Gå til innhold

Reagan er død

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Ja han ble en gammel mann. Gjenstår å se om det blir en like stor begravelse som da Nixon døde. Presidenter på rekke og rad og folket som snufser uavhengig av politisk tilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Ante ikke at han var så gammel! Og... er Nixon død? :oops: Jaja, man kan ikke få med seg alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser fred over hans minne! Husker godt at han ble valgt til president. Tror han var og gjorde mer enn vi noen gang forsto!

I feel sorry about his death. I remember his entrace in the White House extermely well and think he was a greater man than we ever understood!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Ante ikke at han var så gammel! Og... er Nixon død? :oops: Jaja, man kan ikke få med seg alt...

Nixon har vært død i mange år. Han ble rundt 80 år tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Er det bare meg som synes det er skremmende at USAs president får diagnosen Alzheimer kun få år etter at han har gått av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Er det bare meg som synes det er skremmende at USAs president får diagnosen Alzheimer kun få år etter at han har gått av?

Nei det er ikke bare deg. Hvordan Alzheimer kunne ha påvirket hans dømmekraft kan man bare spekulere i. Og det har blitt spekulert. Ganske skremmende. Tanken på at han kanskje har blitt "reddet" av folkene rundt seg. De forskjellige councils og cabinettet. Hvem vet?

Det er mulig jeg ikke vet bedre, men jeg syns det er rart han har levd så lenge. Han har sett virkelig dårlig ut i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Han var mye eldre en jeg trodde. Jeg har ikke vært så aktiv på det området. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei det er ikke bare deg. Hvordan Alzheimer kunne ha påvirket hans dømmekraft kan man bare spekulere i. Og det har blitt spekulert. Ganske skremmende. Tanken på at han kanskje har blitt "reddet" av folkene rundt seg. De forskjellige councils og cabinettet. Hvem vet?

Det er mulig jeg ikke vet bedre, men jeg syns det er rart han har levd så lenge. Han har sett virkelig dårlig ut i mange år.

Jeg husker godt den amerikanske valgkampen i 1981 (noe som er litt pussig, ettersom jeg var 11 år den gangen). Selv om jeg ikke hadde videre greie på politikk, syntes jeg at Ronald Reagan fremsto som litt innholdsløs i forhold til Jimmy Carter. Mye show og lite annet. Jeg ble litt skuffet over at han vant.

Men han hadde utvilsomt dyktige rådgivere som utformet politikken og skrev talene. Ronald Reagan på sin side, hadde en fortid som skuespiller, og behersket til fulle det å stå foran kameraet. Kombinasjonen gikk rett hjem, ikke bare i USA men i hele den vestlige verden.

Blant hans utvilsomt største seire, er SDI-bløffen. Med retorikk som "the evil empire" og trusler om et rombasert anti-rakettsystem, fikk Reagan-administrasjonen presset Sovjetunionen til forhandlingsbordet. For i motsetning til George W. Bush, hadde Reagan folk som arbeidet i kulissene. Retorikken var et våpen, ikke selve politikken.

Men så var det Alzheimers, da. Mot slutten av Reagans 2. periode, ble det vitset mye og ofte rundt hans mentale evner. Reagan, som aldri hadde vært en mann av få ord, begynte å bli en mann av ingen ord. Det skjedde til stadighet at han stotret og stammet og ikke fikk sagt noe fornuftig før etter lang tid. Bl.a. Spitting Image hadde mye moro med det.

I ettertid virker det sannsynlig å anta at USA hadde en godt fremskreden Alzheimers-pasient som president mot slutten av 80-tallet, men siden Reagan ikke var den som alene utformet politikken, gjorde det kanskje ikke så mye?

Uansett var Ronald Reagan president i en svært spennende periode i både USAs og Europas historie, og han var utvilsomt en sentral aktør i verdenspolitikken i sine 8 år som leder av en supermakt.

Det vil nok gå noen år før vi får se bøker som beskriver hva som skjedde bak lukkede dører i Reagans presidentperiode, men ingen vil nok noensinne bestride hans sentrale rolle som kombinert bølle og diplomat i forholdet til østblokken. Det spørs om ikke han (eller i hvertfall hans administrasjon og politikk) bør ha litt av æren for at det lukkede Sovjetunionen sprang lekk og til slutt kollapset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Bøkene kommer utvilsomt. Gleder meg. Jeg altfor ung til å kunne huske noen valgkamp. Det jeg forsto såvidt var misnøyen mine foreldre ga uttrykk for i årene som fulgte. Jeg skjønte ikke helt hvorfor. Det er først i ettertid jeg forsto.

Så du ble skuffet da Reagan ble valgt? :ler:

Syns det er litt morsomt at du dannet deg en mening i så ung alder. Da jeg var 11 var Bush sr. president og jeg ble kjempeglad da Clinton vant senere. Hadde begynt å følge med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, å hva så? Er vel normalt å dø av en alder av 93 år. Enten man dør eav det ene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Ja' date=' å hva så? Er vel normalt å dø av en alder av 93 år. Enten man dør eav det ene eller andre.[/quote']

Selvsagt er det vanlig å dø av høy alder.

Dette blir fremhevet fordi det vi snakker om her er en statsleder som har hatt enorm innflytelse i sin presidentperiode. Hans bortgang er som en avslutning på en epoke. Han var et symbol for sin tid, et slags ikon.

Derfor er det naturlig å lage en egen tråd. Som du ser har tråden gått videre fra "jøss, han ble gammel", til innlegg om hans politikk og periode som president. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om ikke han (eller i hvertfall hans administrasjon og politikk) bør ha litt av æren for at det lukkede Sovjetunionen sprang lekk og til slutt kollapset.

Ronald Reagen skrev vel rett ut at han kollapset Sovjetunioen med datidens aller største budsjetter til overlegen miletærmakt. Usa rett og slett utkonkurrerte sin gamle erkefiende....

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei - han viste vel noen tegn allerede under vervet, spør du meg... Vet ikke om noen så Dagsrevyen i går, men Ole Torp hadde noen sitater av Reagan der - blant annet at trær var den største kilden til forurensing i verden :roll:

Forresten husker jeg også veldig godt at Jimmy Carter tapte mot Reagan. Jeg var sikkert farget av holdningene til de voksne rundt meg, men jeg var fryktelig skuffa over at Reagan skulle være ny president... og jeg var altså ni år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...