Gå til innhold

fordeling av bilkostnader mellom samboere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste og jeg flytter sammen om en mnd.

Han jobber og har hybel i en by 25-30 mil borte fra hjem byen. Og er 2 uker borte og to uker hjemme.

Han vil ha sin bil i jobb byen, også at vi benytter min bil i hjem byen.

I den forbindelse er jeg usikker på hvordan vi bør fordele kostander?

Drivstoff ? Forsikring ? Årsavgift ? Bompasseringer? Vask av bil? Olje, spylerveske, vindusviskere? Nye dekk ? Reparasjoner? Annet ?

Og dersom uhellet er ute, hva er aktuelt da ?

Jeg ville hatt og beholdt bilen uansett..

Anonymous poster hash: a2894...f06

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke felles økonomi

Skrevet

Det kommer an på hvor nøye dere er på slikt og deres økonomiske situasjon ellers.

Kommer og an på hvor mye han vil bruke din bil uten at du er med når han er i din hjemby.

Hvis han bruker bilen mye ville jeg satt opp en deling. Hvis det er slik at det er du eller dere som bruker bilen sammen ville jeg ikke ha satt opp en deling.

Jeg synes du greit betaler: Forsikring, årsavgift og reparasjoner.

Om han bruker den mye kan dere dele på bompenger (om dette utgjør noe særlig) og drivstoff.

De andre tingene du nevner går da innunder reparasjoner/vedlikehold.

Dersom uhellet er ute kommer det jo an på hvem som kjørte bilen. Er det deg så er saken grei. Er det ham så bør han kompensere deg for evt bonustap om forsikringen skal brukes, eller dekke skaden hvis ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Oj. Selv før mannen og jeg ble samboere med felles økonomi, så tror jeg ikke vi hadde formalisert dette. Han hadde trolig uten å spørre tanket bilen min etter hans bruk (og gjerne i pluss) og hjulpet til med vedlikeholdsutgifter som spylervæske, viskere og betalt for endel bilvasker osv osv. Men i den situasjonen som du nevner hadde jeg trolig betalt egen årsavgift og egen service. På det som da er min bil. Det er slik jeg kjenner oss to.

Jeg synes ikke det er helt rettferdig at han skal betale service/årsavgifter på bilen din, ettersom du ville betalt det uansett, men han bør dele på slitedeler (olje, dekk, viskere) og dele på utgifter som øker ved bruk (som bilvask), og bør dekke eget bruk mtp drivstoff og evt bompenger. Da taper du ingenting på at han deler bil med deg, og du tjener heller ikke på det.

Anonymous poster hash: 89c29...0ec
AnonymBruker
Skrevet

Vår økonomiske situasjon :

Jeg, student. Deltidsjobb. Stipend + 4000-5000kr inntekt i mnd.

Han : årslønn på 480.000kr på jobb stedet. Pluss ekstra jobb i hjem byen.

Han har en 20% stilling i hjem byen også. Med ca 4 vakter i mnd, blir ofte 5-6 vakter. Pluss han er trener for ett fotball lag 2 ganger i uken. Så han vil, uten meg, bruke bilen 4-5 ganger i uken.

Jeg er jobber to kvelder i uka ca. Så det blir min bruk.

Sammen så blir det besøk, handle osv. Og diverse. Jeg vil jo disponere bilen alene de to ukene han er borte.

Jeg ønsker gjerne en ordning på det så jeg ikke sitter igjen med å tape på dette. Vi trenger ikke å ha formalisert det, men jeg vil gjerne være føre var å ha pratet om dette først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...