Mrs. B Skrevet 6. juni 2004 #1 Skrevet 6. juni 2004 Er snart ferdig med sertifikatet (klasse B), men man får jo ikke tatt mørkekjøring nå på sommeren. Hva slags sertifikat får man i mellomtiden? Er det bare et brev som viser at du har kjøretillatelse - eller får man det vanlige sertifikatet + et slikt brev?
Gjest Lea Skrevet 6. juni 2004 #2 Skrevet 6. juni 2004 Mener å huske at man får vanlig serifikat, men at man MÅ ta mørkekjøring til høsten. Kan være forandret siden jeg tok lappen altså.
Arkana Skrevet 6. juni 2004 #3 Skrevet 6. juni 2004 Jeg tok lappen i fjor sommer og hadde da ikke mørkekjøring. Jeg fikk et helt vanlig sertifikat, men det stod en merknad på det (en tallkode) som betydde at jeg ikke hadde hatt mørkekjøring i tillegg til at førerkortet bare var gyldig til 1. mars året etter. Jeg måtte da ha mørkekjøring OG fornye førerkortet innen 1. mars. Mange gjør feilen at de tror at så lenge selve kurset er tatt før fristen så kan de komme og få nytt førerkort når det passer dem, men selve førerkortet skal være fornyet innen den datoen ellers må du ta førerprøven på nytt. Husk at det lønner seg å være tidlig ute, de aller fleste venter til siste liten, så i februar kan det være fullt på de fleste kursene. Jeg tok mitt mørkekjøringskurs i begynnelsen av januar og det var ikke noe problem.
Mrs. B Skrevet 6. juni 2004 Forfatter #4 Skrevet 6. juni 2004 Takk for svar. Vet dere om man får førerkortet med en gang (lages det der og da?) eller får man det i posten etter en uke eller noe sånt? Hadde vært gøy å fått det så fort som mulig.
Gjest Lea Skrevet 6. juni 2004 #5 Skrevet 6. juni 2004 Jeg fikk mitt "midlertidige" seritfikat med en gang. (Det er jo bare et vanlig sertifikat som er gyldig i et år). Men den gangen var det sånne gamle, store sertifikater. Vet ikke om det er samme regler nå.
Arkana Skrevet 6. juni 2004 #6 Skrevet 6. juni 2004 Du får det ikke med en gang. Du får et midlertidig kjørebevis (et stykke papir) som bare kan brukes med legitimasjon, og bare i Norge. Det er gyldig 1 mnd, men førerkortet ditt skal være kommet innen en uke.
Mrs. B Skrevet 6. juni 2004 Forfatter #7 Skrevet 6. juni 2004 OK, regnet med at det var noe sånt som du sier Arkana. Greit å vite det på forhånd da. Nå må jeg bare krysse fingrene for at jeg klarer oppkjøringen med en gang.
Arkana Skrevet 6. juni 2004 #8 Skrevet 6. juni 2004 Det kommer nok til å gå bra! Jeg kjørte opp i Oslo og bestod på første forsøk og sensor hadde faktisk ikke en eneste feil å påpeke. (Og jeg som ikke hadde hatt en eneste kjøretime uten i det minste en liten feil.) Jeg var overrasket over hvor lett det føltes, jeg fantes ikke nervøs da jeg satte meg inn i bilen med sensor. Vi hadde radioen på og diskuterte ting og tang og spøkte og lo. Han fikk meg virkelig til å slappe av og det hjalp veldig. Faktisk føltes selve førerprøven som 10 ganger lettere enn noen av de kjøretimene jeg hadde hatt. Lykke til på din førerprøve i allefall. Tenk så herlig når det er over og du har fått førerkortet ditt, det er en god følelse det! :-)
Mrs. B Skrevet 6. juni 2004 Forfatter #9 Skrevet 6. juni 2004 Satser på det ja. Skal bli deilig å få det gjort - har somlet lenge nok. Skal nok si ifra her inne når jeg har klart det. Dessverre er det en drøy måned ventetid på oppkjøring nå, så får smøre meg med litt tålmodighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå