Gå til innhold

Hvordan finne riktig sminke og lære meg å bruke den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i grunn aldri sminket meg noe særlig og har derfor svært lite kunnskaper om å sminke meg. Har en hud som er ren og sjelden blank, så har kun tatt på meg litt solpudder innimellom. Men nå som jeg har blitt eldre så har jeg begynt å få så mørke partier under øynene og dette plager meg litt. Har hørt at da er det fint å bruke conceler, men hvordan finner jeg riktig farge uten å måtte kjøpe en haug med forskjellige merker? Har prøvd et par stykker, men da ser jeg at det er tatt på og det ser jo ikke bra ut! Og jeg bruker ikke fondation, så da blir det vel en sånn "rar" overgang. Ene venninnen min anbefalte sminke fra glo minerals, men jeg synes det ligger som et lag utenpå huden og det ser ikke så fint ut synes jeg... Ønsker noe som "smelter" inn i huden, så det ser naturlig ut og ikke sminket. slik at jeg kan ta på meg det, bli kvitt ringene under øynene, uten å måtte sminke resten av ansiktet...

Tips anyone?

Anonymous poster hash: 60582...0eb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å finne rett farge, ta en prøve på innsiden av håndleddet. Hvis du synes overgangen fremdeles ser unaturlig ut, jevn det ut med litt pudder. Jeg bruker heller ikke noe særlig sminke siden jeg også har ren og pen hud, men hvis jeg vil dekke over noe innimellom så tar jeg egentlig bare litt foundation der jeg ønsker, og bruker pudder for å jevne ut.

Mye mulig det er noen her med mer erfaring med sminke enn meg som har enda bedre råd, men dette funker hvertfall for meg :-)

Skrevet

Ingen vits i å bruke foundation hvis huden din er klar og fin. Så mye finere uten :) når det gjelder farge til concealer så bør den være en tone lysere enn hudfargen din, er det ikke det de sier? Det letteste er å få hjelp i parfymeri, hos noen som har god peiling. Jeg synes YSL touche eclat concealeren er kjempegod :)

Skrevet

Tja, det blir gjerne litt prøving å feiling, men det finnes mange nettressurser som kan hjelpe på vei! Men det beste er jo å få sett prøvd produktene i det virkelige liv, så ikke vær redd for å spørre om prøver i sminkebutikker og parfymeri.

Netthjelp:

MakeupAlley er helt uunnværlig.

Google etter swatch/swatches og eventuelt reviews på produkter og farger du er interessert i.

Finn deg en YT-guru eller fler du liker for tips om hvordan du kan bruke produktene, mine favoritter er Wayne Goss, Lisa Eldridge og Makeup Geek.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også slitt med det å sminke meg og finne rett produkt, men man må øve for å bli flink - uansett hvilket merke man bruker. For min del var det øyensminke. Jeg så youtubevideoer og leste instrukser og øvde meg med å festsminke på late lørdager og søndager når jeg ikke skulle noe sted.

Det er ikke sånn at det finnes ett riktig produkt. Det finnes flere riktige produkt for en person, og trolig enda flere som er feil. Fordi vi har alle ulike hudtyper, ulike hudtoner og ulike krav. Noen liker krem-øyenskygge og noen hater det. Noen liker tørr og tydelig leppestift, noen må ha lipgloss. Jeg vil råde deg til å prøve deg frem.

En ting som kan hjelpe når det gjelder påføring er å gå til en makeup-artist eller en hudpleier som legger sminke, og bestill time for sminking der. Jeg gjorde det til en fest en gang og spurte om tips til å hvordan gjøre det selv senere. Fikk rene privatundervisningen i påførsel! :)

Anonymous poster hash: 6f87a...153
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mer tro på at riktig kosthold, nok fysisk aktivitet og nok hvile får vekk mørke partier under øynene. :)

Mange ser veldig sminket ut under øynene, og mange bruker for lys sminke der.

Anonymous poster hash: c3bb1...a11
AnonymBruker
Skrevet

Concealer, pudder og foundation fra Clinique har jeg god erfaring med. Det finnes ikke så mange nyanser ac concealer, mest en mørk eller lys. Har du nordisk hud, er det gjerne den lyse man velger.

Anonymous poster hash: 15cbd...1dd

Skrevet

For å finne rett farge, ta en prøve på innsiden av håndleddet. Hvis du synes overgangen fremdeles ser unaturlig ut, jevn det ut med litt pudder. Jeg bruker heller ikke noe særlig sminke siden jeg også har ren og pen hud, men hvis jeg vil dekke over noe innimellom så tar jeg egentlig bare litt foundation der jeg ønsker, og bruker pudder for å jevne ut.

Mye mulig det er noen her med mer erfaring med sminke enn meg som har enda bedre råd, men dette funker hvertfall for meg :-)

+1

Gå på H&M, der finner du døds mye / bra/ billig sminke. Eller ://http://makeupheaven.no eller http://blivakker.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...