Gå til innhold

Paleo/lavkarbo: sunnere snacksalternativ

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte vi kunne lage en tråd der vi deler sunnere oppskrifter for kaker, boller, pizza, kjeks, pannekaker etc, som kan være greit å ha i bakhånd til spesielle anledninger/helgekos. Noen som har noen gode oppskrifter? :)

Anonymous poster hash: 89872...262

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønnkålchips:

- riv grønnkålen i biter av den harde stilken i midten, og skyll godt (jeg bruker salatslynge), og tørk dem godt (igjen, salatslynge er genialt). Lar de stå noen timer sånn at de får tørket.

- ha olje/fett etter eget ønske oppi en plastbolle med lokk. Jeg bruker helst ghee som jeg smelter i microen, kan også bruke olivenolje, men vær obs på steketemperatur, olivenolje er den minst stabile oljen og oksiderer fort.

- putt grønnkål i bollen, sett på lokk og rist i vei. Må gjøres i flere omganger, og evt fylle på med fett om det er mye kål.

- fordel kålen utover på stekebrett med bakepapir.

- strø havsalt og evt andre krydder over

- inn i ovnen på ca 125 grader i en 20 min

OBS: Store forskjeller fra ovn til ovn, og pass godt på; står de for kort blir de soggy og seig, står de for lenge blir de brent, så følg med!

Og et siste tips, åpne ovnsdøren med jevne mellomrom for å slippe ut fuktighet så de blir tørre fortere :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grønnkålchips:

- riv grønnkålen i biter av den harde stilken i midten, og skyll godt (jeg bruker salatslynge), og tørk dem godt (igjen, salatslynge er genialt). Lar de stå noen timer sånn at de får tørket.

- ha olje/fett etter eget ønske oppi en plastbolle med lokk. Jeg bruker helst ghee som jeg smelter i microen, kan også bruke olivenolje, men vær obs på steketemperatur, olivenolje er den minst stabile oljen og oksiderer fort.

- putt grønnkål i bollen, sett på lokk og rist i vei. Må gjøres i flere omganger, og evt fylle på med fett om det er mye kål.

- fordel kålen utover på stekebrett med bakepapir.

- strø havsalt og evt andre krydder over

- inn i ovnen på ca 125 grader i en 20 min

OBS: Store forskjeller fra ovn til ovn, og pass godt på; står de for kort blir de soggy og seig, står de for lenge blir de brent, så følg med!

Og et siste tips, åpne ovnsdøren med jevne mellomrom for å slippe ut fuktighet så de blir tørre fortere :)

Høres godt ut! Skal absolutt prøves :)

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har oppskrift på paleo/lavkarbo-kanelsnurrer? Beste jeg vet :P Haha

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere vil kjøre lavkarbo eller paleo når dere er så glad i bakverk? Det er da ikke nødvendig heller, om ikke helsa dikterer det, og det gjør den vel bare for de aller færreste...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere vil kjøre lavkarbo eller paleo når dere er så glad i bakverk? Det er da ikke nødvendig heller, om ikke helsa dikterer det, og det gjør den vel bare for de aller færreste...

Er det ikke lov til å være opptatt av helse og renere hud, flottere hår, hud og negler, som en paleo/lavkarbo-livsstil ofte fører med seg? Jeg får i tillegg magesmerter av gluten.

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke lov til å være opptatt av helse og renere hud, flottere hår, hud og negler, som en paleo/lavkarbo-livsstil ofte fører med seg? Jeg får i tillegg magesmerter av gluten.

Jammen da har du jo helseproblemer som tilsier at du skal styre unna gluten, så da gjør du jo bare det. Jeg reagerer på ett eller annet jeg også, for jeg får babyhud når jeg holder meg vekk fra sukker og sjokolade og reduserer hveteinntaket. Men jeg gidder ikke lage erstatninger, jeg spiser andre ting isteden, og det jeg reagerer på bare en sjelden gang istedenfor hele tiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...