AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #1 Skrevet 2. april 2014 Dersom jeg sitter på en bolig som går for 2 mill på markedet og har 500 000 i fellesgjeld på seg, betyr det da at jeg som eier med et lån på f.eks. 1,5 mill har et lån på 75% av markedsverdien (1,5 mill av 2 mill) eller har jeg et lån på 60% av verdien (1,5 mill av 2,5 mill, altså boligens totalverdi inkl fellesgjeld). Jeg skjønner jo at jeg samlet har et lån på 1,5 mill hos banken + 500k i fellesgjeld hos borettslaget = 2 mill, imens bare 500k er mine/egenkapital, sånn at andelen av lån på boligen faktisk er 80%. Men spørsmålet er hvordan banken regner på det fra sin side når de skal gi meg lån. Dersom jeg f.eks. vil ha fleksilån/boligkreditt og lånerammen er 70% av boligen, er jeg da i dette eksempelet allerede over eller har jeg 10% å gå på? Eller, spurt enkelt: når jeg skal plotte inn markedsverdi på bolig i en boliglånskalkulator, skriver jeg da inn det leiligheten går for på finn.no eller skriver jeg inn dette beløpet pluss fellesgjelden? Anonymous poster hash: be17a...2e4
Gull86 Skrevet 2. april 2014 #2 Skrevet 2. april 2014 Dersom jeg sitter på en bolig som går for 2 mill på markedet og har 500 000 i fellesgjeld på seg, betyr det da at jeg som eier med et lån på f.eks. 1,5 mill har et lån på 75% av markedsverdien (1,5 mill av 2 mill) eller har jeg et lån på 60% av verdien (1,5 mill av 2,5 mill, altså boligens totalverdi inkl fellesgjeld). Jeg skjønner jo at jeg samlet har et lån på 1,5 mill hos banken + 500k i fellesgjeld hos borettslaget = 2 mill, imens bare 500k er mine/egenkapital, sånn at andelen av lån på boligen faktisk er 80%. Men spørsmålet er hvordan banken regner på det fra sin side når de skal gi meg lån. Dersom jeg f.eks. vil ha fleksilån/boligkreditt og lånerammen er 70% av boligen, er jeg da i dette eksempelet allerede over eller har jeg 10% å gå på? Eller, spurt enkelt: når jeg skal plotte inn markedsverdi på bolig i en boliglånskalkulator, skriver jeg da inn det leiligheten går for på finn.no eller skriver jeg inn dette beløpet pluss fellesgjelden? Anonymous poster hash: be17a...2e4 Du har et lån på 2 mill (1,5 mill + 500 000 i fellesgjeld). Banken tar alltid høyde for fellesgjelden for denne må du også betjene, selvom du flytter fra den når du evnt selger leiligheten. Markedsverdi på leiligheten er 2,5 mill
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå