Gå til innhold

Velling

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Når begynte dere å gi velling til barna deres,og hvor ofte? Sønnen vår er litt over 3 mnd nå, så vi har begynt å gi han 30-40 velling (av risgrøt) hver kveld før han legger seg. Men det skal vel økes etterhvert....og gir man da bare velling til hvert måltid, eller fortsatt bare en gang om dagen og så resten melk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nesten ikke brukt velling, og datteren min er snart ett år.

Du MÅ ikke bruke velling, du kan gi grøt fra 4 mnd.

Skrevet

Min datter var mye syk og hadde ofte betennelse i i hals og øre- systemet, så for henne funket det ikke med grøt, bare med velling. Det begynte jeg med ved seks mnd alder.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Babyer skal helst ikke introduseres for fast føde, herunder grøt og velling, før de er minst fire måneder. Dette fordi mage og tarm ikke er klar for å ta i mot annet enn melk før da. Anbefalingene går faktisk på at en skal kun få morsmelk eller morsmelkerstatning frem til seks måneder, med mindre barnet krever dette. Når en baby kun får morsmelk vil dette vise seg ved at en må amme oftere og oftere og mange ganger på natten. Med de som får MME så vil de kreve mye mer melk enn det som står anbefalt på pakken.

Dersom babyen deres klarer seg fint uten grøt/velling så ville jeg ventet en måned til.

Når det er sagt så er risgrøt det mildeste mot magen, og er sammen med mais og hirsegrøt det eneste som er anbefalt før seks måneder. Alle andre grøter inneholder gluten, som babyen helst ikke skal ha før fylte seks måneder.

Når en starter med fast føde bør en begynne med kun ett måltid, og i starten gi det tidlig på dagen, for å se om barnet reagerer på maten. Det siste mest for foreldrenes skyld, for å eventuelt slippe en våkenatt. En kan godt vente en måned eller to før en begynner med måltid nr. 2. Min lille gullunge på nesten 10 måneder får først nå fire måltid om dagen. Vi var vel oppe i to måltider om dagen da han var rundt seks måneder. Vi startet med grøt da han var nesten fem måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...