Gå til innhold

Skatteklasse 1 som enslig forsørger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har vært enslig forsørger til to barn i snart tre år. Disse årene har jeg vært i skatteklasse 2, og i fjor fikk jeg igjen litt over 40.000 på skatten.

I år ser jeg at jeg er flyttet til skatteklasse 1, men får særfradrag som enslig forsørger.

Årslønn og gjeld er samme som i fjor, ingenting er forandet, men likevel får jeg i år igjen 20.000, altså tyve tusen kroner mindre enn i fjor.

Kan dette stemme? Jeg håper noen vet noe om dette og kan gi meg en begrunnelse, eller si noe om dette kan være riktig? Har jeg noe å "klage" på?

Jeg kjenner at dette slo beina under meg siden jeg hadde forventet noe det samme som i fjor, og med konfirmasjon av eldste rett rundt hjørnet hadde jeg håpt på en buffer i skattepengene. *trist

Anonymous poster hash: 8bf03...d27
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har vært enslig forsørger til to barn i snart tre år. Disse årene har jeg vært i skatteklasse 2, og i fjor fikk jeg igjen litt over 40.000 på skatten.

I år ser jeg at jeg er flyttet til skatteklasse 1, men får særfradrag som enslig forsørger.

Årslønn og gjeld er samme som i fjor, ingenting er forandet, men likevel får jeg i år igjen 20.000, altså tyve tusen kroner mindre enn i fjor.

Kan dette stemme? Jeg håper noen vet noe om dette og kan gi meg en begrunnelse, eller si noe om dette kan være riktig? Har jeg noe å "klage" på?

Jeg kjenner at dette slo beina under meg siden jeg hadde forventet noe det samme som i fjor, og med konfirmasjon av eldste rett rundt hjørnet hadde jeg håpt på en buffer i skattepengene. *trist

Anonymous poster hash: 8bf03...d27

Særfradraget blir beregnet etter hvor mye du har barnet. Det gis et fradrag pr mnd. Slik at de som har delt omsord får 6 mnd hver. Har man barnet mer får den andre tilsvarende mindre.

Om du har samboer får du ikke noe, uansett hvordan barnefordelingen er med barnets andre forelder.

Anonymous poster hash: 640a9...ff1

Skrevet (endret)

Sjekk at tallene fra NAV er korrekte, jeg fikk bare særfradrag for 6 mnd, men skal ha for 12 mnd....Sjekk også om du har fått med deg fradrag for bhg/sfo, samt kjøring til og fra bhg/sfo hvis det ikke er på veien til jobb.

Endret av Sophie-Ann
Gjest Tingelinling
Skrevet

Hvordan ser man om særfradraget er for seks eller tolv måneder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...