Gå til innhold

Går ikke ned i vekt- men OPP!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det finnes mange sånne tråder, og at folk irriterer seg over sånne som meg, som "åpenbart" bare spiser mer enn man forbruker, og det eneste som feiler oss er at vi spiser mer enn vi tror....

MEN, greia er jo at det ikke stemmer! I 2 1/2 år (siden jeg la merke til at jeg økte i vekt) har jeg forsøkt å slanke meg... I løpet av denne tiden har jeg gått opp 8-9 kg, økt 10cm rundt midjen og ellers jevnt over.

Jeg har forsøkt streng lavkarbo (med lavt kcal inntak) over lengre tid, jeg har levd på 12-1500 kcal i uken, jeg har beveget meg mye(!), og nå i det siste har jeg jogget mye.... Men uansett hva jeg gjør så er vekten det samme, eller stigende.

Før vektøkningen startet for 2 1/2 år siden så trengte jeg ikke tenke over hva jeg spiste, men jeg spiste desidert mer usunt enn jeg gjør nå... Skjønner ikke hva som skjer med kroppen :(

Så, er det noen her som har vært i samme situasjon og som har klart å knekke gåten og fått kontroll på vekten igjen? Hva gjorde du i såfall?

(Jeg er 163 og veier nå 65 kg. Veide før mellom 56-57 kg. Målet nå er å komme ned til 58-59)

Anonymous poster hash: c9630...c29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalder? Hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: a5007...477

Gjest gjest- silje
Skrevet

Hadde tatt en tur til leggen og sjekket stoffskiftet og vitaminer.

Jeg gikk ikke ned, uansett hva jeg gjorde når jeg begynte å trene, vet ikke helt hva forklaringen var, men det var en hard kneik di første månedene. Fortsatte med samme kosthold (viktig å holde ett kosthold og ikke diett) fikk tilslutt vektnedgang, men det tok veldig lang tid... Hva som var årsaken vet jeg ikke, men leste en plass at hadde man tatt av før- vært jojoslanker for eks, så var det vanskelig å ta av igjen , men dette vet jeg ikke sikkert og jeg har ikke kilder på det ;)

AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalder? Hvor gammel er du?Anonymous poster hash: a5007...477

Er 27, så håper ikke det er overgangsalderen :s

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som noe som må til legen.

Hva du er på jakt etter, er sykdommer, syndromer og lignende som hindrer nedbrytning av fett. ( Hvis ikke kroppen klarer nyttiggjøre seg fettreservene, blir de der. Så vær gang du spiser LITT mer enn det kroppen trenger , blir det lagret og vekten øker)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt en tur til leggen og sjekket stoffskiftet og vitaminer.

Jeg gikk ikke ned, uansett hva jeg gjorde når jeg begynte å trene, vet ikke helt hva forklaringen var, men det var en hard kneik di første månedene. Fortsatte med samme kosthold (viktig å holde ett kosthold og ikke diett) fikk tilslutt vektnedgang, men det tok veldig lang tid... Hva som var årsaken vet jeg ikke, men leste en plass at hadde man tatt av før- vært jojoslanker for eks, så var det vanskelig å ta av igjen , men dette vet jeg ikke sikkert og jeg har ikke kilder på det ;)

Jeg har gjort alt det du sier :( alle prøver er normale, og holdt kosthold over lang tid.

Åååå, blir så frustrert assa! :P

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som noe som må til legen.

Hva du er på jakt etter, er sykdommer, syndromer og lignende som hindrer nedbrytning av fett. ( Hvis ikke kroppen klarer nyttiggjøre seg fettreservene, blir de der. Så vær gang du spiser LITT mer enn det kroppen trenger , blir det lagret og vekten øker)

Ja, føles som det er akkurat sånn det er!

Men jeg har vært hos lege og tatt masse prøver, alle normale. Vet ikke hva mere legen kan sjekke som ikke alt er gjort? Var hos lege som kun jobber med vekt og ernæringsproblemer.

Skrevet

Har du en matdagbok? Kan vi se den?

• Liker 1
Skrevet

Ja, føles som det er akkurat sånn det er!

Men jeg har vært hos lege og tatt masse prøver, alle normale. Vet ikke hva mere legen kan sjekke som ikke alt er gjort? Var hos lege som kun jobber med vekt og ernæringsproblemer.

Problemet med rådet "Gå til legen" er at alle leger er forskjellige. De har forskejllige eksperitder, og viktigere, forsjellige oppfatninger av hva som er riktig. Du kan fort få en vekt og ernæringsfokusert lege som har tunnelsyn i forhold til sin oppfatning av løsning.

Men dette er et spesialistproblem, og jeg ville valgt en annen framgangsmåte.

Først ville jeg googlet problemet: finn ut hvordan fett blir brutt ned i kroppen. Så begynner du å søke etter leger som jobber med akkurat disse delene av kroppen, og ser om noen av dem jobber på ett sykehus i nærheten.

Så tar du med deg utskrifter av dette, og går til fastlegen og ber han skrive henvisning til den avdelingen på sykhuset for utredning.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet med rådet "Gå til legen" er at alle leger er forskjellige. De har forskejllige eksperitder, og viktigere, forsjellige oppfatninger av hva som er riktig. Du kan fort få en vekt og ernæringsfokusert lege som har tunnelsyn i forhold til sin oppfatning av løsning.

Men dette er et spesialistproblem, og jeg ville valgt en annen framgangsmåte.

Først ville jeg googlet problemet: finn ut hvordan fett blir brutt ned i kroppen. Så begynner du å søke etter leger som jobber med akkurat disse delene av kroppen, og ser om noen av dem jobber på ett sykehus i nærheten.

Så tar du med deg utskrifter av dette, og går til fastlegen og ber han skrive henvisning til den avdelingen på sykhuset for utredning.

Dette var et godt råd! Takk skal du ha! Skal se om jeg får til dette :)

AnonymBruker
Skrevet

Har du en matdagbok? Kan vi se den?

Jeg har sluttet med det for å unngå stresset jeg påfører meg med å tenke på kcal hele tiden... Med den tanken at stress hindrer vektnedgang.

Men jeg har såpass god erfaring med kcal-telling, og sunn og usunn mat at jeg vet jeg er innafor :)

AnonymBruker
Skrevet

1200-1500 i UKEN? Eller mener du pr dag?

Anonymous poster hash: 283b7...031
AnonymBruker
Skrevet

1200-1500 i UKEN? Eller mener du pr dag? Anonymous poster hash: 283b7...031

Oi! Per dag ;)

Skrevet

Eksempel på problem, kan være hormonubalanser. Målinger som en lege kan si er normale, fordi de holder seg innen normalspektereet, kan en annen lege si er unormale fordi symptomene er kontraindikatorere; Jeg har opplevd å få kjeft av en lege for ikke å brukt medisiner, en annen lege var svært motvillig til å gi.

Ett problem som kommer av at vi har alt for lite screening målinger i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg begynte med livsstilsendring for over 2 år siden gikk jeg ned over 15 kg i vekt. Da var jeg ustrukturert, gjorde lite mosjon og spiste snop og chips.

Nå har jeg ca 15 kg igjen og jeg står for det meste i ro på vekten. Jeg har aldri spist så sunt, jeg spiser ikke chips og snop - har godtelov. lager hjemmelaget sunn mat og trener 4 ganger i uken. Nå står som sagt vekten i ro, eller jeg kan være heldig å gå litt ned men da går jeg gjerne litt opp igjen neste uke. Jeg har lagt på meg 5 kg på et år. 'Jeg teller kalorier innimellom.

Jo flinkere jeg er jo mer står vekten i ro eller går litt opp - ikke ned !!!!! Utrolig frustrerende !!!!

Er mann, men det har lite å si :)

Anonymous poster hash: c36af...954
Skrevet

Hormoner, spesielt TSH (stoffskifte) etc. Det er det første som slår meg, men ser at folk har nevnt det over her.

Jeg vet at du ikke liker dette svaret, men kunne du brukt en digital vekt og ført opp alt du spiser på 3-4 dager, dette utifra næringsverdier på varene? Jeg har flere ganger følt at det hele har vært et mysterium for min del, men dette er det ærlige svaret jeg har kommet frem til hver gang jeg har måttet streve med det samme - et eller annet sted bommer jeg alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...