Gå til innhold

Om kosttilskudd

Fremhevede innlegg

Gjest Fraggel
Skrevet

Til dere som bruker kosttilskudd: hva bruker dere, og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fraggel
Skrevet

Jeg bruker forøvrig 2 kapsler med vitamin- og mineraltilskudd (Spektro), 2 kapsler fiskeolje, 1 jerntablett og en tablett med folsyre om dagen.

Prøver å få til et sunt og riktig kosthold, og vil være sikker på å få i meg det viktigste.

Er dog ikke sikker på om sammensetningen er helt optimal, men mener å merke litt mer overskudd etter å ha begynt på dette ...

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg tror at hvis man spiser vanlig, sunn mat så får man i seg det man trenger av vitaminer og næringsstoffer.

Men hvis man er syk, så bør man ta vitaminer - spes C-vitaminer. Jeg er syk... Har hatt kyssesyken flere ganger nå og trøtthetssyndrom. Allikevel er jeg usikker på om jeg har dårlig immunforsvar siden jeg ikke har fått noen andre infeksjoner... Men dette gjør jo legene et halvhjerta forsøk på å finne ut av nå :roll:

Anyway, jeg tar ca 1000 mg c-vitamin daglig + vitaminer (en sånn pakke med 3 tabletter; vitaminer, mineraler og omega3 - kjøpt i vanlig matbutikk). Dette kommer jeg nok til å ta til jeg er 100% frisk og vel så det :)

Hadde jeg vært frisk hadde jeg nok bare tatt en vanlig c-vitamin daglig + omega3/tran.

Skrevet
Jeg tror at hvis man spiser vanlig, sunn mat så får man i seg det man trenger av vitaminer og næringsstoffer.

Det trodde jeg også. Har nå vært hos naturterapeut som fant ut at jeg manglet følgende: Sink, e-vitamin, omega 3 (spiser mye fisk så synes ikke jeg skulle være nødt til å ta det i tillegg), multivitamin, c-vitamin, yamsrot mot pms plager.

Føler at jeg står og svelger en liter vann morgen og kveld for å få i meg alt! :-? Skal ta ny test om tre uker, hvor hun skal sjekke hva jeg fortsatt trenger og hva jeg kan slutte med.

Til vanlig anbefalte hun uansett en multivitamin og omega 3. :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Ojsann :o Jeg mangler ikke noe jeg enda jeg sliter med sykdom... Men jeg tror kanskje det er litt individuelt hvordan man tar opp vitaminer og sånn i kroppen!?

Skrevet

Bare multivitamin og omega3,-6 og 9 nå som jeg er gravid. Ellers bruker jeg protein, glutamin og kreatin i perioder.

Gjest Gjesta
Skrevet

1 skje udos choice hverdag

1 spektro multivitamin

1 proteindrikk om dagen når jeg trener

rene b-vitamin kapsler i perioder.

Skrevet

2 omega-3 tabletter

multivitamin

kalktabletter

jerntabletter

c-vitamin

Dette fordi jeg har fått beskjed av legen om å ta det. For litt siden tok jeg også b-vitamin og don quiote.

Gjest Lady-M
Skrevet

Jeg tar...

- Proteinpulver - for muskelbygging

- Flytende aminosyrer - for muskelbygging (tas rett etter trening).

- Udo's Choice - for hjertet, restitusjon, fettforbrenning og ledd

- C-vit - for immunforsvaret

- B-vit (sterke) - for hår, hud (tas kun i perioder)

- Q10 - for hjertet

Gjest Fraggel
Skrevet

Lady-M, jeg har noen spørsmål ang. proteinpilver og aminosyrer.

Jeg har tidligere trent ganske mye, men har hatt et opphold på cirka 1 år nå (fra hard trening, har kun hatt sporadiske økter, mest løping og mindre ren styrke). Det vil si at jeg vil fortsette å løpe, samt trene moderat styrke en periode (på egen hånd, utenfor studio).

Vil jeg ha behov for proteinpulver/aminosyrer med dette opplegget?

Eller er det unødvendig i og med at jeg ikke kommer til å trene ren, hard styrketrening?

Jeg tenker slik at man jo bygger muskler også når man bruker kroppen ved løping, men det er jo på en annen måte.

Styrke kommer til å bestå av armhevinger etc.

Jeg har aldri brukt protein/aminosyrer som tilskudd, men er alltid litt bekymret for ikke å få i meg nok - det er begrenset hvor mye kyllingfilet man kan spise i løpet av en dag ... :roll:

Dette blir litt diffust, men har du (eller andre som trener seriøst) noen råd?

Gjest Ethereal
Skrevet

Som en generell pekepinn trenger en kropp i aktivitet ca 1.5-2g protein pr kilo kroppsvekt pr dag. Det er ganske mye, så hvis du trener endel, særlig styrke, er det en idé å få i seg LITT ekstra. Selv har jeg i perioder tatt en proteinshake (pulver utblandet i skummet melk) til frokost hver dag. Tar man for mye protein, kan man lett legge på seg. De pulverne jeg har prøvd, har stort sett hatt en fordeling 90%protein/10% karbohydrater.

En annen ting du kan vurdere, er å spise litt ekstra egg. Ta gjerne bort plommene (selv om jeg ikke er like konsekvent der); egg inneholder en god del karbohydrater pr gram. Melk er heller ikke dumt (3.5g protein pr 100g høres ikke så mye ut, men du drikker fort 5 dl), men siden melkefett ikke er noe sunt, bør du holde deg til skummet.

Skrevet

Skal vi ta en proeindiskusjon Lady ?.. hehe... ;)

Uansett trenger du ikke tenke på proteiner når du løper. Du må bare spise skikkelig før og etter trening, men det har jeg jo forklart før..

Om proteiner:

"raske" KH (Høy GI-index) under/etter trening gir den største anabole effekten

KH med høy GI gir høye verdier av insulin i blodet. Insulin er kroppens sterkeste anabole hormon.

kroppen din resirkulerer aminogrupper, slik at aminosyrer kan bygges opp fra karbonskjelettet i sukker.

(med unntak av de essensielle aminosyrer - men de er sjelden begrensende faktor - det er karbonskjelett man trenger, og det får man masse av i sukker. )

de essensielle aminosyrer - og de får man mer enn nok av i en helt vanlig diett som inneholder kjøtt. De øvrige aminosyrer kan bygges av monosakkarider som alle KH kan brytes ned til.

Den eneste grunnen til at en proteindiett fungerer er at inntak av aminosyrer fører til økt utskillelse av GH (veksthormon). Som byggesteiner for proteiner er sukker mer egnet fordi opptaket skjer fortere enn det som er tilfellet for aminosyrer.

Gjest Ethereal
Skrevet

Så jeg kan kutte proteinpulveret med god samvittighet, og fortsatt bygge mer muskelmasse? Jeg har vært borte fra styrketrening i fem måneder, og må bygge opp litt igjen, uten å legge på meg fettvev. I tillegg vil jeg bygge litt mer muskler i overkroppen, for å få mer balanse i kroppen.

Jeg spiser endel egg, tunfisk og drikker melk, men heller lite kjøtt, spesielt rødt kjøtt. Trener en kombinasjon av utholdenhet (aerobic, sykling) og styrke; til sammen ca fire-fem ganger pr uke.

Gjest Fraggel
Skrevet

Mathias:

så jeg kan droppe proteinpulver og det meste annet tilskudd (mtp å få i meg nok proteiner for å bygge muskler)?

Jeg spiser mye pasta, frukt og grønnsaker. Proteinkilden min er kyllingfilet, men det er dyrt... Og ensidig.

I tillegg spiser jeg litt brød (med magert kjøttpålegg).

Er dette feil eller OK for et sunt kosthold?

Jeg vet jeg er lost på området, men jeg ønsker virkelig å gjøre det riktig, så jeg får holde ut å være litt dum i sakens anledning...

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg er ikke Mathias, men :wink:

Du burde kanskje kutte ned på pastaen; pasta er laget av hvitt mel som har høy GI, og som lett opptas i blodet. I stedet burde du heller spise ris; basmatiris har lavest GI. GI er en målestokk på hvor raskt karbohydratene opptas i blodet. Matvarer med lav GI frigir energien mer gradvis, slik at man får et mer stabilt blodsukker.

Etter trening bør du få i deg raske karbohydrater, f.eks frukt. Deretter et måltid med proteiner når du er vel hjemme.

Gode proteinkilder er egg, tunfisk, melk, soyaprodukter, belgfrukter.

Gjest Fraggel
Skrevet
Du burde kanskje kutte ned på pastaen; pasta er laget av hvitt mel som har høy GI, og som lett opptas i blodet. I stedet burde du heller spise ris; basmatiris har lavest GI. GI er en målestokk på hvor raskt karbohydratene opptas i blodet. Matvarer med lav GI frigir energien mer gradvis, slik at man får et mer stabilt blodsukker.

Ææææææ!

Jeg hadde akkurat en treningsfreak av en venninne på besøk, som sa at ris var ikke-mat, mens pasta var greit.

Jeg trodde ris var bra, så det var fint å høre at jeg ikke var helt på jordet der likevel.

Betyr dette at jeg kan spise ganske store mengder med ris uten at det gjør noe?

Men folkens (som trener, og spiser sunt), hva spiser dere en dag, som eksempel?

Jeg vil ha forslag til frokost, middag, kvelds og mellom-måltider.

:kravstor: :wink:

Gjest Ethereal
Skrevet

Du vil ikke vite hva jeg får i meg i løpet av en dag....

Til frokost spiser jeg aller helst havregrøt med rosiner, og drikker melk. Eventuelt kan jeg spise to kokte egg pluss knekkebrød (lite normalt brød pga kranglemagen). Eller et stort glass cultura hvis jeg ikke makter å spise.

Mellommåltider: alt fra frukt, yoghurt med frukt (Biola), til knekkebrød (igjen).

Middag: jeg er også veldig glad i pasta, dessverre. Men jevner ut med å lage sunt tilbehør. Tunfisk, kapers, pinjekjerner og parmesan er ikke så dumt. Olivenolje og salt.

Etter trening: frukt med en gang, deretter brødmåltid og melk

For eksempel, hvis jeg ikke tenker for mye over det. Ellers liker jeg godt grillede grønnsaker, salater (gresk, tunfisk, kyllingsalat)...

Skrevet

Ja, pulver kan der etrygt kutte.... Man skal trene MYYYYEEE før det er nødvendig.... Spis fisk, fugl og kjøtt, samt brød, levepostei og grøntfor.

HVorfor sa hun du burde holde deg unna ris?

Husk at pasta er mest vann, så det må være tilbehør til....

Høy GI er ok etter trening ja.

Gjest Ethereal
Skrevet

Men Mathias, hvis man vil bygge muskler, kreves det ganske mye proteiner, og jeg tviler på at jeg selv klarer å få i meg slike mengder bare gjennom kosten, til tross for at jeg prøver bevisst????

Skrevet
Ja' date=' pulver kan der etrygt kutte.... Man skal trene MYYYYEEE før det er nødvendig.... Spis fisk, fugl og kjøtt, samt brød, levepostei og grøntfor. [/quote']

Det er ikke alle som orker å ha med kyllingfilet og tunfisk på jobb for eksempel. Da er proteinpulver er en grei utvei. Kjøttpålegg som leverpostei og skinke monner liksom ikke heller da vet du. Med mindre du hiver hele pakken med skinke på brødskiva. (to skiver skinke gir deg faktisk forsvinnende lite protein) Dessuten slipper du å få i deg mer fett enn nødvendig dersom du bruker proteinpulver.

Alle som ikke får i seg nok protein gjennom kosten har nytte av å bruke proteinpulver. Også de som ikke trener, de som fortrinnsvis trener fettforbrenning og de som trener med vekter. Man skal ikke trene MYYYE før man har utbytte av det. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...