Linkas Skrevet 1. april 2014 #1 Skrevet 1. april 2014 Er det bare og bytte ut i oppskrifter, eller er det noe ekstra jeg må huske på da? Tenkte på i paideig..
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #2 Skrevet 1. april 2014 Det kommer an på hvilken meltype du skal bruke, men jeg anbefaler å finne en glutenfri oppskrift for best resultat. Unntaket er for jyttemel, da bytter du ut mengden hvetemel med 2/3 jyttemel. Anonymous poster hash: fdd6e...c30
Supraspinatus Skrevet 1. april 2014 #3 Skrevet 1. april 2014 (endret) Husk at gluten er proteinet som danner limet i deigene. Du må erstatte gluten med noe annet bindemiddel for å oppnå samme konsistens. På pakkene til glutenfrie melblandinger pleier det å stå hvordan du skal bruke det. Glutenfritt mel er ikke noe sunnere enn vanlig mel for dem som ikke har glutenintoleranse. Fortsatt et bøttelass stivelse. Og dårligere tekstur/smak. Endret 1. april 2014 av Supraspinatus 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #4 Skrevet 1. april 2014 Stakkars deg! glutenfritt er så stygt!! Anonymous poster hash: 66b5c...035 1
Gjest Allergikeren Skrevet 1. april 2014 #5 Skrevet 1. april 2014 Stakkars deg! glutenfritt er så stygt!! Anonymous poster hash: 66b5c...035 Saklig ... Jeg prøvde aldri å lage pai, men i forhold til kaker var det som regel bare å bytte ut sånn ca i oppskrifter, i alle fall. Lomper og pizzadeig, derimot, var mer utfordrende, for der skal deigen være mye bløtere, hvilket igjen gjorde den vanskeligere å jobbe med. (Selv om selve baksten blir tørrere likevel.) Så jeg hadde nok prøvd meg på en oppskrift for glutenfri paideig før jeg begynte å trikse med vanlige oppskrifter.
Linkas Skrevet 1. april 2014 Forfatter #6 Skrevet 1. april 2014 Skal prøve glutenfritt en stund for å se om det er det jeg reagerer på.. Blir som en ballong av en vanlig brødskive, så verdt å teste ut.. testet jyttemel idag, deigen ble litt rar, men ble en grei paibunn.. Tenkte å teste ut toro sin versjon neste gang.
Supraspinatus Skrevet 1. april 2014 #7 Skrevet 1. april 2014 Skal prøve glutenfritt en stund for å se om det er det jeg reagerer på.. Blir som en ballong av en vanlig brødskive, så verdt å teste ut.. testet jyttemel idag, deigen ble litt rar, men ble en grei paibunn.. Tenkte å teste ut toro sin versjon neste gang. Hva med å bare droppe bakevarer og produkter som typisk inneholder gluten? Går fint an å leve uten brød og frokostblanding. Jeg har gjort det i et par år nå. Mye lettere enn å skulle tilpasse oppskrifter med en masse erstatningsprodukter med tvilsomt innhold. 4
Blod Skrevet 1. april 2014 #8 Skrevet 1. april 2014 Det er ikke bare å bytte ut, du må ofte mikse forskjellige meltyper for at konsistensen, stekingen ol skal bli korrekt
Linkas Skrevet 1. april 2014 Forfatter #9 Skrevet 1. april 2014 Nå har jeg 2 gutter som må ha brødskivene sine, ellers blir det krig i hjemmet. Og er jo koselig å sitte sammen i helgene å spise frokost/kvelds. Har prøvd meg på kun frukt, grønt og rene produkter en periode.. Var ikke oppblåst da, men samtidig savnet jeg og ha rundstykker eller ett godt brød når man bare ville ha ett lite mettende måltid. Derfor lurer jeg på dette.. Så vil jeg ikke si at å bytte til en annen meltype er og benytte produkter med tvilsomt innhold. Brukt maismel før, fungerte bra det
Supraspinatus Skrevet 2. april 2014 #10 Skrevet 2. april 2014 Nå har jeg 2 gutter som må ha brødskivene sine, ellers blir det krig i hjemmet. Og er jo koselig å sitte sammen i helgene å spise frokost/kvelds. Har prøvd meg på kun frukt, grønt og rene produkter en periode.. Var ikke oppblåst da, men samtidig savnet jeg og ha rundstykker eller ett godt brød når man bare ville ha ett lite mettende måltid. Derfor lurer jeg på dette.. Så vil jeg ikke si at å bytte til en annen meltype er og benytte produkter med tvilsomt innhold. Brukt maismel før, fungerte bra det Nå skal ikke jeg fortelle deg hvordan du skal oppdra dine barn, men det blir krig fordi du lar det bli krig. Hvis du signaliserer at det går an å spise frokost uten brød så følger de etter. Kanskje ikke med en gang. Jeg kan ikke forstå at det skal være vanskelig å sitte sammen å spise selv om du ikke spiser brød? Jeg kan f.eks. spise yoghurt med nøtter til frokost, eller bare pålegg. Feks ostestaver med paprikastrimler. Eller omelett, bløtkokte egg, eggs benedict uten brød. Mulighetene er mange. Hvis du likevel ikke kan unnvære brød i det hele tatt så fant jeg denne her i går: http://authoritynutrition.com/15-low-carb-bread-recipes/ Lavkarbobrød har i ~95% av tilfellene aldri gluten i seg. 2
Linkas Skrevet 2. april 2014 Forfatter #11 Skrevet 2. april 2014 Ser nå jeg skulle brukt "-tegn på det med krig. Det var ikke ment som du tror ser jeg. Men de er veldig glad i brød å rundstykker, så det skal de få ha. Sunnere eller ikke, det er ikke det jeg ser mest på. Egentlig skulle ikke menneskene spist finmalt mel, men det får bli en annen diskusjon.Selv sliter jeg med at jeg aldri føler meg mett før det er for sent(overspist). Derfor er det greit med noe som begrenser(1-2 rundstykker f.eks) så jeg ikke pakker innpå altfor mye.. Tåler heller ikke melk særlig bra, så det bergrenser litt på det med yoghurt, kesam og alt annet sånn enkelt jeg tidligere har fått anbefalt som erstatning for brødet.. Ser valget ditt, og det passer nok for deg men ikke helt for meg.. Men nå var spørsmålet mitt om erstatning av hvetemel, så vil gjerne at tråden holder seg til det.
Virilja Skrevet 2. april 2014 #12 Skrevet 2. april 2014 Hei ts! Trenger du tips om erstatning av hvetemel generelt eller tips om brød ol?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #13 Skrevet 2. april 2014 Hei Som noen sier her, så er det litt forskjell på hva som egner seg etter hva du skal bake. Og obs; Jyttemel finnes i ulike varianter! Den blå pakken står det på at man skal bruke bare 2/3 av mengden man ellers ville brukt med vanlig hvetemel. Jeg syns dette melet har en litt underlig smak som ikke egner seg til all bakst. Men Jyttemel finnes i en grønn variant også, det heter Jyttemel Teff. Her er smaken nokså lik hvetemel og man bruker sammen mengde som i oppskrifter med hvetemel. Gjærdeig trenger å være tilsatt fiberhusk hvis man bruker glutenfritt mel for at deigen skal kunne henge sammen. Ofte er dette gjort i glutenfrie melblandinger fra Toro/Semper. Du erfarer fort hva som egner seg etter hva du skal bake. Tror det er Semper som har en eske med Landbrødmix som gir et glutenfritt brød som er ganske ok på smak; ville nok tilsatt litt mer frø og sånt hvis dere som skal spise det liker det. Jeg baker en del glutenfritt pga familiemedlem med cøliaki, men har ikke mange års erfaring. Men stort sett hvis jeg bruker grønt Jyttemel til kaker ol så er det ingen som kjenner smaksforskjell. Kan bli litt forskjell i konsistens på kaker; de blir luftigere med glutenfritt mel. Ps og så til noe du IKKE spør om, men vil nevne det likevel. Hvis du tror du reagerer på gluten bør du få det testet FØR du går over til helt glutenfri kost. Dersom du lever glutenfritt etpar måneder og SÅ får en test, så kan den slå feil ut. Dvs den kan vise at du ikke har gluteninfoleranse/cøliaki selv om du har det.Enda en ting jeg vil nevne; en kollega av meg var i mange år feildiagnostisert med laktoseintoleranse. Ikke før vedkommende var veldig syk/slapp ble det konstatert at problemet egentlig var cøliaki. Dersom man går med cøliaki og likevel spiser glutenholdig mat, blir tarmen så irritabel at man reagerer på laktose også. Min kollega opplevde at etter noen måneder med glutenfritt kosthold, kunne han introdusere melk igjen og tålte det helt fint, siden tarmen var reparert. Anonymous poster hash: d39ff...116
Linkas Skrevet 2. april 2014 Forfatter #14 Skrevet 2. april 2014 Egentlig all erfaring med glutenfritt hjelper tror jeg Hørt det er vanskelig og bake med, mens andre palsser legges det opp til at det går som en lek. Er det noen typer som er bedre på smak enn andre? Hvordan blir konsistensen på glutenfritt brød/rundstykker vs. vanlig brød/rundstykker? Prøvde det blå jyttemelet, og guttene syntes det smakte rart. Har jo brukt hvetemel før til paibunner så kan være derfor. Tester er tatt, men uten utslag.. Vil det bli samme hvis jeg tar det på nytt nå tror du? Testene ble tatt for 4-5 år siden.. Men opplever jo allikevel og bli dårlig av melk og oppblåst av brød. Ser skikkelig gravid ut og det er skikkelig spenn i magen. Hatt skikkelig allergireaksjon av ei fiskekake med fløte og helmelk(dumme meg tenkte ikke over det i hele tatt, da vi hjemme lager fiskekaker ofte uten melk). Det klødde i og rundt munnen og halsen, halsen snørte seg og magen slo kolbøtte så var bare å kaste fra seg alt å løpe.. Ble skikkelig redd! Spurte etterpå når jeg hadde kommet meg om hva som var i, og av det hun fortalte var det kun fløten og melka jeg kunne ha reagert på. Alt det andre bruker jeg selv ofte og ikke hatt noen reaksjon på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå