Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har bursdag snart og blir tilsendt en DVD fra en venn i USA, som jeg ønsket meg lenge. Nå lurer jeg på hvordan det står med Tollvesenet? Det er en gammel film, DVD-en er brukt, så verdien er ganske lav.

Men uansett - må man betale toll for DVD i original embalasje?

Anonymous poster hash: 1e630...df9
Videoannonse
Annonse
Gjest iGirl
Skrevet

Du må ikke betale toll på en privat gave du får tilsendt fra USA. Spørsmålet er om du har sonefri DVD-spiller slik at du får sett filmen din, men det er en helt annen sak. :)

Gjest constance90
Skrevet

Du må ikke betale toll på en privat gave du får tilsendt fra USA. Spørsmålet er om du har sonefri DVD-spiller slik at du får sett filmen din, men det er en helt annen sak. :)

Man kan risikere å måtte betale toll. De vil anslå verdien på gaven. Jeg har selv betalt toll et par ganger på gaver

AnonymBruker
Skrevet

Toll/momsgrense på kjøp = 200 NOK.

Toll/momsgrenser på gave = 1000 NOK.

En gave kan ikke bli sendt fra eller til et firma, det må være fra en privatadresse, til en privatadresse. Verdi og innhold skal deklareres på utsiden av pakken, selv om det er en gave.

PS: Får du spilt av de amerikanske DVDen?

Anonymous poster hash: 9896b...fbd
  • Liker 1
Gjest iGirl
Skrevet (endret)

Man kan risikere å måtte betale toll. De vil anslå verdien på gaven. Jeg har selv betalt toll et par ganger på gaver

Edit: det brukeren over meg sa

Endret av iGirl
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener bestemt at når avsender krysser av for "gift" skal mottaker slippe å betale toll. Iallfall er dette min personlige erfaring.

Ikke dersom verdien overstiger 1000 NOK, eller enten avsender eller mottaker er et firma. Om en nettbutikk sender deg en vare de merker som "gift", så vil tollvesenet Norge gi deg toll/momsberegening ut fra oppgitt gaveverdi. Er avsender John Doe i Appartment 6A, New York... og til deg på din hjemadresse på Flisa... og til oppgitt verdi under 1000 NOK, så stemmer det du sier.

Gjest constance90
Skrevet

Toll/momsgrense på kjøp = 200 NOK.

Toll/momsgrenser på gave = 1000 NOK.

En gave kan ikke bli sendt fra eller til et firma, det må være fra en privatadresse, til en privatadresse. Verdi og innhold skal deklareres på utsiden av pakken, selv om det er en gave.

PS: Får du spilt av de amerikanske DVDen?

Har forsatt betalt toll selv med merking av gift og er sendt fra en privatperson. Jeg har også selv sendt gaver fra usa som har blitt tolling på i etterkant.

Gjest iGirl
Skrevet

Ikke dersom verdien overstiger 1000 NOK, eller enten avsender eller mottaker er et firma. Om en nettbutikk sender deg en vare de merker som "gift", så vil tollvesenet Norge gi deg toll/momsberegening ut fra oppgitt gaveverdi. Er avsender John Doe i Appartment 6A, New York... og til deg på din hjemadresse på Flisa... og til oppgitt verdi under 1000 NOK, så stemmer det du sier.

Stemmer det! :)

AnonymBruker
Skrevet

Har forsatt betalt toll selv med merking av gift og er sendt fra en privatperson. Jeg har også selv sendt gaver fra usa som har blitt tolling på i etterkant.

Da ville jeg klagd. Hvertfall på den tollbehandlingen utført i Norge. Det vil si - har verdien blitt nedjustert så kan tollvesenet ha åpnet og sjekket innholdet og funnet at deklarert verdi er for lav i forhold til markedsverdi.

Mvh en som jobber med tollbehandling for et firma og stadig har kontakt med tollvesenet. :)

Gjest constance90
Skrevet

Da ville jeg klagd. Hvertfall på den tollbehandlingen utført i Norge. Det vil si - har verdien blitt nedjustert så kan tollvesenet ha åpnet og sjekket innholdet og funnet at deklarert verdi er for lav i forhold til markedsverdi.

Mvh en som jobber med tollbehandling for et firma og stadig har kontakt med tollvesenet. :)

Gaver over 1000kr skal tollest på. Så lett at du må betale toll når pakken sier "gift value 200kr" og man tydelig ser at det er mer.

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244994&epslanguage=no

AnonymBruker
Skrevet

Gaver over 1000kr skal tollest på. Så lett at du må betale toll når pakken sier "gift value 200kr" og man tydelig ser at det er mer.

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244994&epslanguage=no

Har jeg sagt noe annet enn 1000 NOK på gaver....? Tror jeg har nevnt det minst to ganger. :) Skrev også i innlegget du siterte at man kan risikere toll dersom prisen er nedjustert på deklarert verdi. Så, du skriver det samme som du siterte av meg. Jeg forstår ikke....?

• Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Har jeg sagt noe annet enn 1000 NOK på gaver....? Tror jeg har nevnt det minst to ganger. :) Skrev også i innlegget du siterte at man kan risikere toll dersom prisen er nedjustert på deklarert verdi. Så, du skriver det samme som du siterte av meg. Jeg forstår ikke....?

Så nå at du skrev tollgrensen på 1000kr. Unnskyld. Da er vi på samme track.

AnonymBruker
Skrevet

Da så. :) Men jeg ville fortsatt klagd dersom jeg får en gave på oppgitt verdi 670 NOK fra en tante i Canada til min hjemadresse i Norge, og jeg måtte betale toll/momsbehandling på denne pakken. Riktig kanal er å klage til transportøren (hovedsaklig posten), da det er Posten Norge som krever inn toll/moms fra mottakere, gjerne ved overlevering av pakken. Posten Norge gjør opp med norske tollvesenet.

Det samme gjelder stort sett for de fleste transportører, men noen av dem overlever pakken og sender faktura på fortolling i etterkant. Det går fortsatt an å klage, for feil oppstår både hos tollvesenet og hos disse fraktselskapene.

Skrevet

Det finnes ikke toll på slike varer. Kun klær, mat, kjøretøy, medisiner osv.

Om du derimot tenker på moms må varen koste 1000 eks frakt for å nå over frigrensen når det er en gave

Gjest iGirl
Skrevet

Det finnes ikke toll på slike varer. Kun klær, mat, kjøretøy, medisiner osv.

Om du derimot tenker på moms må varen koste 1000 eks frakt for å nå over frigrensen når det er en gave

Toll/moms ...komsi/komsa ;)

Skrevet

Toll/moms ...komsi/komsa ;)

Overhodet ikke, to totalt forskjellige ting. Eneste årsaken til missforståelser er nettopp det at folk roter med utrykkene.

Toll er noe som legges på produkter for å forhindre eller sakke/kontrollere import av en bestemt vare. Eksempelvis er tekstiler (klær) tollbelagt da man visstnok skal beskytte norsk klesindustri. DVDer er ikke omfattet av toll.

Merverdiavgift er en avgift pålagt omsetning av varer. Denne omfatter alt med unntak av varer under en viss grense samt varer av så lav verdi at de ikke anses som forstyrrende for norske produsenter og selgere.

;)

Gjest iGirl
Skrevet

Overhodet ikke, to totalt forskjellige ting. Eneste årsaken til missforståelser er nettopp det at folk roter med utrykkene.

Toll er noe som legges på produkter for å forhindre eller sakke/kontrollere import av en bestemt vare. Eksempelvis er tekstiler (klær) tollbelagt da man visstnok skal beskytte norsk klesindustri. DVDer er ikke omfattet av toll.

Merverdiavgift er en avgift pålagt omsetning av varer. Denne omfatter alt med unntak av varer under en viss grense samt varer av så lav verdi at de ikke anses som forstyrrende for norske produsenter og selgere.

;)

:)

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er en brukt DVD og vennen min sier verdien blir omtrent 10 USD maks. Da er jeg innenfor 200 NOK grensen? Vet ikke hvordan det funker, jeg.

Men det er fra en privatperson til en annen privatperson.

Jeg har tenkt å bruke DVD-spilleren på datamaskinen min. Funker det ikke med amerikanske DVD-er?

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er en brukt DVD og vennen min sier verdien blir omtrent 10 USD maks. Da er jeg innenfor 200 NOK grensen? Vet ikke hvordan det funker, jeg. Men det er fra en privatperson til en annen privatperson. Jeg har tenkt å bruke DVD-spilleren på datamaskinen min. Funker det ikke med amerikanske DVD-er? Anonymous poster hash: 1e630...df9

For gave fra venn er grensen 1000 kr. 10 dollar er ca 60 kroner så det er langt under grensen.

DVD er delt inn i soner. Nord-Amerika (sone 1) er en annen sone enn Europa (sone 2). Om det er mulig å spille av filmen avhenger av hvilken programvare du har installert på maskinen. I utgangspunktet får du kun spilt av filmer fra sone 1. Det er mulig å installere programvare som gjør at du kan omgå denne sonesperren.

Anonymous poster hash: 58c1d...0d8

AnonymBruker
Skrevet

For gave fra venn er grensen 1000 kr. 10 dollar er ca 60 kroner så det er langt under grensen.

DVD er delt inn i soner. Nord-Amerika (sone 1) er en annen sone enn Europa (sone 2). Om det er mulig å spille av filmen avhenger av hvilken programvare du har installert på maskinen. I utgangspunktet får du kun spilt av filmer fra sone 1. Det er mulig å installere programvare som gjør at du kan omgå denne sonesperren.

Anonymous poster hash: 58c1d...0d8

Oj, dette visste jeg ikke. Da er det null vits i å be ham sende meg filmen. Må finne DVD blant mine venner i Europa. Jeg har en venninne i Storbritannia som har massevis av filmer på DVD. Storbritannia er greit da?

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...