Gå til innhold

Selge bolig. Forberedelser til takst og visning.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Skal snart selge huset og i den forbindelse kommer en takstmann for å ha takst på det til uken.

Hvilke forberedelser bør vi gjøre før han kommer? Er det smart å pynte med blomster og låne inn kule møbler? Eller påvirkes ikke taksten av dette? Gir han en prisvurdering kun utfra det bygningsmessige, tomt og beliggenhet?

Skal etterhvert også ha visning. Noen gode tips bortsett fra å vaske, rydde og pynte med blomster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Jeg tror ikke takstmannen vil bry seg om slike ting; det er ikke det samme som en visning. En takstmann skal fastsette boligens tekniske verdi, og da kan det kanskje hjelpe å reparere eventuelle ting som dere vet om er ødelagte, og som dere selv kan fikse.

På visning, derimot, er det viktig at dere rydder og at boligen framstår som attraktiv for eventuelle kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi

Vet ikke så mye om hva takstmenn legger vekt på men når dere skal ha visning er det viktig at huset tømmes for krimskrams, overflødige og evt. stygge/slitte møbler, familiebilder, barneleker- og utstyr etc. Det er viktig at de som evt. skal kjøpe boligen kan se rommenes tydelige form og potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke like mye vits å pynte opp med andre møbler osv som v. visning, men husk at også en takstmann er en person som får inntrykk/har følelser. Så kvitt dere med ekstra møbler (de fleste kan med fordel kvitte seg med 1/4 møbler), ha det rent og pent. Og sørg for at det er nok lys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort de helt store krumspring for takstmannen, men heller i samråd med ham blitt enige om hva vi skulle fjerne/endre på til visningen, det er den som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk for fine tips. Nå har takstmannen vært her og vi venter spent på resultatet av taksten.

Interesserte boligkjøpere har tatt kontakt med oss allerede, selv om boligen ennå ikke er lagt ut for salg. Hvis de er villige til å betale den prisen takstmannen kommer frem til, synes dere vi skal delge til dem da? Eller bør vi engasjere en megler og legge ut boligen på internett og i avisannonser for å nå flere potensielle kjøpere?

Ønsker jo å sitte igjen med høyest mulig sum totalt. Boligen er en enebolig beliggene i en by ca 40 min fra Oslo. Grenser til friareal, trygg skolevei ca 10 min gangavstand, naturtomt (og liten gressplen) på nesten 2 mål, usjenerte uteplasser og fin utsikt, bolig over 200 kvm. De som er interessert har kommet med bud på kr 2 600 000. Er så spent nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesserte boligkjøpere har tatt kontakt med oss allerede, selv om boligen ennå ikke er lagt ut for salg. Hvis de er villige til å betale den prisen takstmannen kommer frem til, synes dere vi skal delge til dem da? Eller bør vi engasjere en megler og legge ut boligen på internett og i avisannonser for å nå flere potensielle kjøpere?

Eg ville iallfall sjekka ut kva andre hus i nærmiljøet går for, slik at du har ein viss peiling. Men det kostar jo også ein del med meglar :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en flott bolig du skal selge. Om 2,6 mill er mye eller lite kommer litt an på hvor stort huset er, og hvor det ligger. 40 minutter fra Oslo, kan jo være både Drøbak og Vestby for eksempel - og prisnivået er jo litt ulikt fra et sted til et annet.

Var jeg deg, ville jeg kontaktet en megler (eller gjerne fler) for et tilbud. Da vil de samtidig komme med en prisvurdering på hva de mener boligen er verdt. Sier de 2,5 millioner, kliner du til og selger uten megler, sider de 3,5 mill - vel da ville jeg kanskje gitt en profesjonell boligmegler en sjanse til å prøve å presse prisen opp litt.

Det viktigste er jo uansett at du er fornøyd da. Om du er komfortabel med 2,6 millioner, kan du jo bare selge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er så usikker nå. Taksten ble 3 mill. De som oppsøkte oss har nå kommet med bud på 2 650 000 + at de er villige til å betale alle omkostninger forbundet med salget (takst+dokumenter). Må tenke meg godt om...kanskje vi bør forsøke å få mer? Problemet er at jeg trenger pengene når jeg skal kjøpe ny bolig. Beløpet skal deles på to siden det er et samlivsbrudd. For meg er 100 000 mange penger. Mellomfinansiering blir vel også dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...