AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #1 Skrevet 2. april 2014 Vår lille familie har som regel råd til èn ferie i året, og det blir som regel enten campingferie i Finland eller Sverige, noen ganger en sydentur. Denne ferien er noe vi alle ser fram til gjennom hele året; vi gleder oss til å se nye steder og oppleve nye ting sammen. Barna gleder seg til at mamma og pappa skal ha tid til å høre på alt de har å fortelle, tid til å bade sammen med dem, tid til å kjøre karuseller, plukke blomster, spise is osv. Og vi voksne gleder oss til kveldsstunder med et glass rødvin på hyttetrappa eller hotellbalkongen når ungene har lagt seg. På slike kvelder er oppvask og regninger langt unna, og samtalene kan dreie seg om OSS, om problemer og styrker i forholdet vårt, mimring fra dagene da vi møtte hverandre, tanker om fremtiden... Problemet er at han er veldig glad i å være sosial (jeg er ikke like supersosial som ham), og ofte når vi planlegger ferien så kommer den: " åja, kanskje Maja og Knut og ungene kan ta ferie samtidig med oss, skal vi høre om de blir med på campingferie!" eller så foreslår søsteren hans at de kan "hive seg med". En gang foreslo foreldrene hans at vi skulle bestille oss en sydentur sammen, hadde ikke det vært koselig... Nei, jeg synes ikke det. Fordi jeg ser disse menneskene jevnlig hele året, og det er hyggelig, men de to ukene i året vi reiser på ferie sammen, da vil jeg at vår lille familie skal ha kvalitetstid SAMMEN med hverandre! Om vi derimot møter kjente i utlandet, så er det hyggelig med en middag sammen eller et lekemøte for barna, men jeg vil ikke føle at vi må avklare dagens aktiviteter (eller totale avslapning) med noen andre hele ferien igjennom. Er jeg skikkelig sær, eller er det noen andre som har som meg? Anonymous poster hash: 66735...550 9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #2 Skrevet 2. april 2014 Både og. At man drar på ferie sammen betyr ikke at man er sammen hele tiden. De gangene jeg har vært på ferier med andre familier var det klart avklart hva som skulle gjøres sammen og når man var "fri". Har også hatt ferier hvor man er sammen en uke som er overlappende , og en uke alene Anonymous poster hash: 33c32...56d 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #3 Skrevet 2. april 2014 Ja, jeg synes du er sær. Det er koselig med flere og man må ikke henge sammen hele tida selv om man er flere som drar på ferie sammen. Anonymous poster hash: 5da46...8e9 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #5 Skrevet 2. april 2014 Og hvis du ikke har tid til å høre på barna dine og gjøre hyggelige ting sammen med dem i hverdagen bør du revurdere livssituasjonen din. Det er da helg en gang i uka. Anonymous poster hash: 5da46...8e9 8
Gjest Jørild Skrevet 2. april 2014 #6 Skrevet 2. april 2014 Enig med deg. En ferie i året er dedikert for familien, da får alle andre holde seg unna. 9
akkuratnå Skrevet 2. april 2014 #7 Skrevet 2. april 2014 Jeg synes det er helt normalt å ønske alenetid for familien. 22
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #9 Skrevet 2. april 2014 Amen, sister. Føler akkurat slik som deg. Vi drar ofte på hytta sammen med ungene, da føler jeg det er tid for familien å kose seg sammen. Men han og hans familie er hyper-sosial, ergo at storfamilien ender opp sammen med oss.. For meg blir det mer stress, mer oppvask, den sosiale masken må på og null tid for meg og min familie sammen. Jeg er så sliten når jeg kommer hjem fra de turene, føler at all energi er blitt dratt ut av meg. Føles som om hverdagslivet fulgte med oss.. Det er selvfølgelig koselig å være sammen med storfamilien, er veldig bortskjemt med å ha en så fantastisk familie rundt meg, men VÅR familie trenger, altså jeg, mannen og barna trenger vår ferietid sammen alene. Har vært nødt til å sette klare grenser, og forteller ingen at vi planlegger å dra før dagen vi drar.. Anonymous poster hash: d9cb8...bac 9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #10 Skrevet 2. april 2014 Og hvis du ikke har tid til å høre på barna dine og gjøre hyggelige ting sammen med dem i hverdagen bør du revurdere livssituasjonen din. Det er da helg en gang i uka. Anonymous poster hash: 5da46...8e9 Hvor leser du dette? Selvfølgelig har jeg tid til barna i hverdagen, men på ferie har tid til dem hele tiden :-) Du er flott hvis du har tid til barna dine hele tiden i hverdagen. Anonymous poster hash: 66735...550 3
Gjest Sala21 Skrevet 2. april 2014 #11 Skrevet 2. april 2014 Jeg synes ikke du er sær. Jeg har ikke egne barn, men i sommer har det vært snakk om å dra på ferie med to av søsknene til min kjære og de har to unger hver. Det ender vel med at vi drar alle, men jeg kan ikke si at det er noe ville lagt opp til selv. På den andre siden så får man gjøre det beste ut av det når det først blir sånn, så vi blir sikkert å planlegge litt for oss selv også...
Crobern Skrevet 2. april 2014 #12 Skrevet 2. april 2014 Jeg er som mannen din.Supersosial. Men jeg forstår at ikke alle er slik. Og jeg skjønner deg veldig godt. De få dagene i året som du vil ha til ren familietid det burde du få. Så jeg er 100% enig med deg i det. Samtidig kan jeg forstå at mannen din som er supersosial fort kan bli rastløs av at det ikke er noen flere der. Men det har han resten av året, så det tenker jeg at han bare må holde ut. Han kommer til å kose seg veldig, tror jeg, Så nei, du er ikke sær. 2
makkapakka Skrevet 2. april 2014 #13 Skrevet 2. april 2014 Jeg reiser på ferie med tanke på at jeg skal være med min familie, men jeg er åpen for nye bekjentskaper på ferien. 1
Celtic Heart Skrevet 2. april 2014 #14 Skrevet 2. april 2014 Jeg synes ikke du er sær. Vi gjorde tabben å reise på ferie med et vennepar for noen år siden. Det er det verste jeg noen gang har gjort. Ingenting ble utført som vi snakket om. I tillegg hadde de ikke penger til å gjøre noe av det vi snakket om å gjøre, så da skulle vi heller gjøre ting som ikke kostet penger. Problemet var jo 4 sure unger som hadde gledet seg til masse ting som ikke ble noe av. Heretter blir det bare oss når vi har ferie. 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #15 Skrevet 2. april 2014 Jeg reiser på ferie med tanke på at jeg skal være med min familie, men jeg er åpen for nye bekjentskaper på ferien. Nettopp det med nye bekjentskaper synes jeg blir vanskelig når man reiser sammen med flere andre. på en campingplass foreksempel synes jeg det er lettere å komme i prat med et enslig par, enn en støyende gruppe på 4-6 personer som sitter og deler felles minner fra tidligere ferier sammen.. Ungene våre har feks opplevd å knytte ganske tette bånd med barn fra andre land når vi har vært i syden, jeg tror sjansen for at dette skjer blir mindre om de har med seg lekekamerater hjemmefra.. Anonymous poster hash: 66735...550 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #16 Skrevet 2. april 2014 Jeg synes ikke du er sær. Vi gjorde tabben å reise på ferie med et vennepar for noen år siden. Det er det verste jeg noen gang har gjort. Ingenting ble utført som vi snakket om. I tillegg hadde de ikke penger til å gjøre noe av det vi snakket om å gjøre, så da skulle vi heller gjøre ting som ikke kostet penger. Problemet var jo 4 sure unger som hadde gledet seg til masse ting som ikke ble noe av. Heretter blir det bare oss når vi har ferie. Det er akkurat slike erfaringer jeg er redd for.. Feriene er så dyrebare for oss siden det bare blir èn i året.. Akkurat det med penger er også et tema, noen av de som er aktuelle som fereselskap har bedre økonomi, mens noen av de andre har dårligere økonomi. Da ender det gjerne med at vi bruker mer penger enn vi egentlig hadde planlagt, eller at vi lar være å dra på aktiviteter med barna, fordi de andre ikke har råd. Anonymous poster hash: 66735...550
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #17 Skrevet 2. april 2014 Amen, sister. Føler akkurat slik som deg. Vi drar ofte på hytta sammen med ungene, da føler jeg det er tid for familien å kose seg sammen. Men han og hans familie er hyper-sosial, ergo at storfamilien ender opp sammen med oss.. For meg blir det mer stress, mer oppvask, den sosiale masken må på og null tid for meg og min familie sammen. Jeg er så sliten når jeg kommer hjem fra de turene, føler at all energi er blitt dratt ut av meg. Føles som om hverdagslivet fulgte med oss.. Det er selvfølgelig koselig å være sammen med storfamilien, er veldig bortskjemt med å ha en så fantastisk familie rundt meg, men VÅR familie trenger, altså jeg, mannen og barna trenger vår ferietid sammen alene. Har vært nødt til å sette klare grenser, og forteller ingen at vi planlegger å dra før dagen vi drar.. Anonymous poster hash: d9cb8...bac Godt å høre at vi er flere :-) Akkurat det med den "sosiale masken" kjenner jeg meg godt igjen i.. Lurt triks å ikke fortelle om ferieplaner for tidlig, det skal jeg huske på! Anonymous poster hash: 66735...550 2
Anglofil Skrevet 2. april 2014 #18 Skrevet 2. april 2014 Nei, du er ikke sær. Jeg har det på akkurat på samme måte. Mvh Yvonne 1
Arkana Skrevet 2. april 2014 #19 Skrevet 2. april 2014 Jeg synes ikke du er sær, og selv har jeg ikke lyst til å reise på ferie med andre. Ferien skal være avslappende og handle om hva VI har lyst til å gjøre. Jeg har ikke lyst til å føle meg forpliktet til å være sosial med andre familier, måtte kompromisse på hva vi gjør for at alle skal være fornøyde, måtte oppleve surmuling eller uenigheter fordi barna i den ene familien har det mer avslappende når det gjelder f.eks leggetid og is/godteri enn den andre familien osv. Ferien er vår tid. 5
Gjest Mary Quant Skrevet 2. april 2014 #20 Skrevet 2. april 2014 Ja, du er litt sær. Vi reiste mye sammen med andre med barn da våre barn bodde hjemme ... men nå når de er blitt voksne så foretrekker mannen og jeg ferier alene. Men når man har barn er det jo kjempekoselig for alle å reise sammen med andre familier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå