Gå til innhold

hvit saus

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan noen være så snille å fortelle meg oppskriften på hvit saus (til fiskeboller)? husker bare at det skulle være margarin, hvetemel, fiskebollekraft og melk men husker ikke målene! og det står forskjellig hvitsausoppskrift på alle merker fiskeboller og ikke alle er like gode nemlig.... :veldigsur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan nok ikke hjelpe deg med målene... for jeg tar det på gefülen.

Hvit saus

Smelt en stor klatt margarin, rør inn tre - fire ss hvetemel og spe med melk. Rør til det koker opp (om det blir veldig tykt sper du med mer melk) Når sausen har passe konsistens lar du den småkoke noen minutter for å få bort melsmaken. (Pass på så de ikke legger seg i bunnen)

Regner med du bare kan bytte ut noe av melka med kraft.

Skrevet

ja for bruker du bare melk er det veldig lett å svi sausen og det er ekkelt det! dessuten smaker det sikkert bedre av den med ekte fiskevann oppi!

noen flere som vet? og gefulen min er ikke like følsom som din sikkert :tunge1:

Skrevet

Jeg synes bare melk er best i hvit saus (synes fiskebollekraft gir rar smak på sausen), og har aldri brent sausen. Jeg pleier aldri følge mål, men har nå funnet fram dem likevel: 3 ss smør, 2 ss mel og 6 dl melk/kraft. Litt salt, pepper og revet muscat. Har du karri i sausen tilsetter du det sammen med melet og lar det frese litt slik at du får fram smaken bedre. Vil du ha en magrere saus kutter du ut smøret, vispet melet med litt av melken og varmer opp resten av melken til rett under kokepunktet. Visp så inn jevningen og la småkoke til den tykner.

Gjest gjest1
Skrevet

For en halv boks fiskeboller bruker jeg ca: 1 stor ss smør, ca 2 ss mel og 4 dl melk + litt av fiskekraften. Jeg er ikke så glad i karri, så vi bruker en hønsebuljong-terning. Gefühlen utvikles fort :)

Har forresten sett at Toro selger hvitsaus på pose.. Selv om jeg vanligvis elsker Toro, så virket det litt ekstremt. Lurer på hva man skal tilsette, smør og melk kanskje :ler:

Skrevet

Har forresten sett at Toro selger hvitsaus på pose..

Sambo bruker Toro sine poser når han skal lage hvitsaus, for han påstår han ikke klarer å lage en fra grunnen av :-? Den smaker ganske godt, men må krydres med både salt og pepper for å få en "ordentlig" smak.

I Toro sine poser skal du kun tilsette melk (7 dl - måtte sjekke) :wink:

Når jeg lager hvitsaus, så bruker jeg denne oppskriften til en boks fiskeboller:

2ss smør eller margarin

4 ss hvetemel

8 dl melk/fiskebollekraft

salt og hvitpepper tilsettes etter smakssak mot slutten av koketiden (på 5-10 minutter)

Skrevet

min hvite saus ble kjempegod! brukte ca 2 ss margarin (vanskelig å måle med spiseskje faktisk!!) og 3 ss hvetemel, fiskebollekraften som var nesten 2 dl og ca 4 dl melk.... nam nam! hadde ikke muskat men var nam nok med karri....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...