Gå til innhold

Klarer ikke trene i lave pulssoner (for høy puls)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har normal hvilepuls (rundt 60), men er "plaget" med at pulsen hopper så vannvittig fort opp når jeg begynner å bevege meg. Trener 3-4 ganger i uka og er i ok form, men når jeg skal trene intervall må jeg gå i pausene for å få ned pulsen, og selv da ligger jeg på opp mot 80% av makspuls. Dette er ikke noe som har skjedd plutselig, men det har vært sånn i hvert fall siden jeg fikk pulsklokke for tre år siden. Skal understreke at jeg ikke har tatt makspulstest, men har presset meg ganske hardt (så hardt at jeg ikke har greid mer og har vært kvalm lenge etterpå) og har aldri kommet over 198 i puls, så regner med at makspulsen ligger på rundt 198 eller maks 5-10 slag over.

Dette er ikke noe som plager meg, da jeg kan holde det gående ganske lenge med høy puls (løp 7 km her om dagen med en snittpuls på 185), men blir jo litt bekymret for om det kan være noe galt, og dessuten er det irriterende å ikke kunne bruke pulsen som veileder når jeg trener (spesielt langkjøring). Er det noen som sliter med det samme eller som kan tenke seg hva dette skyldes?

Anonymous poster hash: ca854...997
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor fort pulsen synker er én indikator av flere på hvor god form du er i. Hvis du for det meste trener intervall vil du stabilisere deg på et lavere nivå enn hvis du har mye rolig langkjøring som grunnlag for intervalltreningen. Kanskje er grunnlaget ikke bedre enn at pulsen bruker lang tid på å synke? Det er min beste hypotese.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor fort pulsen synker er én indikator av flere på hvor god form du er i. Hvis du for det meste trener intervall vil du stabilisere deg på et lavere nivå enn hvis du har mye rolig langkjøring som grunnlag for intervalltreningen. Kanskje er grunnlaget ikke bedre enn at pulsen bruker lang tid på å synke? Det er min beste hypotese.

Pulsen synker kjapt, men stiger like kjapt igjen..Problemet er ikke at det tar lang tid å få ned pulsen, men at jeg rett og slett ikke greier å jogge med en puls på under 170-180, selv om jeg jogger så rolig jeg bare klarer og ikke er sliten.

-TS-

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme. Idag når jeg gikk på eclipsemaskinen så hadde jeg en puls på 200 faktisk. Var ikke sliten eller noe (kan ha noe med at jeg er tett i nesen og får ikke pustet skikkelig) men somregelså lligger jeg aldri under 170-180. Hvorfor vet jeg ikke. Tror det muligens kan ha noe med at jeg røyker og trener ikke mye cardio til vanlig, trener mest styrke.

Anonymous poster hash: f6c3d...222

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også samme problemet :s så du er ikke alene hvertfall.

Anonymous poster hash: 7365e...b58

Skrevet

Jeg ligger alltid på 170-190 når jeg jogger lett. Kjører jeg på alt jeg har kommer jeg opp på 209. Har hørt at det er veldig individuelt så sikkert helt ufarlig og normalt :)

Gjest Coolaid
Skrevet

Sjekk i hvert fall at utstyret deres registrere pulsen riktig. Regn også ut makspuls manuelt slik at dere kan se om klokken er tilnærmet lik. Bruk ntnu eller olympiatoppen sin pulskalkulator eller utregningsmetode. Sjekk også at pulsbelte er rengjort.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, beroligende å høre at det er andre som meg der ute :) Jeg tror ikke det har noe med fomen å gjøre, etterom dette ikke endrer seg etter hvert som jeg kommer i bedre form. Og som sagt synker pulsen raskt etter en økt, det er bare det at den stabiliserer seg på et høyt nivå så lenge jeg fortatt er i bevegelse. Legen min mistenker dog at jeg har lett anstrengelsesastma (har ikke nevnt pulsen til henne), kan det være en grunn til høy puls?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...