la Flaca Skrevet 2. april 2014 #1 Skrevet 2. april 2014 Jeg har barn i 2. klasse og opplever stadig at 7/8-åringer selv bestemmer når de skal gå hjem fra skole/ sfo. I går kom de hjem til tomt hus etter skolen, de går tross alt på sfo og ingen var hjemme. Vi foreldre blir ikke oppringt for å kontroll, til tross for at beskjeden hjemmefra er en annen enn barna selv påstår. Skolen sjekker heller ikke meldebøker med mindre barna selv forteller at de skal gjøre det. Når jeg konfronterer skolen sier de at de prøver å lære barna ansvar og at de selv må passe på når de skal hjem! Barna var ikke savnet på skolen da vi ringte for å høre hva som hadde skjedd timer senere. Jeg er av den oppfatning at når det er lovpålagt å sende ungene på skolen så får de ta ansvar for dem den tiden de er der. Og vi betaler ikke tusenvis av kroner i året for sfo for at de skal fraskrive seg alt ansvar. Er jeg helt på jordet eller?? Er det virkelig vanlig å overlate sånt til barna selv? (Barnet jeg har i 2. klasse har i tillegg elendig hukommelse og relativt liten kredibilitet på grunn av ADHD-problematikk, men det er tydeligvis ikke god nok grunn til å ta ansvar for han...?) 2
makkapakka Skrevet 2. april 2014 #2 Skrevet 2. april 2014 Det er ikke lov på vår skole. Vi må ha med beskjed hvis de skal gå hjem selv, eller blir hentet av andre enn foreldre. 8
strawberry Skrevet 2. april 2014 #3 Skrevet 2. april 2014 Jeg mener at dersom de skal være i sfo, så skal de som jobber der sørge for at barna er der. De kan jo ikke bare sende hjem barn i hytt og pine, det er faktisk deres ansvar og de har betalt for det. Ville kontaktet skolen/sfo om dette, og beskjed om at de SKAL være i sfo og ikke bare kan sendes hjem. 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #4 Skrevet 2. april 2014 Jeg har jobbet på sfo. Ungene fikk ikke dra hjem med mindre det ble vist melding, vi fikk beskjed av foreldre som hentet eller de ringte/sendte melding til sfo sin mobil. Vi hadde også gjevnlig opprop når de var mange for å kontrollere at alle var på plass! Om vi manglet noen på listen og ikke hadde sett noen melding/blitt oppringt, så ringte vi til foresatte. Hender unger går av seg selv men da burde skolen oppdage dette syns jeg! Anonymous poster hash: a7f7a...78b 4
Knekt1 Skrevet 2. april 2014 #5 Skrevet 2. april 2014 Jeg har barn i 2. klasse og opplever stadig at 7/8-åringer selv bestemmer når de skal gå hjem fra skole/ sfo. I går kom de hjem til tomt hus etter skolen, de går tross alt på sfo og ingen var hjemme. Vi foreldre blir ikke oppringt for å kontroll, til tross for at beskjeden hjemmefra er en annen enn barna selv påstår. Skolen sjekker heller ikke meldebøker med mindre barna selv forteller at de skal gjøre det. Når jeg konfronterer skolen sier de at de prøver å lære barna ansvar og at de selv må passe på når de skal hjem! Barna var ikke savnet på skolen da vi ringte for å høre hva som hadde skjedd timer senere. Jeg er av den oppfatning at når det er lovpålagt å sende ungene på skolen så får de ta ansvar for dem den tiden de er der. Og vi betaler ikke tusenvis av kroner i året for sfo for at de skal fraskrive seg alt ansvar. Er jeg helt på jordet eller?? Er det virkelig vanlig å overlate sånt til barna selv? (Barnet jeg har i 2. klasse har i tillegg elendig hukommelse og relativt liten kredibilitet på grunn av ADHD-problematikk, men det er tydeligvis ikke god nok grunn til å ta ansvar for han...?) Helt feil, det er ikke lovpålagt å sende barna på skolen. Det er derimot opplæringsplikt i Norge, foreldre/foresatte har altså ansvar for at barnet blir undervist. At foreldrene sender barna på skolen i steden for å undervise hjemme, får i de fleste tilfeller stå for foreldrenes egen regning. Således er ikke opplæringsplikten et valid argument når man stiller krav til sin lokale skole. Når det er sagt, er jeg selvsagt enig i at 2. klassinger ikke bør gå hjem i tide og utide. Skolen bør følge opp hver enkelt elev, spesielt med tanke på at dere viser dem tillit gjennom å sende deres barn dit. Når det gjelder den vage betegnelsen "ADHD-problematikk", får ikke skolen gjort mye uten at ungen er utredet. 2
Siri_H Skrevet 2. april 2014 #6 Skrevet 2. april 2014 Som sfo leder ville jeg ikke synes dette var akseptabelt. Hos oss forholder vi oss til faste hjemsendingstidspunkt. Foresatte kan selv velge at barna skal kunne gi beskjeder selv dersom de føler seg trygge på at barna kan stoles på. Da markeres dette på listene slik at vi veg at vi skal høre på barna dersom de sier det er endringer. Det hender at barn noen ganger stikker av, og da er det ikke alltid vi legger merke til det før neste opptelling, men dette jobber vi mye med og snakker med både barn og foresatte at INGEN får gå før de enten hentes eller sendes hjem av en voksen. 1
la Flaca Skrevet 2. april 2014 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2014 Knekt1; han er utredet og diagnostisert. Ok, da har jeg litt mer å gå på når jeg snakker med rektor i dag. Jeg har også et spørsmål om dette med meldinger fra hjemmet i meldemappa og meldeboka, som vi har fått beskjed skal være kommunikasjonsleddet mellom skole og hjem. Denne blir ikke sjekket pga tidsmangel. Kun hvis elevene selv forteller at det står en beskjed der. Er det vanlig å gjøre det sånn på andre skoler? I såfall er den verdiløs for vår del, for sønnen vår husker aldri på sånt. Takk for alle svar forresten.
Silfen Skrevet 2. april 2014 #8 Skrevet 2. april 2014 Vant til at SFO har null kontroll. Så dette er ikke nytt i min verden.
Silfen Skrevet 2. april 2014 #9 Skrevet 2. april 2014 Mail fremfor meldebok, ellers får ingen noe med seg. 2
Rotemor Skrevet 2. april 2014 #10 Skrevet 2. april 2014 Helt feil, det er ikke lovpålagt å sende barna på skolen. Det er derimot opplæringsplikt i Norge, foreldre/foresatte har altså ansvar for at barnet blir undervist. At foreldrene sender barna på skolen i steden for å undervise hjemme, får i de fleste tilfeller stå for foreldrenes egen regning. Således er ikke opplæringsplikten et valid argument når man stiller krav til sin lokale skole. Når det er sagt, er jeg selvsagt enig i at 2. klassinger ikke bør gå hjem i tide og utide. Skolen bør følge opp hver enkelt elev, spesielt med tanke på at dere viser dem tillit gjennom å sende deres barn dit. Når det gjelder den vage betegnelsen "ADHD-problematikk", får ikke skolen gjort mye uten at ungen er utredet. Enig med dette. Problemstillingen er generelt vagt... Hva konkret skjer på deres sfo? Hvilken rutiner har de? Hvorfor bruker du meldebok fremfor sms, eller mail, dersom barnet ditt ikke husker å levere? Jeg får inntrykk av at du og noen andre mødre er irriterte og blander kortene. Du må være mer presis dersom du ønsker konstruktive råd.
la Flaca Skrevet 2. april 2014 Forfatter #11 Skrevet 2. april 2014 Mail fremfor meldebok, ellers får ingen noe med seg.Hvem sender man Mail til da? Han har ingen fast lærer pga sykemeldinger, derfor er liksom info i sekken enklest å forholde seg til. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #12 Skrevet 2. april 2014 Det er vel slik at barnet skal være på SFO til det hentes, med mindre foreldre gir beskjed om annet? Man betaler jo for et tilbud etter skoletid? Anonymous poster hash: 07f4a...257 1
Silfen Skrevet 2. april 2014 #13 Skrevet 2. april 2014 Hvem sender man Mail til da? Han har ingen fast lærer pga sykemeldinger, derfor er liksom info i sekken enklest å forholde seg til. Hos oss står mailadressene på ukeplanen.
la Flaca Skrevet 2. april 2014 Forfatter #14 Skrevet 2. april 2014 Enig med dette. Problemstillingen er generelt vagt... Hva konkret skjer på deres sfo? Hvilken rutiner har de? Hvorfor bruker du meldebok fremfor sms, eller mail, dersom barnet ditt ikke husker å levere? Jeg får inntrykk av at du og noen andre mødre er irriterte og blander kortene. Du må være mer presis dersom du ønsker konstruktive råd.Syns ikke det er vagt. Hva er alternativet til meldeboka, når en beskjed angår både skole og Sfo? Hvem skal man sende Mail til hvis barnet ikke har en kontaktlærer i arbeid men kun ulike vikarer. Jeg vil gjerne har råd altså, prøver ikke å gjøre meg vanskelig. 1
la Flaca Skrevet 2. april 2014 Forfatter #15 Skrevet 2. april 2014 Hos oss står mailadressene på ukeplanen.Flott, det et sånne endringer jeg kan foreslå!
Knekt1 Skrevet 2. april 2014 #16 Skrevet 2. april 2014 Knekt1; han er utredet og diagnostisert. OK. Var usikker på om du var en av disse hysteriske mødrene som døper om sunn, gutteaktig energi og sprell til "ADHD eller no". 3
Linkas Skrevet 2. april 2014 #17 Skrevet 2. april 2014 (endret) Hos oss fikk vi beskjed om at læreren ikke ville bruke skole-hjemboka(beskjedbok, ikke meldingsbok) siden det ble for mye styr for henne... Fikk beskjed om å sende melding i stede. Så det gjorde jeg. Men hun svarte aldri på disse, så jeg ante aldri om beskjeden var kommet frem. Resulterte i at jeg måtte ringe skolen hver gang jeg hadde sendt melding til henne for å sjekke. Flere ganger hadde ikke beskjeden gått videre dit den skulle i tillegg. Hun slutta forresten etter 1/2 år som lærer. Læreren de har nå er flink med og sende all info og beskjeder på mail til foreldrene, og gi tilbakemeldinger på sms som jeg har sendt. De er også veldig flinke på og ringe hvis de er usikker på noe ang minstemann. Han har også ADHD og forteller mye rart. Ofte sier han at han skal hjem med bussen, for det har mamma sagt. Har gitt beskjed der at har de ikke hørt noe annet fra meg, skal han være på sfo. Har vært striks på det, for vil ikke at han skal havne i noe slags trøbbel. Det skjedde en gang med storebroren på gammelskolen hans.. Han gikk fra skolen sammen med en klassekompis, jeg var på jobb. Han kom til låst dør, men heldigvis var tante hjemme(vi leide sokkelleilighet der) så han fikk kommet seg inn en plass.. Hun ringte meg og sa at han var der, noe jeg ble glad for, så han slapp å stå på trappa. Ringte sfo og spurte hvor gutten min var.. "Han er ute å leker med en kompis" fikk jeg til svar. "Neida, han er hjemme han" svarte jeg, og det ble stille i andre enden.. Dagen etter kom rektor og beklaget, og at de skulle bli flinkere til å sjekke sånt. Skulle være unødvendig å oppleve sånt når vi frivillig sender det mest dyrebare vi har til dem.. Da BØR de følge med! Endret 2. april 2014 av Linkas 1
Linkas Skrevet 2. april 2014 #18 Skrevet 2. april 2014 Syns ikke det er vagt. Hva er alternativet til meldeboka, når en beskjed angår både skole og Sfo? Hvem skal man sende Mail til hvis barnet ikke har en kontaktlærer i arbeid men kun ulike vikarer. Jeg vil gjerne har råd altså, prøver ikke å gjøre meg vanskelig. Hvis du er redd for at beskjeden ikke kommer frem, så ring til administrasjonen.. Gi beskjed om hva det gjelder og at det også står i boka. Dette har fungert for meg mange ganger.. Skolen er godt kjent med at gutten min har de problemene som han har, og er veldig behjelpelig sånn sett.. 2
Mafalda Skrevet 2. april 2014 #19 Skrevet 2. april 2014 Det er vel slik at barnet skal være på SFO til det hentes, med mindre foreldre gir beskjed om annet? Man betaler jo for et tilbud etter skoletid?Anonymous poster hash: 07f4a...257 Sånn har det vært hos oss også. De barna som har lov til å gå hjem selv, må ha klar og tydelig beskjed til sfo fra foreldrene om at det er greit (enten som et engangstilfelle, og da skjønner jeg at det kan bli styrete for de som jobber der- men likevel, det er jo jobben deres. Eller som en generell tillatelse: "Anders kan gå hjem selv på tirsdager og torsdager etter klokka 15:30"; for eksempel). Ellers må de være der til de blir hentet. At andreklassinger skal kunne bestemme dette fritt, fordi de skal lære seg ansvar, har jeg aldri hørt om. Synes det virker litt sløvt- det sier seg vel egentlig selv at det er foreldrene som må gi tillatelse til slikt, barna kan jo finne på mye rart av forklaringer og avtaler og ting og tang som foreldrene ikke har noen anelse om... 1
Rotemor Skrevet 2. april 2014 #20 Skrevet 2. april 2014 Administrasjonen har også en mailadresse. SFO har sikkert sms-tjeneste?? Jeg sender sms for eksempel hver mandag om at "Fredrik kan gå halv 4 hver dag denne uken" e.l. SFO-basene har jo egne mobiltelefoner, så jeg ringer evt dersom det blir endringer. Ved sykdom sender jeg mail til kontaktlærer. Det spiller jo ingen rolle (for oss) om hun ikke leser den før uken etter. De har jo ett-eller-annet system for notering av hvem som kan hente, når de kan gå etc. Du må jo finne ut hvilken system de har og heller komme med innspill til dette. Finn ut hvor hullene er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå