Vichy Skrevet 6. juni 2004 #1 Del Skrevet 6. juni 2004 Hei! En venn av meg skal i bryllup der kleskoden er "mørk dress". Han har en smoking og mener at han kan bruke denne, men jeg lurer på om smoking blir for pent når kleskoden er "mørk dress"? Er det noen som vet? Hilsen Vichy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 6. juni 2004 #2 Del Skrevet 6. juni 2004 Jegh adde ikke tatt meg nær av om en kom i smoking (mørk) dersom det hadde stått "mørk dress" på invitasjonene. Han kan jo spørre brudeparet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. juni 2004 #3 Del Skrevet 6. juni 2004 Jeg mener at mørk dress = mørk dress. Med mondre han ikke har mørk dress, da ville jeg brukt smoking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 6. juni 2004 #4 Del Skrevet 6. juni 2004 Smoking er "finere" enn mørk dress, derfor vil det være å overgå kleskoden om han velger smoking. Vi hadde forøvrig mørk dress som vår kode, og en av gjestene stilte i smoking uten at det brydde meg det minste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 6. juni 2004 #5 Del Skrevet 6. juni 2004 Ulempen blir hvis brudgommen har mørk dress - da blir han ene i smoking litt påfugl. Ville nok unngått det om han har mørk dress ja, men hos oss brydde vi oss ikke. Vi var også gjester i et bryllup hvor det var antrekk "det fineste du har" - det er glimrende, befriende og festen er i fokus, ikke antrekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 6. juni 2004 #6 Del Skrevet 6. juni 2004 Hør med brudeparet. Smoking er hakket "penere" enn mørk dress, men for alt jeg vet, bryr de seg like mye som oss. Vi har satt mørk dress som kleskode. Brudgommen kler seg i mørk dress, min far og i hvertfall en onkel stiller i smoking, vi synes det er det flott at de vil ta på seg det fineste de har. Kanskje dette brudeparet også er slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piarina Skrevet 6. juni 2004 #7 Del Skrevet 6. juni 2004 Etter gamle regler om kleskode så blir det vel litt feil å stille opp i penere enn hva det er angitt på invitasjonen ja. Men det kommer jo an på hvorfor akkurat den kleskoden er satt slik da...hva brudeparet har ment med det. Vi har feks satt mørk dress for at det skal være "lettere" å komme i bryllupet vårt, at ikke gutta må ut for å leie seg smoking / kjole og hvitt etc for å kunne stille. At det slik sett blir mindre stress, og for å signalisere at det blir halvformelt på andre områder også. Men om noen vil stille i penere antrekk er de hjertelig velkomne til det. Slik jeg ser det er det bare å gjøre enda mer stas på brudeparet. :bukke: Min bestefar spurte meg om han kunne få komme i Hærens gallauniform, noe som er noen hakk "høyere", og det syns jeg er helt greit. Han er jo snart 90 år stakkars, og det spørs vel om han får brukt den igjen noen gang... Han lo godt selv, og sa at "bare man er gammel nok så kan man nesten gjøre som man vil og skylde på alderen..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 6. juni 2004 #8 Del Skrevet 6. juni 2004 Jeg ville definitivt skaffet meg en mørk dress. Eller brukt bunaden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 6. juni 2004 #9 Del Skrevet 6. juni 2004 Og jeg hadde ikke brydd meg med å fargegjengi hva mine gjester måtte ha på seg. Kun dress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 6. juni 2004 #10 Del Skrevet 6. juni 2004 Poenget er at så lenge det er angitt en kleskode, er det slik brudeparet ønsker det. Spiller det ingen rolle hva man kommer i, angir man ingen kleskode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 6. juni 2004 #11 Del Skrevet 6. juni 2004 *(men synes det er litt over grensen for hva man skal tolerere og måtte be folk kle seg slik DE ønsker?? ...:klø: Er det ikke ett fritt land da? Og hvor mye skal andre få bestemme over en?)* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 6. juni 2004 #12 Del Skrevet 6. juni 2004 Er det vanlig at det står "kleskode" på invitasjonen??? Hvis det står mørk dress til herrene, hva står det da til damene??? Vi er bedd i to bryllup denne sommeren og det er ikke angitt kleskode på noen av invitasjonene.... Hadde jo vært litt greit og da, slapp å tenke på hva en skulle ha på seg.............. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 6. juni 2004 #13 Del Skrevet 6. juni 2004 Står det mørk dress til herrer står damene veldig fritt. En pen buksedress, kort eller lang kjole er helt akseptabelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 6. juni 2004 #14 Del Skrevet 6. juni 2004 Kajsa-krabat: Ja, det er nokså vanlig at det står kleskode på invitasjonene, selv om mange velger å ikke bruke det. Normalt vil fravær av antrekkskode på invitasjonen bety at arrangørene ikke har preferanser for gjestenes antrekk. Jeg ser på kleskodekser som en pekepinn til gjestene om hvor pyntet det er sannsynlig at andre i selskapet vil være. Da slipper en å føle seg utenfor fordi en kommer veldig over- eller underpyntet. Og ja, det er vanlig at det er mannens antrekk som oppgis. De gir informasjon om hva som er gangbart for damene også. Hvis du lurer på mer, les her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 6. juni 2004 #15 Del Skrevet 6. juni 2004 sakset en link fra en tidligere tråd: http://www.frislid.no/goderad_kler.php Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. juni 2004 #16 Del Skrevet 6. juni 2004 Og jeg hadde ikke brydd meg med å fargegjengi hva mine gjester måtte ha på seg. Kun dress. Mørk dress er noe annet enn lys dress. Fargekoden angr graden av hvor formelt selskapet blir. I det spanske bryllupet var kleskoden mørk dress, hvilket man så på kvinnenes kjoler. I andre bryllup pleier det å være galla. Dette er gruinnen til at det spanske bryllupet ikke var fullt så pyntet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå