AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #1 Skrevet 1. april 2014 Er skilt og har to små barn. Det eldste er en gutt på 5, snart 6, år som skal begynne i 1.klasse nå til høsten. Han er en veldig vakker gutt, er slank og ganske høy for alderen, han har halvlangt hår rødt hår(kobberaktig rødfarge). Håret hans har jeg alltid likt, det er bølgete med noen krøller og er kjempefint. Men, nå vil eksen/barnefar at håret hans må klippes, om ikke vil han garantert bli mobbeoffer på skolen mener han. Det er jo kjempetrist at han mener det, og så blir jeg selvsagt redd selv for jeg vil jo ikke at min sønn skal bli et mobbeoffer. Jeg var selv mobbeoffer i nesten 10 år, og jeg har ikke rødt hår engang. Tenker at det å bli mobbet aldri kan være offerets skyld, og at når barnefar mener vi må tenke preventivt(i form av å klippe håret hans kort), er det å gi etter for noe som man ikke engang vet om vil skje. Og hvorfor skal det være slik at man tror at rødt hår automatisk skal gjøre noen til mobbeoffer? For jeg har hørt dette fra flere, men mer generelt og ikke om min sønn. Hva om man sa at mørke barn måtte bleke huden slik at de ikke blir mobbet for hudfargen, at en jente som er overvektig må forvente å bli mobbet om hun ikke slanker seg etc. etc.? Synes dette er for jævlig å tenke på - og at i samfunnet i dag hvor rasisme ikke skal tolereres, er det mer akseptert å mobbe barn fordi de har rødt hår(ginger er f.eks. skjellsord, og "kick a ginger day" fra South Park og generelt stereotypiene i filmer hvor rødhårede enten er mobbeofre eller stygge fregnede bøller), og det er så hyklersk. Min sønn er både smart, snill, omsorgsfull i tillegg til at han er nydelig vakker -så hvorfor skal jeg og barnefar tenke at han kommer til å bli mobbet kun fordi han har rødt hår? Er det noen her med rødhårede barn som har det helt fint på skolen? Evt., om hvordan man eventuelt kan oppdage og sette en stopper for mobbing om det skjer? Anonymous poster hash: 4579c...691 2
Antoinette Skrevet 1. april 2014 #2 Skrevet 1. april 2014 Eksen din lever tydeligvis i en sosialpolitisk anti-mobbekampanje fra 80/90 årene. Lykke til med det og la sønnen din sitt hår være i fred. 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #3 Skrevet 1. april 2014 Hvis sønnen din trives med håret sitt og du synes han er fin, synes jeg du skal blåse i hva eksen din tenker. Anonymous poster hash: 06200...92d 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #4 Skrevet 1. april 2014 Litt erting og mobbing skaper bare karakter i en ung mann. Vi menn er ikke så hårsåre som dere kvinner er. Anonymous poster hash: 7fc37...e35 5
Pringle Skrevet 1. april 2014 #5 Skrevet 1. april 2014 Det var i gamle dager at rødt hår var mobbegrunnlag. I dag er det fint. Men jeg skjønner uansett ikke hvordan en hårklipp skal gjøre håret mindre rødt? 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #6 Skrevet 1. april 2014 Litt erting og mobbing skaper bare karakter i en ung mann. Vi menn er ikke så hårsåre som dere kvinner er. Anonymous poster hash: 7fc37...e35 helt enig, jeg ville reagert mye mer på å bli fratatt min maskulinitet ved å bli kalt snill, omsorgsfull i tillegg til nydelig vakker - Anonymous poster hash: dcd16...ea3 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #7 Skrevet 1. april 2014 Det var i gamle dager at rødt hår var mobbegrunnlag. I dag er det fint. Men jeg skjønner uansett ikke hvordan en hårklipp skal gjøre håret mindre rødt? Ikke mindre rødt, men han mener at han vil stikke seg ut i mindre grad om han har kort hår. De fleste gutter har jo kort-kort hår, men jeg synes skulderlangt hår er finest - og sønnen min liker selv håret sitt og vil ikke klippe det. Anonymous poster hash: 4579c...691
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #8 Skrevet 1. april 2014 helt enig, jeg ville reagert mye mer på å bli fratatt min maskulinitet ved å bli kalt snill, omsorgsfull i tillegg til nydelig vakker - Anonymous poster hash: dcd16...ea3 Er det mulig å bli så ekkel som det du er? Herregud. Anonymous poster hash: 4579c...691 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #9 Skrevet 1. april 2014 Litt erting og mobbing skaper bare karakter i en ung mann. Vi menn er ikke så hårsåre som dere kvinner er. Anonymous poster hash: 7fc37...e35 Ingen skal måtte finne seg i å bli mobbet og ertet. Om det skjer med sønnen min, skal jeg gå direkte til mobberne og foreldrene deres. Nulltoleranse. Anonymous poster hash: 4579c...691 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #10 Skrevet 1. april 2014 Mobbing er en stygg ting! Fysj!Anonymous poster hash: aa528...41b 1
Gjest celine Skrevet 1. april 2014 #11 Skrevet 1. april 2014 Er det noen her med rødhårede barn som har det helt fint på skolen? Anonymous poster hash: 4579c...691 Jupp Så hils denne x'en din fra meg og si han kan ta seg en bolle! Mitt barn har alltid fått positiv oppmerksomhet for sitt mørkerøde hår, og har blitt skikkelig pop blant jentene etterhvert som han har vokst opp. Ser ikke helt problemet..
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #12 Skrevet 1. april 2014 Alle som er bekymret for hvordan det går med barn og rødt hår bør se denne drøyt to minutter lange videosnutten: https://www.youtube.com/watch?v=w2C_aE0MQjY Anonymous poster hash: aa528...41b 1
Gjest Tekola Skrevet 1. april 2014 #13 Skrevet 1. april 2014 Både lillebror og jeg har rødt hår, jeg ble mobbet, han ble ikke. Liker han håret sitt sånn, så la ham ha det!
Gjest navnelapp Skrevet 1. april 2014 #14 Skrevet 1. april 2014 Det viktigaste ift å forebygge mobbing er å lære barnet å stå opp for seg sjølv, trekke seg roleg unna viss folk er ufyselege og å finne og å ta vare på vennar. 3
Pringle Skrevet 1. april 2014 #15 Skrevet 1. april 2014 Nei, da synes jeg ikke du skulle klippe håret hans. Han høres ut som en nydelig gutt!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #16 Skrevet 1. april 2014 Pringle, on 01 Apr 2014 - 15:59, said: Nei, da synes jeg ikke du skulle klippe håret hans. Han høres ut som en nydelig gutt! Takk, ja det er han virkelig Får komplimenter stadig vekk for at han er så pen. Skal selvsagt ikke la håret hans vokse veldig langt, men skulderlangt hår synes jeg bare er søtt på smågutter -så lenge han selv vil ha håret slik. Anonymous poster hash: 4579c...691
Ulrikke Skrevet 1. april 2014 #17 Skrevet 1. april 2014 To av stebarna mine har dypt kobberrød farge som du beskriver. De er nå 13 og 14, så de har noen år på "skolebaken". Ja, de har blitt ertet innimellom - som andre blir. Håret har IKKE vært nevnt! Jentungen får stadig komplimenter, også hos frisøren, om at andre vil ha hennes hårfarge. Guttungens kamerater er fullstendig likegyldige til hårfargen hans, og mer opptatt av hvordan han er som kompis. Sånn har det alltid vært. Mye bedre å la ungen få ha den hårlengden han vil, sånn at han føler seg bra med seg selv, enn å tvinge ham til å klippe seg og få ham til å føle seg mindreverdig i forhold til hvordan han føler seg nå! Mobbing for rødt hår tilhører steinalderen.... Ja, unger kan godt bli mobbet i dag også, men hvis noen VIL mobbe barnet, så finner de noe å mobbe for uansett!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #18 Skrevet 1. april 2014 Litt erting og mobbing skaper bare karakter i en ung mann. Vi menn er ikke så hårsåre som dere kvinner er. Anonymous poster hash: 7fc37...e35 Det der kan du ikke mene... Anonymous poster hash: 06200...92d 1
Chia Skrevet 1. april 2014 #19 Skrevet 1. april 2014 Hmm... jeg har også vokst opp som mobbeoffer, noe som har hatt enorme konsekvenser for hvordan jeg er som person. Mobbing er noe av det mest ødeleggende et barn kan oppleve så jeg må innrømme at hvis jeg noen gang blir foreldre så vil jeg gjøre hva jeg kan for å forebygge. Jeg hadde dessverre ikke latt gutten min ha langt krøllete hår og jeg ville sørget for at barnet hadde like klær som alle andre... Ja det er trist å si det, men barn hakker på alle som er annerledes, så det dreier seg om å ikke skille seg ut. Jeg skilte meg ut, mine foreldre var hippier og individualister som var opptatt av å ikke "være sauer" og gjøre som alle andre...flott det! men veldig kjipt at de førte dette over på meg som gikk rundt med heklede, fargerike vester fra Peru.... jeg ble jo mobbet sønder og sammen og de så ikke sammenhengen! Det gjør de fortsatt ikke.. så ja, klipp håret! 2
Kontormus Skrevet 1. april 2014 #20 Skrevet 1. april 2014 Min gutt hadde også halvlangt hår til han ble så stor at han bestemte selv å klippe det kort for å forsvinne i mengden. La han beholde håret hvis han ønsker det selv, det er ingen automatikk at han blir mobbet for det. Tvert imot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå