Smila Skrevet 5. juni 2004 #1 Del Skrevet 5. juni 2004 Ja, hva mener dere om mobiltelefon til barn da? Hvor gammel bør de være? Har ditt barn mobil? Hvorfor/ hvorfor ikke? Og for og mot argumenter? Jeg er personlig i mot at barn skal ha mobiltelefon. De burde lære seg å passe på tid og sånt uten at de skal bli oppringt når de skal komme hjem. Man har klart seg uten, og det burde også mine unger klare. Jeg ser at det finnes en del argumenter for som jeg kjøper, men jeg holder igjen, selv om det er mye mas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 5. juni 2004 #2 Del Skrevet 5. juni 2004 Så lenge mine barn sparer til det selv, så nekter jeg de ikke mobil. Men kunne aldri falle meg inn å kjøpe mobil til dem bare for å kunne ringe til dem når de skulle hjem. Mellomste min har spart til mobilen sin selv, og derfor ahr han en. Minsten gidder ikke spare, og derfor har han ingen mobil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2004 #3 Del Skrevet 5. juni 2004 Ikke nå igjen...Søk etter tidligere innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 6. juni 2004 #4 Del Skrevet 6. juni 2004 Gjest, ting forandrer seg, nye brukere kommer til - nye og flere meninger også - det må være rom for å spørre om ting flere enn èn gang...??!! Jeg har en formening om at min skal få mobil når han er rundt 12 år. Da er det trolig at han tar seg lengre turer hjemmefra ( til venner lengre unna, kanskje til byen med venner ( kanskje )) Da må han selv tjene seg opp til kontantkort ved å spare ukepenger, pante flasker o.l Akkurat nå er jeg på jakt etter en ikke veldig dyr klokke med alarm - da kan jeg stille den for ham når han skal hjem. Hjelper ikke at han kan klokka når han glemmer å se på den fordi han har det så gøy... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 6. juni 2004 #5 Del Skrevet 6. juni 2004 Enig med Smila og Thomasine. Hos oss snakker den eldste en del om mobiltelefon ettersom noen i klassen har fått det. Jeg har imidlertid sagt at det ikke blir aktuelt før 12-års alderen (6-7.klasse). Det kan være spesiele forhold som dukker opp og som medfører endring av mitt standpunkt, men i utgangspunktet har jeg satt 12 år. Årsaken er i hovedsak det jeg har lest om at tlf. brukes til mobbing og trussler. Kamratelefoner gir en del uønskede muligheter som små barn ikke ser konsekvensene av. Kostander er naturligvis også et argument ettersom jeg desverre har erfaring med at ting ofte mistes når barna er små. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ny her inne . Skrevet 6. juni 2004 #6 Del Skrevet 6. juni 2004 Det var godt å høre at de fleste tenker det samme som meg . 12 år har nemlig jeg og tenkt . Har en gutt på 9 år som er klar som et egg for mobiltlf .Han har nå endelig gitt seg med mas og godtatt at han må vente . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 6. juni 2004 #7 Del Skrevet 6. juni 2004 Har ikke mobil selv engang jeg. :-? Syns ungene kan få det når de kan betale både den og rekningen selv! Mobiltelefon er en luksusgreie etter min mening, ikke en nødvendighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 6. juni 2004 #8 Del Skrevet 6. juni 2004 Femteklassingen min har arvet min eldgamle (som jeg har arvet av min søster) Hun har et ringkontantkort på den som hun må fylle selv, eller vente til bursdag, ev. tjene seg noen kroner og spare. Jeg ser ikke noe galt i at hun har den så lenge hun betaler det selv. Forøvrig er den veldig lite i bruk og ofte tom for strøm så behovet sier seg vel selv...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 6. juni 2004 #9 Del Skrevet 6. juni 2004 Barn har ikke bruk for mobiltelefon. Det er de voksene som har utnytte av at barn har mobiltelefon. For da slipper de nemelig å gå ut i nabolaget og lete etter sin pode. Mye enklere å ringe, ikke sant? Nei voksengenerasjonen her trengs det en sjerpings!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murvel Skrevet 10. juni 2004 #10 Del Skrevet 10. juni 2004 Fornuftig sagt Lille Rosin. Mobilhysteriet har tatt helt overhånd - og det er bare foreldrene selv som kan stoppe dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 11. juni 2004 #11 Del Skrevet 11. juni 2004 Min sønn på 10 år, har mobil. Men KUN for hjemmebruk. Vi har nemlig ikke fast-telefon. Han får ikke ha med tlf ut av huset! Om et par år kan han det, og i enkelte tilfeller nå! (Har kontantkort til tlf) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 11. juni 2004 #12 Del Skrevet 11. juni 2004 Barn har ikke bruk for mobiltelefon. Det er de voksene som har utnytte av at barn har mobiltelefon. For da slipper de nemelig å gå ut i nabolaget og lete etter sin pode. Mye enklere å ringe, ikke sant? Nei voksengenerasjonen her trengs det en sjerpings!!!! Ja, jeg er enig at barn ikke har behov for mobil, men synes det er for enkelt å si at dette er noe voksengenerasjon kan gjøre noe med nå... Og jeg kjenner meg ikke igjen i påstanden din, Lille Rosin, om at det er for at jeg skal slippe å gå ut å lete etter poden min... :o Når alle i vennekretsen har mobil blir det vanskelig å nekte ditt eget barn mobil. Hvem ønsker vel at barnet skal bli et "utskudd" blant gjengen - den eneste som ikke har telefon...??!! Ikke jeg iallefall... Heldigvis har vi såpass god kontakt og løpende samtale med noen foreldre i klassen til sønnen min, så vi har klart å samkjøre andre ting ( leggetider, utetider) - vi skal nok klare dette når den tid kommer også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 11. juni 2004 #13 Del Skrevet 11. juni 2004 Min datter fikk sin sommeren når hun var nesten 10 år. Dette pga at hun var med andre på turer. Nå er hun snart 12 år og den er i daglig bruk, f.eks. så er det greit å ringe for å si at det er middag. Vi spiser aldri til samme tid hver dag. Hvis hun skal på stranden så liker jeg å vite at hun er trygt framme/har det greit det/ikke har mistet busspengene hjem, det har hun nemlig klart en gang. Jeg har den ikke for å slippe å lete etter henne, her er vennene så spredt at hun kan være over alt. Nytter ikke å lete etter henne hvis jeg ikke aner hvem hun er sammen med. Jeg vet den kan bli brukt til mobbing, og hvis det skjer så får man ta det derfra. Jeg har god kontakt med alle foreldrene til hennes venner, så de ringer innen 2 min. etter en kjip sms hvis det skulle skje. Garantert! Mobilnr. er reg. i hennes navn, så hun kan ikke sende annonyme sms'er. Tror det er individuelt når unger kan få mobil. Noen er mere ansvarlige en andre, og noen unger trenger det faktisk. Hva hjelper det å ha hjemmetlf. hvis ungen ikke er hjemme på 4 timer? Vi har ikke hjemme tif. lenger, alle har mobil siden vi synd det er mer praktisk. Min datter har abbonent, og det er ikke store regningen som kommer på den hvert kvartal. Når den begynner å vokse i tenårene får hun heller betale ringetiden selv, eller begynne med kontantkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2004 #14 Del Skrevet 11. juni 2004 Thomasine skrev:"Når alle i vennekretsen har mobil blir det vanskelig å nekte ditt eget barn mobil. Hvem ønsker vel at barnet skal bli et "utskudd" blant gjengen - den eneste som ikke har telefon...??!! Ikke jeg iallefall... " Akkurat denne unnskyldningen gjør meg så forbanna. Slik jeg ser det så er det denne holdningen som gjør at ting som mobil, moteklær osv. tar helt overhånd. På tide at noen foreldre er voksne nok til å ta opp kampen. Alle snakker om det, men ingen gidder å gjøre noe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 11. juni 2004 #15 Del Skrevet 11. juni 2004 Thomasine skrev:"Når alle i vennekretsen har mobil blir det vanskelig å nekte ditt eget barn mobil. Hvem ønsker vel at barnet skal bli et "utskudd" blant gjengen - den eneste som ikke har telefon...??!! Ikke jeg iallefall... " Akkurat denne unnskyldningen gjør meg så forbanna. Slik jeg ser det så er det denne holdningen som gjør at ting som mobil, moteklær osv. tar helt overhånd. På tide at noen foreldre er voksne nok til å ta opp kampen. Alle snakker om det, men ingen gidder å gjøre noe! Nemlig, Gjest!! :o Jeg alene kan ikke ta opp denne "kampen". Det gagner ikke sønnen min - det eneste han risikerer er at han blir stående utenfor om alle de andre har mobil. Det ønsker jeg IKKE! Og jeg står for det - bryr meg i ryggen at denne "unnskyldningen" gjør deg forbanna... :-? Har du forresten tatt opp kampen på noe felt -alene, Gjest?! :klø: Og klarte du det?! Ære være deg, i tilfelle!! :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 11. juni 2004 #16 Del Skrevet 11. juni 2004 Jeg fikk ikke mobil før jeg var nesten 18 og skulle langt vekk på folkehøgskole. Men det gikk jo bra det, kom hjem i tide til middag.. Nå var det jo heller ikke så utbredt med mobil når jeg gikk på skolen, men avhengigheten vi har idag er noe vi selv har skapt. Er stemor til en gutt på 7 og han kommer ikke til å få noen mobil på maaange år! Tror ærlig talt ikke han vet hvordan man ringer med hustelefon engang... Det at alle andre har er jo ikke akkurat verdens beste unnskyldning. Alle må ikke være like. Men for all del, løp og kjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 12. juni 2004 #17 Del Skrevet 12. juni 2004 Det at alle andre har er jo ikke akkurat verdens beste unnskyldning. Alle må ikke være like. Nei, at alle andre har hjelper ikke her hjemme, men om de nærmeste kompisene hans får, får nok vår også... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå