AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #1 Skrevet 1. april 2014 Jeg har en jobb en del kilometer unna hvor jeg bor nå. Jeg tar buss omtrent hver dag til/fra jobb. Noen ganger overnatter jeg hos noen bekjente,for å spare tid og penger. Men alt i alt betaler jeg for buss tre ganger i uken,omtrent ,tur -retur. Hvordan kan jeg bevise at jeg har betalt buss når jeg nå fører det opp i selvangivelsen? Ofte har jeg fått dette dekt av foreldrene mine (jeg betaler alltid cash på buss,er ikke busskort på denne strekningen) så jeg kan ikke vise til bankkonto at det er blitt brukt på bussen. Bussen er ikke billig,og jeg burde få igjen dette på skatten mener nå jeg. Aldri gjort dette før,takker for innspill! Anonymous poster hash: 98e33...40c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #2 Skrevet 1. april 2014 Og; for å oppklare,foreldrene mine har ikke dekt alle bussutgiftene,de har bare hjulpet til innimellom. Uansett har jeg betalt av mine egne penger,men jeg har ikke noe å bevise at jeg har betalt med (kontoutskrift ,eller spart på alle de ørten bussbillettene). Anonymous poster hash: 98e33...40c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #3 Skrevet 1. april 2014 Det har ikke noe å si hvor mye du har betalt men hvor langt du har pendlet. Du fører opp anatt km pendlevei og hvor mange ganger du har vært på jobb. Dette ganges med en sats og det er det du føerer opp å selvangivelsen. Anonymous poster hash: cac3b...2cf
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #4 Skrevet 1. april 2014 Det har ikke noe å si hvor mye du har betalt men hvor langt du har pendlet. Du fører opp anatt km pendlevei og hvor mange ganger du har vært på jobb. Dette ganges med en sats og det er det du føerer opp å selvangivelsen. Anonymous poster hash: cac3b...2cf Ok, men det jeg lurer på er hvis de skal sjekke om de opplysningene stemmer,så kan jeg ikke bevise at jeg har tatt bussen. Hvordan gjør man det da? Beklager om jeg misforstår noe her nå,men har aldri pendlet eller fylt ut selvangivelsen på noe slikt før... Anonymous poster hash: 98e33...40c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #5 Skrevet 1. april 2014 Forresten; Er det noen som har god peiling på dette si noe om dette her regnes som reisefradrag eller pendlerfradrag? (Bostedet mitt er ikke i den plassen hvor jeg er ansatt. Bor hos foreldrene mine.) Anonymous poster hash: 98e33...40c
Athene Skrevet 1. april 2014 #6 Skrevet 1. april 2014 (endret) Du får dekt en standard sats for antall kilometer til jobb, med et minstefradrag på drøye 13 000. Det har altså ingenting å si om du har tatt buss, bil eller helikopter, og hva det har kostet deg. Dersom du har jobbet fulltid hele året kan du føre opp 230 dager. For dette får du 1,5 krone pr reiste kilometer. Si at du reiser 60 km om dagen, da får du 60*1,5*230 = 20 700 - 13950 (minstefradraget) = 6750*0,27 = 1822 kroner. Ps - svarte ut i fra reisefradrag, som jeg har litt erfaring med. Pendlerfradrag går vel på om man er pålagt å flytte på grunn av jobb, eller om man må jobbe et annet sted enn den man er gift med? Ikke om man frivillig bor langt unna jobb. Endret 1. april 2014 av Athene
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #7 Skrevet 1. april 2014 Du får dekt en standard sats for antall kilometer til jobb, med et minstefradrag på drøye 13 000. Det har altså ingenting å si om du har tatt buss, bil eller helikopter, og hva det har kostet deg. Dersom du har jobbet fulltid hele året kan du føre opp 230 dager. For dette får du 1,5 krone pr reiste kilometer. Si at du reiser 60 km om dagen, da får du 60*1,5*230 = 20 700 - 13950 (minstefradraget) = 6750*0,27 = 1822 kroner. Ps - svarte ut i fra reisefradrag, som jeg har litt erfaring med. Pendlerfradrag går vel på om man er pålagt å flytte på grunn av jobb, eller om man må jobbe et annet sted enn den man er gift med? Ikke om man frivillig bor langt unna jo Ok, da er det visst reisefradrag jeg skal ha. Det jeg ikke skjønner med regnestykket ditt er de 6750kr man sitter igjen med etter å ha tregt fra 13.950kr , hvordan ble det til 1822 kr? Anonymous poster hash: 98e33...40c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #8 Skrevet 1. april 2014 Ok, da er det visst reisefradrag jeg skal ha. Det jeg ikke skjønner med regnestykket ditt er de 6750kr man sitter igjen med etter å ha tregt fra 13.950kr , hvordan ble det til 1822 kr? Anonymous poster hash: 98e33...40c Man trekker 6750 fra den skattbare inntekten din. Da sparer du 27 % av dette i skatt. Eller 28 % er det vel for skatteåret 2013? Anonymous poster hash: ceeb1...ecb 1
zanna Skrevet 1. april 2014 #9 Skrevet 1. april 2014 Fyll ut selvangivelsen på nett så regner den ut dette for deg, bare du legger inn antall dager og kilometer du reiser.
Athene Skrevet 1. april 2014 #10 Skrevet 1. april 2014 Ok, da er det visst reisefradrag jeg skal ha. Det jeg ikke skjønner med regnestykket ditt er de 6750kr man sitter igjen med etter å ha tregt fra 13.950kr , hvordan ble det til 1822 kr? Anonymous poster hash: 98e33...40c Du skal ha det i fradrag i skatten, altså får du bare igjen den skatten du sparer. Det skulle stått 28%, jeg er visst et år tidlig ute med lovendringen...
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #11 Skrevet 1. april 2014 Fyll ut selvangivelsen på nett så regner den ut dette for deg, bare du legger inn antall dager og kilometer du reiser. 'Ok, takker for alle svar! Anonymous poster hash: 98e33...40c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå