AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #1 Skrevet 1. april 2014 Hei! Jeg er i ett leieboerforhold som har vært noe turbulent, pga huseiers oppførsel med ulovlige krav osv. Dette toppet seg i fjor sommermed en ulovlig oppsigelse, og jeg valgte da å kontakte advokat. Advokaten skrev selvsagt protest på oppsigelsen, og ba om at alle fremtidige henvendelser ang leieforholdet skulle gå via han. Huseier valgte å bryte dette allerede etter noen uker, og sendte sms til meg om at han skulle ha tilsyn/verdivurdering. Etter samtale med min advokat ble vi enige om å godta dette. Nå har han bestemt seg for å regulere leien etter KPI, noe han er i sin fulle rett til. Men han velger å varsle meg via en meget uleselig MMS. Spørsmålet mitt er om det er greit at jeg svarer på denne MMS'n med en SMS hvor jeg høflig ber om at han sender dette kravet skriftlig, enten til meg eller advokaten, uten at jeg trenger å ringe å plage advokaten for å skrive dette? Advokten vil jo da føre opp konsultasjon, eller? Dumt å måtte ha store utlegg for noe så lite, og siden dette går via sms/mms så har man jo beviser om det skulle bli såpass turbulent at det går til rettsak? Dette tenkte jeg å skrive: "Hei! Dessverre er bildet uleselig, så jeg ber om at du sender dette skriftlig eller via mail, enten til meg eller til min advokat. Hilsen leieboer X" Anonymous poster hash: 251ec...60b 1
ekkoet Skrevet 1. april 2014 #2 Skrevet 1. april 2014 Ja. Husleieloven sier dette: http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§4-2 § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. I andre sammenhenger hvor "skriftlig" er omtalt i loven, slik som ved oppsigelse, står det at melding per epost eller sms ikke er godtatt. Jeg mener derfor du kan be ham om å sende deg det nye leiebeløpet per mail (da har du selv godtatt mail som leveringsmetode). Dette gjør samtidig at du har en helt annen dokumentasjon på hva som skjedde og når. Du har svart på hvitt dato for endring og nytt beløp og når varselet ble sendt. Det er synd at det har vært nødvendig å involvere advokat i utgangspunktet, men det burde være unødvendig å hente inn og betale ham på en slik liten ting. 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #3 Skrevet 1. april 2014 Tusen takk for svar Da er sms sendt, også får jeg bare vente å se Anonymous poster hash: 251ec...60b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå