Gå til innhold

Knuter i puse-pelsen.

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Pusemor har aldri hatt en floke i løpet av sine fire leveår, men nå - etter noen heftige ute-uker med rulling i sand og gress, har hun fått flere floker bakpå kroppen.

Jeg har prøvd å løse flokene forsiktig med en kam, men pusemor er særdeles utålmodig og etter ca 15 sekunder gidder ikke hun mer! Har god tro på at jeg skulle klart å gre de ut hvis dyret hadde samarbeidet, men hun freser og truer med å bite.

Tips, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Myumi

Hvis du ikke får ut flokene med kam vil de bare bli større og større, det beste er nok å klippe dem av, kattepels vokser fort ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Klippe ja... Har tenkt tanken. Men de sitter helt inne ved huden, og pus roterer når jeg nærmer meg.

Kanskje jeg skal vente til mannen kommer hjem og så kan han holde fast mens jeg klipper?

Funker ikke det, så tømmer jeg en boks med All Soft på pus... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi
Klippe ja... Har tenkt tanken. Men de sitter helt inne ved huden, og pus roterer når jeg nærmer meg.

Kanskje jeg skal vente til mannen kommer hjem og så kan han holde fast mens jeg klipper?

Funker ikke det, så tømmer jeg en boks med All Soft på pus... :ler:

Det er nok best å være to når man skal klippe en katt som oftest ikke er vant til å bli stelt med på samme måte som en hund. Men flokene må vekk, hvis ikke kan de bli skikkelig store og det er ubehagelig for katten.

Redken All Soft :ler: tror nok ikke det vil fungere særlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Pusemor her fikk sånne. Vi klippet dem vekk, men siden de satt helt inntill huden så vi fikk ikke tatt vekk alt, og da kom det bare mer og mer tilbake. Til slutt måtte vi barbere pusen. En holdt pusen, den andre barbermaskinen. Så ta det før det kommer så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en sånn sak som man bruker til å sprette opp sømmer med. Da kan du skjære opp knutene og de blir lette å børste ut. Du kan også skjære av knutene med denne uten å være redd for å skade huden, noe som lett kan skje hvis man bruker saks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Myumi
Jeg bruker en sånn sak som man bruker til å sprette opp sømmer med. Da kan du skjære opp knutene og de blir lette å børste ut. Du kan også skjære av knutene med denne uten å være redd for å skade huden' date=' noe som lett kan skje hvis man bruker saks.[/quote']

Det heter sprettekniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så får man kjøpt klippekam hos veterinæren.

Fungerer som en vanlig kam, men klipper med seg eventuelle floker i samme slengen.

Vi bruker dette på kattene våres, og det fungerer utmerket. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anneline

Prøv å klippe oppover i floken (og ikke tvers over) før du grer litt. Da løser floken seg lettere og man trenger ofte ikke å ta bort alt håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jeg gjøre minst 1 gang pr. uke så nå regner jeg meg som ekspert etter 3 år med katt.

Få pusen til å ligge rolig, eller gi h*n masse kokt fisk og vent til h*n har sovnet.

Finn den største "toven" og bruk neglene til du finner ut hvor huden slutter og "toven" begynner.

Klipp deg innover, får du bort det ytterste først er det lettere og se hva du driver med.

Bruk ny og skarp neglesaks, som er buet og hold buen utover.

Stikk den inn mellom tovern og huden (noen ganger er avstanden 3mm andre 1/2 mm) og skjær/klipp forsiktig litt om gangen. Pass på og ta i lengden på toven ikke innover hvor du ikke ser noe. Vær alltid sikker på at du ser hele den skjulte undersiden av saksen før du klipper/skjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Takk for svar, alle sammen.

Vi tok to knuter i går, klippet de bort med vanlig saks, det gikk helt fint. Skulle til å ta knute nr tre, men den sitter så tett inntill huden, og pus sin tålmodighet var absolutt slutt.

Vi tar resten i dag, og da skal jeg kjøpe med meg en slik bøyd neglesaks hjem, har sikkert mer kontroll med en slik en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...