Gå til innhold

Lær meg å gjøre knebøy riktig! Arghhh...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bøyer meg for langt frem og får vondt i korsryggen. Hvirdan være rettere i ryggen? Kan noen forklare med er enkelt tips?

Anonymous poster hash: f0429...090

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du skal ha tyngda på hælene og ikke på tærne når du skal bøye deg, og du skal begynne øvelsen bak og ikke i knærne. Fokuser på "kne over tå",, og ikke "tå foran kne"

http://fitnessbloggen.no/kneboyteknikk/

Endret av Millimani
Gjest bustyvel
Skrevet

Prøvd å gjøre øvelsen uten sko / med andre sko / med noe å trykke hælen ned i, feks stå på to små vektskiver?

• Liker 1
Skrevet

Får du kanskje lagt ut bilde/video så vi får sett hva du sliter med? :)

AnonymBruker
Skrevet

Husk å trene mobilitet i hoftene. Dette er en god hofteåpner. Sitt slik hver dag. Uten mobilitet i hoftene, vil du ikke kunne klare en god knebøy uten fare for skader.

squat-malasana.jpg

Anonymous poster hash: 8e1ca...e7c
  • Liker 4
Skrevet

Kan også anbefale frontbøy. Da har du stangen foran på skuldrene, og tyngepunktet blir forskyvet litt fremover. Dette fører til en mer oppreist holdning under løftet, som igjen gir mindre belastning på korsryggen. Mage/kjerne og øvre rygg (som er svake muskler hos de fleste) blir styrket betraktelig.

Skrevet

En fremoverbøyd knebøy skyldes ofte dårlig bevegelighet i ankler og bakside lår.

Søk på "ankle mobility drill" på youtube. Der finner du garantert noen videoer som kan hjelpe.

I tillegg hjelper det å bare sitte i knebøy slik som på bildet over. Du trenger ikke ha spenn i ryggen. Det viktigste er at du blir mobil nok til å sitte slik en stund uten at det er stress.

Knebøy, uten vekt, mot en vegg er også en bra øvelse. Begynn ca 2 fotlengder fra veggen. Knebøy med armene frem og opp. Du skal i ikke berøre veggen med hendene. Klarer du full knebøy uten å være borti veggen går du 5cm nærmere. Til slutt skal du klare en full knebøy med tærne borti listen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...