Gå til innhold

Veggvask i leiligheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg overtok leiligheten min for en god stund siden og oppdaget da at det hadde blitt noen mørke merker etter de som har bodd her før sine møbler. Til nå har jeg bare satt noen av mine møbler slik de hadde sine så det ikke synes, men jeg vil jo gjerne få det bort.. Hvordan vasker man hvite vegger uten å få skjolder?

Anonymous poster hash: e0c08...754

Videoannonse
Annonse
Skrevet

slik jeg har forstått det må det males over for å fjernes helt.

AnonymBruker
Skrevet

Åh, nei.. Hadde virkelig håpet å slippe det:-/ Er det sikkert?

ts

Skrevet

Jernia har noe som heter kraftvask. Prøv evt salmiakk.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags merker ER det da?

Fett går vekk med en oljebassert såpe og tålmodig forsiktighet så en ikke skader tapet/maling.

Solbleking/gulning må males over.

Slitasjemerker må også overmales

mens vanlige "smittemerker" fra møbler som har stått for nært vegg kan gå vekk med (tro det eller ei) et viskelær.

Og om det er skitt men ikke fett så må du bruke et syrebassert vaskemiddel (type eddik).

Anonymous poster hash: 30a9b...f57
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags merker ER det da?

Fett går vekk med en oljebassert såpe og tålmodig forsiktighet så en ikke skader tapet/maling.

Solbleking/gulning må males over.

Slitasjemerker må også overmales

mens vanlige "smittemerker" fra møbler som har stått for nært vegg kan gå vekk med (tro det eller ei) et viskelær.

Og om det er skitt men ikke fett så må du bruke et syrebassert vaskemiddel (type eddik).

Anonymous poster hash: 30a9b...f57

Jeg tror det er "smittemerker". Er blant annet fra en seng. Med viskelær?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jernia har noe som heter kraftvask. Prøv evt salmiakk.

Kraftvask? Det høres voldsomt ut! Hva er det i den?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men hvor ung må man være for å aldri ha vasket en vegg før??

TS, er du fjorten år gammel?

Anonymous poster hash: 30df6...c30
Skrevet

Det er verdt et forsøk å vaske, sjolder er i alle fall bedre enn møbelmerker. Jeg hadde ikke brukt kraftvask eller noe med klor i første omgang, det kan skade malte overflater. Forsøkt noe mildt først, zalo tar overraskende mye. Det samme gjør kjøkken- eller badreromsspray. Og bruk en hvit froteklut eller lignende.

Unnskyld meg, men hvor ung må man være for å aldri ha vasket en vegg før??

TS, er du fjorten år gammel?

Anonymous poster hash: 30df6...c30

Man er i alle fal mer moden enn en som gjemmer seg bak AB bare for å slenge drit.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 31 år, men har aldri vasket vegger med papirtapet før, fordi jeg har bodd i hus med malt strie og malt panel i alle de år. Jeg kunne også laget en sånn tråd om bare furuvegger. Så det at TS lager denne tråden betyr ikke at TS er verken sjuskete eller ung. Og hva så om TS er ung? Tullinger! :)

TS: Vær litt forsiktig med sterk salmiakk på malte flater. Det kan ta deler av malingen. Dersom det er lenge siden veggen er malt og du får bort flekkene med vaskemiddel, så vær obs på at du kan måtte vaske hele denne veggen for at ikke det nyvaskene området skal stikke seg helt totalt ut. :)

Anonymous poster hash: 2e3e3...99e
Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

For all del - ikke bruk kraftvask. Dette er sterke saker, og må kun brukes på overflater som er svært skitne og som skal overmales. Husvask derimot, det kan du bruke :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Salmiakk matter også ned maling. Anbefalt å vaske med før en skal male.

Jeg anbefaler deg å vaske veggen med Ajax, Nylonvask eller annet syntetisk.

Anonymous poster hash: 148db...98d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...