Gå til innhold

Om kosttilskudd

Fremhevede innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

eller å ha med matpakke, for den del :oops: Å finne sunn, proteinrik kantinemat for den som ikke bør spise altfor mye brød, er en utfordring av de store (derfor sitter jeg nå med en wraps med kylling og salat).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men Mathias' date=' hvis man vil bygge muskler, kreves det ganske mye proteiner, og jeg tviler på at jeg selv klarer å få i meg slike mengder bare gjennom kosten, til tross for at jeg prøver bevisst????[/quote']Det jeg skrev over her viser jo at du ikke trenger proteiner med karbohydrater.. ;)
Skrevet
Igjen viser jeg til det jeg skrev, om kjemien i kroppen ....
Skrevet
eller å ha med matpakke' date=' for den del :oops: Å finne sunn, proteinrik kantinemat for den som ikke bør spise altfor mye brød, er en utfordring av de store (derfor sitter jeg nå med en wraps med kylling og salat).[/quote']viser igjen til det.... Et vanlig kosthold er nok...
Skrevet

Den eneste grunnen til at en proteindiett fungerer er at inntak av aminosyrer fører til økt utskillelse av GH (veksthormon). Som byggesteiner for proteiner er sukker mer egnet fordi opptaket skjer fortere enn det som er tilfellet for aminosyrer.

Og de norske ekspertene, d.v.s. professorer i klinisk biokjemi/ernæringsfysiologi, Professorene Gordelaze, Drevon og Brosstad, er enige om dette....

Gjest Ethereal
Skrevet

Så da trenger jeg ikke å ha dårlig samvittighet for at jeg til tider tyr til frukt når jeg ikke har lyst på mat???? (jeg spiser veldig sjelden sjokolade eller ferdigmat). Hmm, komplisert...Hvor enn du snur deg, får du ulike svar. Jeg har lest endel om kosthold og trening, men den der var som sagt ny for meg. Har du noen referanser som kan berike meg ytterligere?

Jeg vil IKKE bli tynnere, jeg har ganske lav fettprosent fra før av, men vil bygge muskelmasse UTEN samtidig å øke fettvevet.

Gjest Lady-M
Skrevet

Er enig i det at et kosthold med proteinkilder fra fugl, kjøtt, fisk, egg osv. holder i massevis for de som trener for å holde seg i form.

Jeg har i perioder ikke tatt proteintilskudd og fremgangen med tanke på muskeløkning har vært minimal. På en hard styrketreningsøkt brytes musklemassen så mye ned at den trenger mye proteiner for å bygge seg opp, og da holder det ikke med en vanlig kost. For min trenger jeg proteintilskudd for å få i meg nok proteiner. Dette er veldig induviduelt.

Men man trenger også karbohydrater for fremgang. Det nytter ikke med en mye proteiner og lite karbo om man skal bygge muskler. Sunne karbo-kilder er pasta (helst grov), poteter, ris og grovt brød.

Her er et utklipp fra denne artikkelen. Skrevet av Dr. Brynjulf Barexstein. Vil anbefale alle å lese hele.

"Når det gjelder utbyttet av treningen, så pleier man å si at treningen utgjør 40% og kosten 60%.

Det er altså tilnærmet umulig å legge på seg muskler, dersom man ikke spiser korrekt. Protein er nøkkelordet.

Ved denne type trening, må man daglig innta minimum 2gram, og gjerne 3 gram protein pr kg kroppsvekt. For ditt vedkommende blir dette 150-225 gram protein pr døgn. Dette er MYE, og du må hele tiden tenke spising hvis du skal rekke å få i deg dette på et døgn.

I tillegg er det slik at kroppen bare kan nyttiggjøre seg max 25-30gram protein ifra hvert enkelt måltid, til muskelbyggingsformål. Det betyr at du må spise 6-7 ganger daglig, med nok protein i alle disse måltidene.

Et måltid kan da også være en proteinshake, eller 4 egg eller noe annet lettvint, du behøver ikke lage fullstendige måltider hver gang, poenget er at du må få i deg 25-30 gram protein ca hver 3.time.

25 gram protein får du fra f.eks.:

100 gram kjøtt eller fisk

4 egg

en proteinshake m/4 spiseskjeer proteinpulver av de beste merkene

en snau liter melk

Andre svært gode proteinkilder er cottage cheese, som du kan "smugle" inn i nesten de fleste retter, og især nøtter. Småspis nøtter dagen lang.

Egg kan du spise ubegrenset av, kolesterolet øker ikke av dette, det er motbevist for lenge siden.

Et siste svært godt tips:

Umiddelbart etter treningsøkten, innen 15-20 minutter, har man det som i treningssjargong kalles "window of opportunity", hvor man har best mulighet for å pakke protein inn i musklene.

Det gjøres slik:

Umiddelbart etter treningen-> raske karbohydrater, f.eks. banan eller en sportsdrikk som inneholder glukose eller dextrose (les innholdsfortegnelsen).

Dette øker kroppens insulinproduksjon kraftig. Insulinet "åpner dørene" inn i muskelcellene, slik at proteinet blir letter tatt opp i musklene. Så, etter de raske karbohydratene, tar du proteinet ditt, enten i form av mat eller en proteinshake.

Å ikke benytte seg av denne muligheten, er å la et viktig tog gå fra seg !

Det er også helt vesentlig, å få nok søvn, da kroppens veksthormoner er høyest om natten når man sover, og med å sove for lite, vil man da ikke greie å bygge muskler."

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har prøvd weight gainer?

Skrevet

ahh!! DER kom det svaret jegvar ute etter!... hehe.. Takk! Lurte på om du tok ballen, og det gjrde du! Jeg har nemlig ikke helt forståelse for de som ikke ser NOEN nytte i proteintilskudd... ;)

Jeg er imidletid usikker, for ekspertene er utrolig uenige her... Saken er jo at de jeg siterer vet langt mer om kosthold enn han du siterer... De er det ypperste vi har av kostholdseksperter i Norge...

Gainer.. Ja, det er protein med en del karbo i. Det er sikkert ok, jeg har brukt det selv, men ikek merket så mye egentlig.... Brtsett fra at blodsukkeret blir rimelig ustabilt når jeg ikke tar det i forb m en treningsøkt...

Skrevet

Hva i all verden mener du med "vanlig" kosthold? Her i Norge lever vi på karbohydrater og metta fett, minimalt med protein. Et typisk vanlig norsk kosthold er jo helt elendig... :roll:

Kan jeg spørre hvem det er du siterer, som angivelig skal ha sånn greie på dette?

Gjest Anonymous
Skrevet
Tja.. Det er faktisk ikke så ille ser du...

Kildene er Professorene Gordelaze, Drevon og Brosstad. Det skrev jeg over her.. ;)

Mathias...

Gjest Lady-M
Skrevet

Det er mye mulig disse professorene vet mer om kosthold enn den jeg siterte....

Men for å si det sånn... Jeg har større tiltro til en som har drevet aktivt i fitness/kroppsbyggerindustrien i 20 år enn en professor som aldri har løftet en vekt i sitt liv. (Satt litt på spissen :wink: )

Skrevet

Men for å si det sånn... Jeg har større tiltro til en som har drevet aktivt i fitness/kroppsbyggerindustrien i 20 år enn en professor som aldri har løftet en vekt i sitt liv. (Satt litt på spissen :wink: )

:Nikke: Det er den bransjen jeg også driver med. Professorer som påstår at det norske kostholdet er tilstrekkelig for alle, og som avviser verdien av et riktigere kosthold, og produksjon og bruk av kosttilskudd får ikke akkurat min aktelse.

Skrevet

Hm : saken er også at jeg har lært idrettsutøvere en ting ting.. SELV om de har holdt på i tyve år....

De snakker vel helle rikkeom ALLE, men at med det de definerer som vanlig .. vil det holde...

Men dette er jo kjemi/biologi på et meget høyt plan.. Tror det er vanskelig å vite noe om det før en studerer det eller i det minste foratar undersøkelser... Og da gode, dokumenterte... Ikke nok med å bare synes man får bedre framgang med...

Er usikke rjeg. tror kanskje det er en mellomting her. AT man trenger litt, men ikek så mye som mange mener... Vi må også huske på at en stor industri tjener store penger på at man spiser så mye protein som mulig...

Gjest Fraggel
Skrevet

Tusen takk Ethereal, jeg synes nemlig det er vanskelig å planlegge de faktiske måltidene ut i fra kunnskap om hva man skal spise og ikke.

Jeg spiser to skiver brød/knekkebrød med kjøttpålegg og ost til frokost, kanskje et eple -

og drikker vann. Har ikke drukket melk siden jeg var liten, synes smaken er kvalmende.

Som mellommåltider spiser jeg frukt og grønnsaker (og drikker mye vann). En håndfull rosiner og nøtter innimellom.

Til middag blir det som sagt mye pasta, men det blir altså bedre om jeg bytter det ut med ris (kommer fortsatt til å spise pasta, men kan bytte ut deler med ris)?

Jeg liker ikke fisk, men vurderer å prøve tunfisk som proteinkilde ... Selv om det blir fælt. ;)

Vel, bruker kylling/kalkun som kjøtt.

Kan bruke bønner i tillegg.

Men salt - jeg har hørt at dette ikke er bra. Jeg bruker endel salt i maten,og du skriver jo også dèt.

Hva er galt med salt?

Etter trening pleier jeg å spise en banan, og pasta + kylling litt etterpå.

Hva mener dere forresten om brød? Alle sier ulikt her også ... Spiser grovt brød, ikke fint.

Gjest Lady-M
Skrevet

Men salt - jeg har hørt at dette ikke er bra. Jeg bruker endel salt i maten,og du skriver jo også dèt.

Hva er galt med salt?

Etter trening pleier jeg å spise en banan, og pasta + kylling litt etterpå.

Hva mener dere forresten om brød? Alle sier ulikt her også ... Spiser grovt brød, ikke fint.

Salt binder vann, dette kan føre til overflødig væske i kroppen. Om det er flere ting som er negativt med salt vet jeg ikke...

Det er ikke noe galt å spise pasta, men ikke hver dag. Fullkornspasta er et bedre alternativ. Grovt brød er bra å spise. Men selv om det står "grovbrød" på brødposen, er det ikke sikkert det er riktig. Sjekk næringsinnholdet. Jo tyngre brødet er, jo grovere og bedre. Fullkorn er langsomme karbohydrater som en gjør nytte av gjennom hele dagen, og energien holder lenge.

Nøtter og tunfisk er bra proteinkilder. Nøtter inneholder også sunt fett.

Skrevet

Har du prøvd Breiflabb, brosme og steinbit Fraggel? Det er milde fisker. Sandflyndre og smørflyndre er også glimrende milde fisker, men ikke så lette å fa tak i .. Lettere å hente dem selv.. ;)

Gjest Virvel
Skrevet

Ser dere snakker mye om kosthold her nå, men for å svare på det tråden opprinnelig handlet om: Jeg tar ikke kosttilskudd av noe slag. Etter at jeg har gitt blod tar jeg jerntilskudd, men det er også alt. Jeg har tatt noe kalium, magnesium, B-vitaminer og diverse i perioder hvor jeg har hatt mangel på det, men når alt er som det skal, ser jeg ingen grunn til å pøse på med noe jeg egentlig har nok av. Det er sikkert ikke farlig å ta f.eks. C-vitaminer, ettersom askorbinsyre er vannløselig og overskuddet skilles ut med urinen, men hva er egentlig vitsen med å betale for noe du bare tisser ut igjen... :ler:

Skrevet
Ser dere snakker mye om kosthold her nå' date=' men for å svare på det tråden opprinnelig handlet om: Jeg tar ikke kosttilskudd av noe slag. Etter at jeg har gitt blod tar jeg jerntilskudd, men det er også alt. Jeg har tatt noe kalium, magnesium, B-vitaminer og diverse i perioder hvor jeg har hatt mangel på det, men når alt er som det skal, ser jeg ingen grunn til å pøse på med noe jeg egentlig har nok av. Det er sikkert ikke farlig å ta f.eks. C-vitaminer, ettersom askorbinsyre er vannløselig og overskuddet skilles ut med urinen, men hva er egentlig vitsen med å betale for noe du bare tisser ut igjen... :ler:[/quote']fordi det er vanskelig på å få nok av på våre breddegrader.... ;)
Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg tar multivitamin og kalktabletter, selv om jeg egentlig greier å få i meg nok uten tablettene og, men jeg kan være litt slurvete med maten av og til og da er det greit å være sikker.

omega-3, hva er det viktig for, og hvor finner man det?

og magnesium, hvilke matvarer inneholder rikelig med magnesium, for det er nemlig ikke magnesium i vitaminpillene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...