AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #1 Skrevet 1. april 2014 Investerer dere i fond/aksjer? Hvordan valgte dere hva dere skulle investere i? Nevn gjerne også hvilken pensjonsordning dere har gjennom jobben. Anonymous poster hash: 82648...92a
Anglofil Skrevet 1. april 2014 #2 Skrevet 1. april 2014 Har ingen annen pensjonssparing enn den jeg har gjennom jobben. Er innskuddspensjon gjennom Storebrand. Har tenkt til å spare mer til pensjon om noen år når jeg har fått betalt ned på boliglånet m.m. Mvh Yvonne
Pengebingen Skrevet 1. april 2014 #3 Skrevet 1. april 2014 Ja, har så smått begynt å spare i fond til pensjon. Har under 70% belånt bolig. Setter av 5% av nettolønn til pensjon per nå. Masse igjen til videre nedbetaling av boligen. Valgte fond og per nå etter anbefaling i bladet Dine Penger. Men mulig vi bør øke risikoprofilen pga veldig lang sparehorisont. Jobber i kommune, har pensjonsordning, men vet ikke hvor mye i kr og øre. Burde finne ut av det. Eneste jeg vet er at vi via kommunens pensjonskasse ble anbefalt å starte egen sparing, da vi unge ikke har noen garanti for hvordan pensjonsordningen er da vi blir gamle. Tryggest å sikre seg selv best mulig nå, får vi noe fra staten en dag så får det bli en bonus.
juliane Skrevet 1. april 2014 #4 Skrevet 1. april 2014 Jeg sparer ikke spesifikt til pensjon, men prioriterer å betale ned på boliglånet og spare i BSU. Har vurdert å begynne med en form for pensjonssparing når jeg har fylt opp BSU (evt blitt for gammel hvis grensen økes ytterligere), men er usikker på om det blir noe av. Skal vi bli boende i Oslo vet vi at vi fort må ta opp et par-tre ekstra millioner neste gang vi skal kjøpe bolig, og det har vi kun råd til hvis vi har betalt ned så mye vi kan på nåværende lån. Tenker det viktigste er å være gjeldfri når man blir pensjonist, ikke om man begynte pensjonssparing når man var 35 vs 40.
debattanten Skrevet 1. april 2014 #5 Skrevet 1. april 2014 Innskuddspensjon via jobb. Satt 80% aksjer på den. Betaler ellers ned på boliglånet i stor fart. Kan heller øke fondsparing når jeg blir eldre, er bare 28år nå. Ellers tror jeg en gjeldsfri bolig vil holde i massevis. Men skal sikkert spare en del i fond likevel, men ikke for mye. Må leve livet nå også.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #6 Skrevet 1. april 2014 Har 5% innskuddspensjon gjennom jobben hos Gjensidige. sparer ikke noe utenom, men sparer i bolig, har nå kun 50% gjeld på bolig av opprinnelig boliglån, og boligen er mer enn 3 ganger mer verd enn da jeg kjøpte den så føler meg trygg der. Anonymous poster hash: f6117...b89
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #7 Skrevet 1. april 2014 Nei. Jeg har gode pensjonsordninger gjennom jobben, og har veldig lavt lån som vi prioriterer å nedbetale litt raskere. I tillegg er både jeg og mannen enearvinger til flere boliger så vi anser alderdommen sikret.Anonymous poster hash: 3324e...402
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #8 Skrevet 1. april 2014 Jeg sparer til pensjonen gjennom å ha kjøpt en utleiebolig som vi vil ha nedbetalet lenge før pensjonstiden, i tillegg til vanlig pensjon gjennom jobben... Anonymous poster hash: 351a4...8da
Nåla-i-veggen Skrevet 1. april 2014 #9 Skrevet 1. april 2014 Setter av litt over 3,000 kroner per måned til aksjefond/pensjonssparing. 1,000 tas fra månedlig lønning, resten er "overskudd" av min bruk av cashback-kredittkort, kickback, kjøpeutbytte coop, etc. fra året før. Greit at kredittkortselskapene finansierer store deler av min pensjonssparing heller enn at jeg finansierer selskapene...
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #10 Skrevet 1. april 2014 Har vanlig pensjonssparing på jobb, der har jeg valgt to indeksfond. Pluss aksjesparing i form av rabatterte aksjer i bedriften, tilsvarende 4% av utbetalt lønn. Sparer privat også, 8% av utbetalt lønn fordeles på tre indeksfond hver måned. Samt at vi betaler mye ekstra på huslånet, (tredobbelt) som jeg ser på som en slags sparing til pensjon. Anonymous poster hash: 20104...370
Gjest Wei Wei Skrevet 2. april 2014 #11 Skrevet 2. april 2014 Jeg sparer til pensjonen gjennom å ha kjøpt en utleiebolig som vi vil ha nedbetalet lenge før pensjonstiden, i tillegg til vanlig pensjon gjennom jobben... Anonymous poster hash: 351a4...8da Har den samme planen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #12 Skrevet 2. april 2014 Sparer kr 500 per mnd til pensjon. Prioriterer å betale ned på huslånet der vi betaler inn noen tusen ekstra i måneden. Har også pensjonsavtale gjennom jobben ( KLP) Anonymous poster hash: ee664...f9a
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #13 Skrevet 2. april 2014 Har den samme planen. Det var tøft de første 5 årene da det var topplån på utleieleiligheten, men nå går vi i pluss og vel så det, ser for oss å få en ekstrainntekt på ca 14000 når den er nedbetalt, det tror jeg skal gjøre pensjonstiden levelig... Anonymous poster hash: 351a4...8da
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #14 Skrevet 2. april 2014 Vi har en utleiebolig på Frogner som vi anser som en grei pensjonssparing. Kan enten selge den når lånet er nedbetalt eller fortsette å leie den ut. Ellers betaler vi begge inn til Statens Pensjonskasse og vi kommer til å ha et lavt boliglån/satser på å nedbetale bolig. Tipper det holder greit. Vi er ingen luksusdyr, så burde klare oss med dette som pensjonister. Anonymous poster hash: f2bc4...883 1
Gjest Wei Wei Skrevet 2. april 2014 #15 Skrevet 2. april 2014 Det var tøft de første 5 årene da det var topplån på utleieleiligheten, men nå går vi i pluss og vel så det, ser for oss å få en ekstrainntekt på ca 14000 når den er nedbetalt, det tror jeg skal gjøre pensjonstiden levelig... Anonymous poster hash: 351a4...8da Jeg skal først nedbetale den leiligheten jeg eier nå, så kjøpe med et hus å bo i, mens leiligheten skal leies ut. Vil ikke være avhengig av leieinntektene for at ting skal gå rundt, men heller få dem som ekstra tilskudd til inntekten.
Grønt blad Skrevet 2. april 2014 #16 Skrevet 2. april 2014 Har vanlig pensjonsordning gjennom jobben. I tillegg sparer jeg fast 500 kr i måneden i fond (100% aksjer) med tanke på pensjon. Jeg planlegger å øke sparingen etter hvert som boliglånet minker og jeg får bedre råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå