Gå til innhold

Hjelp, lårene vokser ut av kontroll!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med et treningsprogram for ca en mnd siden, sånn dvd som du gjør hjemme. Fra før har jeg drevet med hestesport og sykling aktivt, men de siste par årene har det stort sett bare vært en og annen joggetur/skitur i marka, så jeg er helt utrent. Hadde lagt på meg noen kilo siden jul som jeg gjerne ville få av, alt har lagt seg på magen og buksene begynte å bli trange (bruker str 38 i bukser).

Nå etter en måned med ganske intensiv trening har jeg blitt litt fastere i overkroppen, men beina mine er i ferd med å eksplodere! Jeg får nesten ikke på meg dongeribuksene mine lenger - ikke fordi de er litt trange i livet lenger men fordi lårene og leggene mine har blitt så store! Når jeg strammer musklene i bena ser jeg at det er tydelig forskjell og mye mer definisjon, og de ser kjempefine ut i tights og treningsbukser, men er det egentlig riktig at det skal være sånn? Jeg har fortsatt endel fett på lårene som jeg håper å få vekk, men lurer litt på om de totalt sett kommer til å bli veldig mye større enn de var pga muskler når fettet er borte? Eller blir det bedre når jeg har lavere fettprosent?

Jeg elsker skinny jeans og begynner å bli litt bekymra for at jeg ikke skal kunne bruke det i fremtiden - at de blir for slakke i livet men går ikke over lårene :( I tillegg har jeg smale hofter og liten rumpe, så det ser litt dårlig proposjonert ut. Digger treningen også, så jeg vil ikke slutte, det er første gang jeg har vært motivert for å drive med trening som ikke er konkurranseidrett, og det er veldig artig. Hjelp??

Anonymous poster hash: d8431...bca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags trening er dette som kan gi såpass utslag?

Tipper nok det er både fett og muskler.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blanding av styrke og utholdenhet, "30 day shred" heter det. Nesten alle øvelsene "tar" lår på en eller annen måte, så det er helt sykt hvor mye sterkere de har blitt på kort tid.

Det er absolutt mye fett å spore fortsatt, kan det være at musklene vokser uten at fettet har minket ennå og at lårene dermed vil bli mindre over tid?

• Liker 1
Skrevet

Fettet på lårene forsvinner ikke med mindre du er i kaloriunderskudd.

• Liker 2
Skrevet

Det er nok ikke økt muskelmasse som er problemet. Dessverre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fettet på lårene forsvinner ikke med mindre du er i kaloriunderskudd.

Ligger ca 300-400kcal i underskudd hver dag, ikke kjempemye, men jeg bruker mer enn jeg spiser hvertfall.

Det er nok ikke økt muskelmasse som er problemet. Dessverre.

Har du noen teori om hva det kan være? Jeg har gått ned i vekt og er slankere rundt livet enn da jeg startet. Tror ikke det er noe feil med vaskemaskina. Og jeg tuller ikke når jeg sier at jeg kan SE forskjellen, det er synlige muskler som stikker frem som ikke var der før.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme. Da jeg begynte å trene ble lårene fort bredere. Siden midjen samtidig ble smalere tviler jeg på at jeg la på meg fett. Jeg måtte finne jeans som passet til den nye fasongen. Før brukte jeg jeans fra hennes og Mauritz. Nå passer lindex sine jeans bedre. Noen har bedre anlegg for å bygge muskler enn andre.

Anonymous poster hash: 43dc8...25d
  • Liker 2
Skrevet (endret)

1 måned med skikkelig trening og riktig kosthold, begge deler rettet mot muskelvekst vil for en mannlig nybegynner på 70 kg gi rundt 1 kg økt muskelmasse. Kvinner ligger noe lavere.

Dette er selvfølgelig avhengig av alder, gener og utgangspunkt, men for en kvinne å få problemer med at lårene vokser ukontrollert, mens hun ligger i underskudd og med et treningsprogram som ikke er rettet mot maksimal muskelvekst må jeg si er usannsynlig.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

1 måned med skikkelig trening og riktig kosthold, begge deler rettet mot muskelvekst vil for en mannlig nybegynner på 70 kg gi rundt 1 kg økt muskelmasse. Kvinner ligger noe lavere.

Dette er selvfølgelig avhengig av alder, gener og utgangspunkt, men for en kvinne å få problemer med at lårene vokser ukontrollert, mens hun ligger i underskudd og med et treningsprogram som ikke er rettet mot maksimal muskelvekst må jeg si er usannsynlig.

Ja, det er nettopp derfor jeg er så forvirret også. KAn det være vann som har samlet seg i lårene eller noe annet rart? Det må jo være en eller annen forklaring, jeg bruker ikke tørketrommel på buksene mine heller. De er veldig trange til å begynne med (skinny jeans) men de har blitt løsere overalt ellers, bortsett fra legger og lår hvor de så vidt går igjen :klo: Og som sagt har vekten totalt sett gått ned, så jeg tror ikke jeg har lagt på meg.

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg bygget også muskler i lårene ekstemt raskt. Føler at det er ingenting som skal til før forside lår-muskelen buler. Vet at dette strider mot alle forskningsfunn, men det er ingen tvil om at det er muskler og ikke fett det er snakk om hos meg, hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Hestejente her også og jeg bygger lårmuskler raskere enn noen annen muskel. Hestejenter er sterke i beina og det skal lite til for å trene de opp. Min erfaring i hvert fall, siden jeg har holdt på med hester i en mannsalder.

Når jeg har tatt opp styrketrening etter en periode med litt vel slapp holdning til mat, har jeg merket at jeg har blitt større den første måneden. Virker som musklene bygges opp under fettet og at fettmassen er den samme. Men at det tar en måneds tid før kroppen skjønner det nye regimet. Brått løsner det og fettprosenten går ned og muskelmassen går opp.

Anonymous poster hash: 543e6...2ea
  • Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bygget også muskler i lårene ekstemt raskt. Føler at det er ingenting som skal til før forside lår-muskelen buler. Vet at dette strider mot alle forskningsfunn, men det er ingen tvil om at det er muskler og ikke fett det er snakk om hos meg, hvertfall.

Hestejente her også og jeg bygger lårmuskler raskere enn noen annen muskel. Hestejenter er sterke i beina og det skal lite til for å trene de opp. Min erfaring i hvert fall, siden jeg har holdt på med hester i en mannsalder.

Når jeg har tatt opp styrketrening etter en periode med litt vel slapp holdning til mat, har jeg merket at jeg har blitt større den første måneden. Virker som musklene bygges opp under fettet og at fettmassen er den samme. Men at det tar en måneds tid før kroppen skjønner det nye regimet. Brått løsner det og fettprosenten går ned og muskelmassen går opp.

Anonymous poster hash: 543e6...2ea

Jeg lurer på om det er noe sånt som dere sier ja, jeg hadde veldig stramme muskuløse lår da jeg var konkurranserytter og red 5-6 ganger i uka, men det er jo noen år siden nå, holdt på aktivt i 15 år. Likevel er vel potensialet for store lårmuskler der kanskje?

Det har forandret seg litt siden sist, jeg har blitt smalere øverst på låret på baksiden, og det går mer innover opp til rumpa, som også har blitt fastere. Hamstringen er synlig bak på begge lår, og jeg ser mer definisjon på fremsiden, men de er fortsatt store, så det er mye fett som må vekk fortsatt. Leggene er samme, bare enda mer formet, og kulen på innsiden av leggen er større. Litt smalere rundt magen, fastere rygg, og mer form på armene, og har gått litt mer ned i vekt. Kanskje lårfettet sitter bedre fast enn resten? :P Har øket treningsintensiteten og trener et eget program for lår og rumpe i tillegg til den vanlige treningen og fortsatt kaloriunderskudd. Vil ha på meg buksene mine igjen snart!

Skrevet

Jeg har hatt ganske likt utslag når jeg trener. Drev mye med hest før, det danner jo mer grunnmuskulatur og litt grovere muskler :)

Noen har mye lettere for å "legge på seg" muskler, ofte forskjellige steder. På lårene har jo kvinner mer fett enn menn, og det er vanskeligere å bli kvitt. Hvis du prøver å trene mer utholdenhet i beina, jogge osv så kan man endre litt på formen. Ren styrke lager litt annerledes muskelfiber, sånt kommer som oftest av genene :P

For meg hjalp det mye å gå i kaloriunderskudd på 500-600 kcal per dag, samt mer jogging og trente mye uten vekter osv. Lårene mine ble svæære når jeg trente mye styrke, så innmari fint ut i tights men ikke særlig i jeans.. Jeg har mye muskler i beina og har alltid vært sterk i dem, tror det ligger mye gener der for sånn er nesten alle på morsiden min og søsteren min er helt lik :)

Man må gå ned ganske mye i fettprosent for at lårene skal bli merkbart mindre, spesielt hvis man har litt mer muskler der. Så det er nok bare å smøre seg med tålmodighet og prøve å minske fettprosenten og trene mer utholdenhet i stedet for kun styrken, det hjalp mye på meg i alle fall! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...