AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #1 Skrevet 2. april 2014 Får barn det egentlig, tenker barn uten diagnose? Det sies jo at barn skal få lære etter sitt nivå, men dette jevner seg jo stort ut når de kommer lengre opp i skolen. Har et barn med litt konsentrasjonsvansker. Er testet for adhd, men de mente det ikke var det. Skolen skulle snakke tydelig, gjerne med bilder osv, men dette kunne de ikke klare pga resten av klassen. Ikke har de råd til ekstalærer heller. Men tenker litt på hvordan det blir på ungdomsskolen nå, med karakterer og greier. Resultatene er ikke kjempebra, men er som regel over halvparten rett. Problemet er å skrive stiler med rett konsonanter, rett komma og rett punktum, stor bokstav osv. I matte er det problemer med å huske hva de har lært. De gode sidene er kjempeflink å tegne, god fantasti, er lydig, god orden og er veldig flink i gym. Har mange venner, er med på fotball og er flink der også. Men nå bekymrer jeg meg litt for det faglige når de snart skal over i ungdomsskolen. Noen som har vært middels på barneskolen og klart seg bra videre? Anonymous poster hash: 8b206...b0d
minister-mio Skrevet 2. april 2014 #2 Skrevet 2. april 2014 Høres ut som barnet ikke har gått på en veldig god skole. Kan ikke snakke tydelig pga. resten av klassen? Alle skal få tilrettelagt undervisning, diagnose eller ikke. Forhåpentligvis er ungdomskolen bedre 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #3 Skrevet 2. april 2014 Håper det, men ikke så lett hvis det grunnleggende gange, deling, brøk osv ikke sitter helt enda. Anonymous poster hash: 8b206...b0d
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #4 Skrevet 2. april 2014 Alle barn har rett til tilpasset opplæring, men dette er dessverre en utopi med de klassestørrelsene vi har i dag. Synd, men sant. Anonymous poster hash: f7165...cc6 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #5 Skrevet 2. april 2014 Ja det er sant. Rammeplanen er for stor, lærer klarer bare å skumme gjennom pensum. I vår tid så lærte vi ting nøye og helt til det satt. I dag lærer de for mye på for kort tid. 6 åringer i skolen er ikke bare bare. 5,5 år og skal holde styr på alle bokstavene og alle tallene. Anonymous poster hash: 8b206...b0d
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #6 Skrevet 2. april 2014 Hvis han gjør det middels på skolen synes jeg du bør være ganske fornøyd, jeg. Dersom jeg får en 3er i samfunnsfag eller matte legger jeg skylden på ingen ringere enn meg selv, enten fordi jeg ikke har gitt alt eller fordi jeg bare er dårlig til akkurat det. Jeg krever ikke at læreren skal snu sin lærerstategi (som forøvrig funker for flertallet av klassen) bare fordi jeg sliter med konsentrasjonen. Det er mitt problem og noe jeg må jobbe med selv. Å få nok luft, ha et riktig kosthold og bite tennene sammen. Anonymous poster hash: d3bfc...754 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #7 Skrevet 2. april 2014 Alle skolebarn har krav på tilpasset opplæring i norsk skole, og lærerne prøver så godt de kan å gi dette til hver enkelt. Men klassene er store, så enkelt er det ikke. Og med det nye forslaget til arbeidstidsavtale for lærerne som nå er lagt på bordet av KS, så kan jeg love deg at det ikke vil bli enklere i hvertfall. I forslaget skal lærerne være mindre til stede på skolen når elevene faktisk er der, og mer når de ikke er der. Forstå logikken i dette den som kan. Med denne avtalen vil det også bli betydelig vanskeligere for en forelder å nå en lærer utenfor (men også innenfor) kontortid om man har bekymringer vedrørende ens barn. Så fort deg å ta kontakt med kontaktlærer og faglærere til barnet ditt mens det ennå er lærere der ute som har tid til telefonpraten med deg. Snart kommer du til å bli henvist til å ringe lærerne i nærmeste sommerferie i stedet. Anonymous poster hash: dc348...282 2
Celtic Heart Skrevet 2. april 2014 #8 Skrevet 2. april 2014 Har et barn med ad/hd diagnose og han får ikke tilpasset opplæring for det er det ikke mulighet for. Han går i 7 klasse, og her er det ikke snakk om store klasser. Under 40 elever på 7 klasser. På ungdomsskolen hvor mitt andre barn går har de mye større kapasitet, så vi krysser fingrene for et bedre opplegg der til neste år.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #9 Skrevet 2. april 2014 Har et barn med ad/hd diagnose og han får ikke tilpasset opplæring for det er det ikke mulighet for. Han går i 7 klasse, og her er det ikke snakk om store klasser. Under 40 elever på 7 klasser. På ungdomsskolen hvor mitt andre barn går har de mye større kapasitet, så vi krysser fingrene for et bedre opplegg der til neste år. Hva mener du med at han ikke får tilpasset opplæring? Tilpasset opplæring er ikke nødvendigvis det samme som ekstraundervisning, ekstra assistent og slikt som krever ressurser. Tilpasset opplæring er å gi elevene utfordringer og støtte tilpasset den enkeltes nivå, men det settes ikke nødvendigvis av ekstraressurser til dette utover læreren som allerede er i klassen/faget. Anonymous poster hash: dc348...282 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #10 Skrevet 2. april 2014 Mitt barn fikk tilrettelagt opplæring på ungdomsskolen uten diagnose. Diagnosen kom i siste halvår det siste året. Må nevne at bupa var med alle årene.Anonymous poster hash: 3b721...39d
Pysa Skrevet 2. april 2014 #11 Skrevet 2. april 2014 (endret) La all korrespondanse om evt misnøye med skolen også være skriftlig. Altså, ta det helst opp muntlig først, men la det følge et brev som da skal i elevens mappe, gjerne som foresattes referat av møtet. Uten papirer å vise til, skjer det ofte lite, og skal man senere lage en sak utav det (ikke nødvendigvis rettssak, bare ta det opp på nytt) er det viktig å ha noe å vise til. Sender du e-post, be om at en utskrift legges i elevmappa. Dette gjelder om det er klager på undervisning eller mobbing eller andre ting. Dokumentér! Det er synd at det er slik, men en del skoler gjør ingenting før de skjønner at de må. Papirer kan virke skremmende, slik at noe blir vurdert en ekstra gang. Hilsen lærer Kan også legge til at slik dokumentasjon kan være til hjelp for læreren/skolen når det kommer til prioritering av midler osv. Endret 2. april 2014 av Pysa 1
Celtic Heart Skrevet 3. april 2014 #12 Skrevet 3. april 2014 Hva mener du med at han ikke får tilpasset opplæring? Tilpasset opplæring er ikke nødvendigvis det samme som ekstraundervisning, ekstra assistent og slikt som krever ressurser. Tilpasset opplæring er å gi elevene utfordringer og støtte tilpasset den enkeltes nivå, men det settes ikke nødvendigvis av ekstraressurser til dette utover læreren som allerede er i klassen/faget. Anonymous poster hash: dc348...282 Som jeg sa han får ikke tilpasset opplæring. Hadde de tilpasset opplæringen hans opp på det nivået han ligger på, ville de spart masse tid. Tid de nå bruker på møter med oss foreldre, tid de bruker på konfliktløsing, tid de bruker på alt tullet han finner på fordi han kjeder ræva av seg på skolen. De hevder at det tar for mye tid å tilpasse opplæringen hans. De klarer det fint på andre skoler i klasser med 10 ganger så mange elever.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #13 Skrevet 3. april 2014 Som jeg sa han får ikke tilpasset opplæring. Hadde de tilpasset opplæringen hans opp på det nivået han ligger på, ville de spart masse tid. Tid de nå bruker på møter med oss foreldre, tid de bruker på konfliktløsing, tid de bruker på alt tullet han finner på fordi han kjeder ræva av seg på skolen. De hevder at det tar for mye tid å tilpasse opplæringen hans. De klarer det fint på andre skoler i klasser med 10 ganger så mange elever. Misforstår jeg nå, men er problemet at han er så flink at han kjeder seg? Anonymous poster hash: d995e...cff
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #14 Skrevet 3. april 2014 Som jeg sa han får ikke tilpasset opplæring. Hadde de tilpasset opplæringen hans opp på det nivået han ligger på, ville de spart masse tid. Tid de nå bruker på møter med oss foreldre, tid de bruker på konfliktløsing, tid de bruker på alt tullet han finner på fordi han kjeder ræva av seg på skolen. De hevder at det tar for mye tid å tilpasse opplæringen hans. De klarer det fint på andre skoler i klasser med 10 ganger så mange elever. Høres ut som at din sønn trenger ekstraressurser (utover "normal" tilpasset opplæring for en "normalelev"), og da må dere ta opp dette med skolen og høre om det er mulig å få. Anonymous poster hash: dc348...282
Chloe- Skrevet 3. april 2014 #15 Skrevet 3. april 2014 Har et barn med ad/hd diagnose og han får ikke tilpasset opplæring for det er det ikke mulighet for. Han går i 7 klasse, og her er det ikke snakk om store klasser. Under 40 elever på 7 klasser. På ungdomsskolen hvor mitt andre barn går har de mye større kapasitet, så vi krysser fingrene for et bedre opplegg der til neste år. Er de bare 5-6 i hver klasse?
Celtic Heart Skrevet 3. april 2014 #16 Skrevet 3. april 2014 Misforstår jeg nå, men er problemet at han er så flink at han kjeder seg? Anonymous poster hash: d995e...cff Både ja og nei. Jeg kan forklare det litt bedre. Han er superflink i enkelte fag, middels i mange og har ett fag han sliter veldig i. De har valgt å legge nivået hans på det ene faget han er dårlig i som standard. Da blir det fort at han kjeder seg. Høres ut som at din sønn trenger ekstraressurser (utover "normal" tilpasset opplæring for en "normalelev"), og da må dere ta opp dette med skolen og høre om det er mulig å få. Anonymous poster hash: dc348...282 Nei det har han ikke bruk for. Er de bare 5-6 i hver klasse? Det er 3 i den minste klassen og 8 i den største. Det er faktisk mange slike fådelte og udelte skoler rundt omkring i Norges land. Men nå handlet ikke dette om min sønn. Så svaret er fortsatt at selv om man har krav på tilpasset opplæring er det ikke sagt at man får det selv om man har en diagnose.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #17 Skrevet 3. april 2014 Celtic Heart: Du skriver at han har adhd, at skolen bruker mye tid på konfliktløsning og alt det tullet han finner på, og så mener du bestemt at han ikke har behov for ekstra ressurser? Sikker? Høres litt slik ut. Om denne klassen fikk en ekstralærer/assistent inn for å ta seg av uroen hans i klasserommet, så ville det bli betydelig enklere for læreren å gi RESTEN av elevene i klassen den tilpassede opplæringen DE har krav på. Anonymous poster hash: dc348...282
Celtic Heart Skrevet 3. april 2014 #18 Skrevet 3. april 2014 Celtic Heart: Du skriver at han har adhd, at skolen bruker mye tid på konfliktløsning og alt det tullet han finner på, og så mener du bestemt at han ikke har behov for ekstra ressurser? Sikker? Høres litt slik ut. Om denne klassen fikk en ekstralærer/assistent inn for å ta seg av uroen hans i klasserommet, så ville det bli betydelig enklere for læreren å gi RESTEN av elevene i klassen den tilpassede opplæringen DE har krav på. Anonymous poster hash: dc348...282 Det finnes langt mer ved denne historien enn det jeg legger ut her, da det er ikke relevant for det trådstarter spør om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå