Gå til innhold

Tørr, flassende hud i ansikt (LØSNING)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg vil dele litt erfaringer i tilfelle flere lider som jeg gjorde. Jeg har "alltid" hatt fet hud og dermed slurvet veldig med hudpleie. Jeg har vasket med såpe og pudret nesen, med fantastisk resultat på den blanke og fete huden min. Huden min har tålt mye, og ikke vært sensitiv. Dette var fra puberteten til midt i/sent i tjueårene. Da begynte problemet:

Fuktfattig, normal hud, med store tørre områder i T-sonen hvor huden direkte flasset bort.

Allergier ble testet for, ingen problem. Jeg gikk til to forskjellige hudpleiere og da var huden bra i en uke, men problemet gjenooppstod.

Det var ekkelt fordi jeg kunne aldri bruke solpudder, pudder, mineralfoundation eller foundation fordi det fremhevet den flassende huden. Jeg gav i perioder opp, og i perioder kjempet jeg veldig, med peeling, exfoliering osv og masse kremer. Ble aldri bedre.

Løsningen dukket opp da jeg fikk Biotherm Aquasource i gave. Det var en krem jeg elsket fordi den trakk fort inn uten å klisse eller glinse, men gav nysmurt følelse i mange timer. Jeg begynte da å undersøke litt Biotherm-produkter og etter nå to måneder, så er huden min fantastisk. Her er regimet mitt (som jeg tror vil fungere for flere med masse forskjellige merker, så jeg nevner heller typen produkt enn merket):

Morgen:

• Vask/rens. Enten det er med skum eller annen krem/såpe myntet på ansikt. Om du er tom, ikke bruk vanlige såpe, bruk intimsåpe.
  • Tilfør fukt og SPF dersom du skal ut: Jeg bruker først et serum, deretter dagkrem. Velger en dagkrem med 20-30 spf dersom jeg skal være endel ute.
  • Ikke bruk for mye sminke på huden daglig. (Typ primer, foundation + pudder. Hold deg til mineralpudder eller BB-krem, eller gå "naken" så ofte du orker).

Kveld:

• Fjern all sminke. Øyensminke, sminke på hud og lepper. Bruk en sminkefjerner så du slipper å gnukke og gni. Deretter vask/rens, samme som morgenrutinen. For du får ikke alltid vekk alt med sminkefjerner.
  • Tilfør fukt! Her bruker jeg samme som morgenrutinen, for jeg hater fet nattkrem og følelsen av å gni det på puta, så bruker samme krem som dagtid. Eneste tillegg er at jeg bruker en øyenkrem også. Her bruker jeg Eucerins øyenkrem kjøpt på apoteket for sensitiv hud.

Av og til:

• Jeg bruker en scrub i blant, men mange blogger og tips sier at man skal bruke exfoliering/scrub 2-3 ganger i uka... Dette sliter huden min ihjel. Jeg gjør dette max 1 gang i uken, som regel rundt 2-3 ganger i måneden.
  • Jeg blander litt selvbruningskrem i dagkremen min ca annenhver dag. Har fjernet behovet mitt for solpudder og jevner ut fargen så jeg nå føler meg fresh uten noen form for foundation/pudder.

Håper dette kan gi noen i min situasjon nyfunnet håp... :)

Jeg hatet å gå rundt med hud som flasset fra pannen, nesen, øyenbryn og hake. Jeg følte meg ustelt, selv om jeg forsøkte "alt". Det visste seg at noe var for mye, og det jeg gjorde ikke var nok. Det endret seg veldig når jeg ble nazi på å rense før jeg tilførte fukt, og når jeg ble helt nazi på å ikke ha såpe i ansiktet. Tilførsel av serum har også hjulpet.

Øyenkremen er kun forfengelighet fordi jeg har passert 30 og forsøker å stoppe tidens tann. :)

Anonymous poster hash: a5f83...bb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...