AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #1 Skrevet 1. april 2014 Jeg har foretatt en bestilling i en amerikansk nettbutikk og betalt med kredittkort (trodde jeg..). Med bekreftelsen på orderen, fikk jeg også beskjed at jeg måtte sende over kopi av pass og for- og bakside av kredittkortet, -enten pr fax eller som scannede bilder pr e-mail. Jeg har ikke tilgang til fax, og jeg mener at slike opplysninger ikke bør sendes pr e-mail, som er en usikret forbindelse. Jeg føler meg heller ikke komfortabel ved å sende slik informasjon til et selskap uansett.. Nå fikk jeg akkurat beskjed om at jeg kan dekke til en del opplysninger bortsett fra de 4 siste kortsifrene, men jeg venter på nærmere beskjed om hva de mener må bli stående på passet. Er det trygt å gi ut slik informasjon? Pr mail? Har noen vært bort i tilsvarende? Anonymous poster hash: 588b5...9db
Libertas Skrevet 1. april 2014 #2 Skrevet 1. april 2014 Aldri hørt om, selv ville jeg nok ikke gjort det. 7
Gjest Blondie65 Skrevet 2. april 2014 #3 Skrevet 2. april 2014 Dette er fullstendig useriøst og helt uakseptabelt. Her er det en av to ting som er saken: 1) Butikken gidder ikke/vil ikke betale for å bruke sikre banktransaksjonstjenester. Allerede her hadde fingeren min vært på avbestillingsknappen. 2) Butikken driver svindel. I dag med Paypal og lignende sikre betalingsløsninger skal det å sende slike informasjoner ikke være nødvendig. Man bruker BankId til å identifisere seg og det er det. Er ikke nettbutikken moderne nok til å ville bruke disse sikre tjenestene er man en etterlevning fra 90-tallet og da fortjener man heller ikke kunder.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #4 Skrevet 2. april 2014 Er faktisk vanligere enn man tror dette. Flere store, seriøse bedrifter krever dette. Mulig du skal kjøpe noe kamerautstyr? Anonymous poster hash: f1d90...055
cocoon Skrevet 2. april 2014 #5 Skrevet 2. april 2014 Kan ikke tro at dette er vanlig, høres ut som svindel. Jeg ville IKKE gjort det. 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #7 Skrevet 2. april 2014 Nettbutikken er: http://www.allstarhealth.com/ Altså en helsekostbutikk. Jeg syns alt ser helt legitimt ut, også bestillingsprosessen som var gjennom sikkerhetsløsning.Jeg vet at amerikanere er paranoide, men dog... Bestillingen er inklusive shipping på noe over 40 dollar. Kredittkortselskapet bekreftet til meg på telefon, at selskapet ikke risikerer noe tap, men selskapet har tilbudt meg å kansellere handelen, så de er åpenbart ikke så ivrige på å gjennomføre handlen. Anonymous poster hash: 588b5...9db
Lea2 Skrevet 2. april 2014 #8 Skrevet 2. april 2014 (endret) Nå står jo dette på siden også.. If you are using a credit card that was issued by a foreign bank, you may be required to fax or email credit card documentation after your order is placed. Please understand that we ask for this documentation as a security measure to insure your credit card security. You will only be asked to provide this information on your initial order. http://www.allstarhealth.com/in.aspx# (under shipping options) Endret 2. april 2014 av Lea2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #9 Skrevet 2. april 2014 Nå står jo dette på siden også.. http://www.allstarhealth.com/in.aspx# (under shipping options) Ja, men det er urimelig og kredittkortselskapet fraråder det. (Jeg leste selvfølgelig ikke dette som mye annet med "liten skrift", før jeg la inn orderen.) Og dessuten, det står you may be required to fax or email .. "May"! For 40 dollar helsekost sendt til en privatadresse som matcher kortholders navn? Man ville neppe ha brukt et stjålet kort til dette. Tvert i mot, de ber sine nye kunder om å utsette seg selv for risiko for tyveri av kortopplysninger og identitetstyveri, under påskudd av å være opptatt av sikkerhet. Anonymous poster hash: 588b5...9db 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #10 Skrevet 2. april 2014 Send ALDRI kopi av pass eller kredittkort over usikre linjer eller til bedrifter du ikke er bombesikker på. Jeg hadde heller klart meg ute de varene. Anonymous poster hash: 4f59a...fc8 1
Lila Skrevet 2. april 2014 #11 Skrevet 2. april 2014 Det ville jeg aldri gjort. Må da finnes en annen side med tilsvarende produkter hvor du kan bestille uten å sende kopi av pass og bankkort? 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #12 Skrevet 2. april 2014 Takk for alle innspill. Det er betryggende å se flertallet reagerer på dette. Nå har forresten iHerb endelig, -akkurat i dag, etter lang tid, fått tilbake varen jeg var ute etter, så da kan jeg bare kansellere orderen. Anonymous poster hash: 588b5...9db 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå