffer ikke er tilstedeværende. Har utelatt litt detaljer og kommer ikke til å legge ved alle datoer helt riktig, for at de ikke skal gjenkjennes og vet at min venninne brukte KG i blant for noen år tilbake og kanskje ennå. Men avreise er nært forestående. Hvordan skal jeg kunne klare å fortelle dem at de kanskje bør kansellere en såpass råflott ferie og heller vurdere å tenke litt smart økonomisk? De har tidligere fortalt/delt informasjon om at de ønsker å starte familie, men de lever pengemessig utrolig korttenkt ut fra ting jeg har fått med meg. Jeg vil ikke være den sjalu hurpa som ikke unner dem ferietur, men når man knapt har jobbet mer enn to måneder på ett helt år, så er det ganske grense for hvor mye avslapping man har behov for? Uff, beklager lang post. Jeg vil de to det beste, både jobbmessig og familiemessig, men synes de roter seg bort og frykter de vil angre "den sure svie" etter denne turen.. Kanskje ikke med en gang, men jeg mistenker at kredittlån/pårivatlån dekker deler av denne turen.... Økonomi er jo for noen like privat som sexlivet, så jeg føler meg på skrekkelig tynn is. Skal jeg bare ønske dem god tur og se på en "bilulykke i slow motion"? Eller skal jeg forsøke å si noe? Anonymous poster hash: dc83f...14b 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 Si og si. Jeg hadde kanskje tatt venninen din til side i et rolig øyeblikk og forsiktig hintet at du er bekymret. Selv er jeg ganske åpen om min privatøkonomi, men ikke alle er av den typen. Avhengig av hvor gode venner det er kunne jeg også glatt spurt hvordan de har råd.Anonymous poster hash: de7e7...ab1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #3 Skrevet 3. april 2014 Jeg synes du skal si noe, men tror du skal være veldig forsiktig med hvordan du fremlegger bekymringen din. Gjør det kort og konsist, ta det med den av dem som er nærmest deg, evt begge, og kanskje bare si at du er bekymret for om de kanskje er i ferd med å leve over evne. Bare si du er bekymret. Ikke så mye mer. Da har du i alle fall tatt opp problemstillingen, og kanskje plantet et lite frø for at de skal begynne å tenke over det selv. Hvis ikke de er interessert i å høre på deg og tenke over dette, så er det dessverre deres liv, deres penger og deres valg. Så lenge du gjør oppmerksom på at det i dine øyne ikke ser helt sunt ut, så er det lite mer du får gjort, enn å se de "crash and burn"... Dessverre. Anonymous poster hash: 3a36b...1d7 2
Sunshine Skrevet 3. april 2014 #4 Skrevet 3. april 2014 (endret) Ikke lett å si så mye, men heller kanskje lure inn noen spørsmål om hvordan de finansierer turen når dere snakker om den? Si at det høres fantastisk ut, men det må da bli fryktelig dyrt? Og hvis hun nevner kreditt så hadde jeg sagt at det hadde jeg aldri turt når den ene var arbeidsledig. Kom vennlig med forslag til hvordan spare på turen, og vær ærlig om hva dine erfaringer med reise og kostnader har vært. Det er ikke sikkert det hjelper for noen mennesker nekter å se virkeligheten hva de har bestemt seg for å unne seg noe. Endret 3. april 2014 av Sunshine 1
Gjest Bud Skrevet 3. april 2014 #5 Skrevet 3. april 2014 Kan de være flinkere med penger enn deg? Kan de ha arvet? Kanskje du skal konsentrere deg om ditt eget....
Gjest LadyAntebellum Skrevet 3. april 2014 #6 Skrevet 3. april 2014 Noen ganger må folk få holde på til de ser selv hvor ille det er, eneste måten de lærer. Og, kanskje er det ikke som du tror, som noen skriver - de kan ha arvet el noe. Jeg hadde nok kanskje prøvd og ha en løs og ledig samtale om saken "oi den ferieturen høres jo helt kanon ut!, men er det ikke utrolig dyrt? Jeg kunne også tenkt meg og gjøre noe lignende" - og se om noe tilfeldigvis kommer frem rundt en sånn samtale.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #8 Skrevet 3. april 2014 Hvor lenge skal de være borte? Hvis du har brukt 70-80.000 kr på en like lang USA-tur for to personer, regner jeg med at det er snakk om et sted mellom tre og fem måneder. USA er full av billige moteller, og det meste er billigere der enn her. For å få helt riktig prislapp på turen, må man trekke fra pengene de sparer på å ikke være hjemme den tiden. Mat og drivstoff slipper de å betale i Norge de månedene, og strømutgiftene går også ned. Kanskje de trenger en slik tur. Ingen kan påstå at det er fornuftig økonomisk å reise verden rundt, men på andre måter er det det mest fornuftige man kan finne på. Jeg synes det er fryktelig rart at du velger å ta opp din "bekymring" for vennene dine på et forum som dette, hvor du attpåtil er redd for at de skal lese. Hvis det er så viktig for deg å vite, ville vel det naturlige vært å spurt dem tilfeldig hvordan de har råd. Jeg synes også økonomi er en privatsak, men jeg bli aldri sur når folk spør meg hvordan jeg har råd til ditt eller datt. I verste fall svarer jeg litt vagt eller tøyser det bort. I stedet for å snakke med dem, setter du deg på et internettforum for å få hjelp til å spekulere og konspirere. Hva slags venn er du? Anonymous poster hash: 63594...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #9 Skrevet 3. april 2014 Jeg ville forsøkt å starte en samtale, kanskje helst med bare én av dem, og snakket litt åpent om at "Jeg skulle gjerne dratt på en sånn ferie, men det er jo dyrt når man må prioritere boliglån og sparing + + +, kan jeg spørre hvordan dere får råd?". Dvs vinkle det mest mot deg selv, på en sånn måte at vennen din bare kan fortelle uten å føle at hun må forsvare noe. Så kan du ta det videre derifra. Anonymous poster hash: a50b9...4e5 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #10 Skrevet 3. april 2014 Først: Jeg har endret nok av detaljer/utelatt nok til at jeg kjenner med trygg på at de ikke vil kjenne seg igjen. Så hva slags venn jeg er? En litt bekymret en, som ikke ønsker å henge ut sine venner, men vil ha litt anonyme råd til hvordan å tre frem. Men jeg vil ikke svare på lengde på turen deres, men moteller er nok ikke en del av pakken her. Hoteller er, store opplevelser etc. Arv: Jeg kan ikke 100% avfeie dette, men dette er nok en typisk hendelse de trolig ville delt, og dersom det var snakk om forskuddsarv så ville det nok naturligere ha kommet til huskjøpet i stedet for kausjonering. Dette er såpass kort tid siden, så jeg tviler sterkt på at dette er tilfelle. At de er flinke med penger: Nei. De har lånt, de hadde stort sett null EK til huskjøp, en samtale om bilreperasjon/service engang avslørte at de har liten/ingen buffer, og tar flere rare avgjørelser og har heller ikke benyttet utdannelse (kun VGS begge to) på noe fornuftig vis. De er blant de "morsomt i dag, betale i morgen"-holdningene. Jeg har overdrevet noe, underdrevet andre ting, men som nevnt i første innlegget - stol på at jeg ikke bare går etter misunnelse her. Takker derimot for tips for andre, og tror jeg vil ta det opp som en litt vennlig samtale der jeg spør litt etter budsjett for turen og hvordan de har fått råd når han ikke jobber. Jeg tror ikke jeg kommer så langt med det, men da har jeg hvertfall ymtet litt bekymring og kaaanskje plantet et frø. Derifra så får jeg bare trekke meg tilbake og gå ut fra at de er voksne nok og vet hva de gjør. Anonymous poster hash: dc83f...14b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #11 Skrevet 3. april 2014 De kommer hvertfall til og ha lite penger da den personen som har dagpenger ikke får stønad i perioden de er borte. Dette er de nødt og gi nav beskjed om. Anonymous poster hash: 7456f...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #12 Skrevet 3. april 2014 De kommer hvertfall til og ha lite penger da den personen som har dagpenger ikke får stønad i perioden de er borte. Dette er de nødt og gi nav beskjed om. Anonymous poster hash: 7456f...0dc Oj. Det var jeg ikke klar over! Vet ikke om de er klar over det heller.. Så det er kanskje en ting jeg burde nevne, i tilfelle de har regnet med annet. Tror ikke de er snyltere, altså! De kjenner sine rettigheter, men jeg tviler på de svindler staten med vilje Takk for info. Anonymous poster hash: dc83f...14b
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2014 #13 Skrevet 3. april 2014 Jeg ville ikke sagt noe og sagt nei hvis de en gang kom for å låne penger. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #14 Skrevet 3. april 2014 Det med NAV kan du lese på db.no i dag, sånn for å lese litt mer om det. Anonymous poster hash: bf067...129
Musaleem Skrevet 3. april 2014 #15 Skrevet 3. april 2014 Jeg tenker at du skal holde munn. Deres penger, deres lån, deres liv = deres problem. Dine økonomiråd vil neppe være til annet enn irritasjon og dårlig stemning. 1
Celtic Heart Skrevet 3. april 2014 #16 Skrevet 3. april 2014 Da vi skakkjørte økonomien vår hinsides for en del år tilbake, gjorde vi noe tilsvarende. Vi hadde endelig fått time hos nav for gjeldsrådgivning og visste at alt kom til å ordne seg til slutt. Vi gav blanke i å betale regningene våre en hel mnd (økonomien kunne ikke bli verre), og så reiste vi på en 14 dagers rundreise. De minnene var det som holdt meg oppe gjennom et grisetrangt budsjett over 2,5 år. Ble jeg nedfor og lei meg i opprydningperioden så dro jeg frem albumene. Det var det lureste av det dumme jeg gjorde den perioden. Du har lov til å være bekymret, men vet du egentlig alt? De eneste som har "lov" til å blande seg er kausjonistene da disse også blir berørt hvis ting går rakt åt helvete. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #17 Skrevet 3. april 2014 Jeg vet i grunn ikke om du har endret nok til at dette ikke skulle bli gjenkjent. Men det kan jo være flere like situasjoner ute og går, eller flere som skal på lignende tur snart. Men sånn til problemstillingen: Syns vel egentlig at dette er noe ingen andre har noe som helst med. Hvordan de løser dette, hvor mye kontroll de har, og ikke minst planer for hvordan de finansierer turen og hjemkomsten, vet vel bare de. Eller har de faktisk snakket åpent om dette? Anonymous poster hash: 2c4c2...2a8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #18 Skrevet 3. april 2014 Folk med dårlig økonomisk sans må stå til rette for sine feilgrep før eller siden. Er de så gamle som du skriver, så burde de ha skjønt det til nå, uten hjelp fra venner. Anonymous poster hash: cd9d7...bb2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #19 Skrevet 3. april 2014 TS her igjen. Jeg kommer ikke til å belære, men heller følge rådet om å vinkle det litt mot meg, og spørre litt om finansiering. Jeg vet som nevnt ikke hva budsjett de har eller hvordan dette er finansiert, men vet at turen er planlagt siden i fjor og trolig ble turen planlagt på et (kort) tidspunkt da begge var i full jobb. Det kan såklart være at det var vrient å avbestille uten å tape litt, men når man fortsatt proklamerer events man har fått billetter til og opplevelser som skal på plass.. Det føles ut som om det heller eskalerer. Men som jeg nevnte i første innlegg, jeg vet at for enkelte er økonomi like privat som sexliv, så jeg kommer såklart til å være fintfølende for dette. Til deg som mener jeg kanskje ikke har endret nok for å gjøre det vanskelig å kjenne igjen... Jeg kommer ikke til å kunne si noe på hvilke opplysninger jeg har endret. Kanskje de skal til Thailand eller på Afrikasafari i fire uker. Uansett - tråden fungerte godt til mitt formål. som var å lufte litt bekymringer og forsøke å få hjelp til å tenke høyt til hvordan å gripe det an. Til Gjest: Takk for godt råd om å ikke låne bort penger. Det kommer jeg heller ikke til å gjøre, men de har heller aldri spurt meg om dette. Dere må mer enn gjerne fortsette å diskutere emnet, men jeg kommer til å melde meg ut fordi jeg har funnet min "løsning". Anonymous poster hash: dc83f...14b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå