Gå til innhold

Hvordan forholde seg til engstelige foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i dag på en liten lekeplass sammen med datteren min hvor hun lekte med nabojenten slik de pleier etter å ha vært i barnehagen. På lekeplassen er det stort annet enn et huskestativ og en sandkasse, noe datteren min raskt blir litt lei av. Vi bestemte oss derfor for å gå til en nærliggende lekeplass med et større utvalg av klatrestativer. Nabojenten med foreldre ble med.

Problemet var imidlertid at mens datteren min var både høyt og lavt så fikk ikke den andre jenten lov til noe som helst av foreldrene sine. Alt var visst for farlig, og beregnet for større unger.

Hvordan ville dere håndtert en slik situasjon? Denne nabojenten ble jo fryktelig lei seg av at hun bare måtte stå å se på, mens datteren min sto på toppen av klatrestativet og rope etter henne.

Jeg har ikke noe ønske om å blande meg inn i hvordan andre foreldre oppdrar ungene sine, men jeg følte heller ikke det var riktig av meg og begrense datteren min på ting hun ville fått lov til om de ikke var der.

Foreldrene til nabojenten sa ikke noe på at jeg lot min datter holde på, men de viste tydelig at de syns hun var veldig flink, noe som ikke akkurat gjorde deres datter mer fornøyd; hun fikk jo ikke en gang prøve.

Anonymous poster hash: 5e062...416
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det bare. Noen er mer forsiktig enn andre. Ser ikke problemet.

Hvorfor i det hele tatt skal du forholde deg til deres måte å oppdra sitt barn? Du sier jo selv at de var positive og ga ros til ditt barn. Forhold deg heller til det og godta at alle er forskjellige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte nå bare at siden dette er den eneste ungen i nabolaget på min datters alder kommer de nok til å tilbringe mye tid sammen i flere år fremover. Når de blir eldre kommer de mest sannsynlig også til å havne i andre situasjoner hvor det vil være en fordel om foreldrene har mer eller mindre de samme reglene.

Anonymous poster hash: 5e062...416
Skrevet

Det er deres datter det eventuelt " går ut over". Skjønner heller ikke problemet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kjent med problemstillingen og har også sett hvilken forskjellig måte det påvirker barna på. Men jeg ser ikke helt hvordan du kan gjøre noe med dette? Du gjør som du vil med ditt barn, mens de tar seg av sitt.

Anonymous poster hash: 79c1b...9f4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke si noe når hennes foreldre er der. Du skal heller ikke begrense dine regler for din datter.

Anonymous poster hash: e1b50...c4c

Skrevet

Jeg hadde nok ropt barnet mitt til meg og hvisket noe i øret hans om at det hadde vært hyggelig for det andre barnet om han holdt seg der hvor han/hun fikk lov å være, og at han og jeg kunne tatt turen tilbake til denne lekeplassen en gang vi var alene.

Skrevet

Det er deres datter det eventuelt " går ut over". Skjønner heller ikke problemet?

Fordi hun plages av det stakkars barnet som ikke får lov til noen ting? Jeg skjønner godt at TS synes det var kjipt, selv om det ikke direkte går ut over henne selv eller barnet hennes.

TS, jeg tror det lureste kan være å være så mye sammen med denne jenta og foreldrene hennes som du kan - eksempelets makt er stor, og hvis de får se at din jente utfolder seg, mestrer ting og ikke skader seg (får vi håpe ;) ), kan det hende de innser at de passer litt vel mye på.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...