AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #1 Skrevet 1. april 2014 Jeg klarer ikke å bli helt klok på hvordan jeg skal spise når jeg ikke ønsker å gå ned i vekt, men ønsker å redusere fettprosenten. Jeg er ikke ute etter å bli veldig muskuløs, men irriterer meg over litt ekstra fett bl.a. på magen, og ønsker å forme rumpe/lår litt, samt bli sterkere i overkroppen. Jeg registerer hva jeg spiser på vektklubb.no, og spiser allerede ganske fettfattig ser jeg (under 20% fett). Prøver å spise nok protein, ligger på ca 20 % der også. Er det nok? Jeg ligger nå med et lite energiunderskudd de fleste dagene, spesielt når jeg trener. Bør jeg søge for å ikke gjøre det i det hele tatt? Trener ca 4 ganger i uka, som regel en kombinasjon av styrke og cardio (er veldig glad i å løpe). Prøver å kjøre tungt når jeg trener styrke (høy belastning, 6-8 repitisjoner, 2-3 serier). Er jeg inne på noe eller er jeg helt på villspor? Spiser jeg formye karbohydrater? Trener jeg for lite/lett? Skal jeg trene mer enn 4 ganger i uka må det være trening som kan utføres hjemme pga familien. Jeg er 37 år, 181 cm høy, veier ca 71 kg. Anonymous poster hash: aab13...5ac
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #2 Skrevet 1. april 2014 Jeg er ingen ekspert, men det høres ut som at du er inne på noe ja. Men hvis du ikke vil gå ned i vekt, men samtidig miste fett MÅ du legge på deg muskler. Siden du vil miste fett, og bygge muskler bør du nok holde deg rett under "anbefalt" kalorimengde tenker jeg. For lite så går du ned i vekt uten å bygge muskler, for mye og du bygger muskler uten å miste fett. Karbo/ikke-karbo er ikke så nøye, men det er lette å miste fett uten å miste muskler hvis du spiser veldig lav-karbo, men det er igjen vanskelig i et vanlig liv. Anonymous poster hash: c1aa4...b2c
Gjest BabyBlue Skrevet 1. april 2014 #3 Skrevet 1. april 2014 Spiser man ketogent mister man fett og ikke muskler, men det er ganske ekstremt og ikke noe som er anbefalt for de som har en vanlig BMI da vekttapet blir ganske stort om man holder på en stund. Ikke skal man trene hardt på den kuren heller, helst ikke trene annet enn å gå turer. Lavkarbo burde igjen bli en livsstil da man fort legger på seg igjen om man slutter brått på det også... Men å punktslanke seg er ofte "umulig" da det virker som om fettet genetisk sett bare klamrer seg fast til enkelte plasser, og om man spiser en såkalt damediett med lite fett og lite kalorier er man dømt til å miste muskler også. Nå er jeg ikke en treningsekspert i det hele tatt da, så ta det jeg sier med en klype salt
Gjest Sfl Skrevet 1. april 2014 #4 Skrevet 1. april 2014 (endret) Hvis du vil satse på muskelvekst, uten å gå opp i fettprosent så ville jeg valgt å gå for for 1.5-2g proteiner pr kg kroppsvekt og mellom 4-6g karbohydrater og mellom 1-2g fett. Proteiner: 2 x 71 = 142g protein, 142 x 4 = 568 kalorier fra proteinKarbohydrater: 4.5 x 71 = 319,5 g karbohydrater, 319,5 x 4 = 1,278 kalorier fra karboFett: 1 x 71 = 71 g fett, 71 x 9 = 639 kalorier fra fett.568/ 2485 = 0.2285 x100 = 22,8 % protein1278/ 2485 = 0.514 x100 = 51,42 % karbohydrater639/ 2485 = 0.257 x100 = 25,71 % fettSammenlagt vil dette bli 2485 kalorier. Ville spist litt mer karbohydrater de dagene du trener Endret 1. april 2014 av Sfl
Ian Skrevet 1. april 2014 #5 Skrevet 1. april 2014 Jeg klarer ikke å bli helt klok på hvordan jeg skal spise når jeg ikke ønsker å gå ned i vekt, men ønsker å redusere fettprosenten. Jeg er ikke ute etter å bli veldig muskuløs, men irriterer meg over litt ekstra fett bl.a. på magen, og ønsker å forme rumpe/lår litt, samt bli sterkere i overkroppen. Jeg registerer hva jeg spiser på vektklubb.no, og spiser allerede ganske fettfattig ser jeg (under 20% fett). Prøver å spise nok protein, ligger på ca 20 % der også. Er det nok? Jeg ligger nå med et lite energiunderskudd de fleste dagene, spesielt når jeg trener. Bør jeg søge for å ikke gjøre det i det hele tatt? Trener ca 4 ganger i uka, som regel en kombinasjon av styrke og cardio (er veldig glad i å løpe). Prøver å kjøre tungt når jeg trener styrke (høy belastning, 6-8 repitisjoner, 2-3 serier). Er jeg inne på noe eller er jeg helt på villspor? Spiser jeg formye karbohydrater? Trener jeg for lite/lett? Skal jeg trene mer enn 4 ganger i uka må det være trening som kan utføres hjemme pga familien. Jeg er 37 år, 181 cm høy, veier ca 71 kg. Anonymous poster hash: aab13...5ac Har aldri vært noe glad i å telle kalorier, men proteiner må du ha nok av. Ved tung styrketrening flere ganger i uken (>3) bør du ha et proteininntak på over 1,5 g per kilo muskel. Ved konservativ utregning kan man anslå muskelmasse til å være 25% av total kroppsvekt. Så hvis du veier 71 kg bør du ha minst 27g proteiner hver dag. Dette dekkes helt greit av vanlig kost.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #6 Skrevet 1. april 2014 TS her. Bare tilføyer at lavkarbodiett er fullstendig uaktuelt. Men å redusere karboinntak og øke fettinntak kan selvfølgelig prøves, selv om jeg føler det er litt motstridende å spise mer fett for å gå ned i fettprosent. Anonymous poster hash: aab13...5ac
Gjest Sfl Skrevet 1. april 2014 #7 Skrevet 1. april 2014 (endret) TS her. Bare tilføyer at lavkarbodiett er fullstendig uaktuelt. Men å redusere karboinntak og øke fettinntak kan selvfølgelig prøves, selv om jeg føler det er litt motstridende å spise mer fett for å gå ned i fettprosent. Anonymous poster hash: aab13...5ac Velg sunt fett slik som avokado, egg, fet fisk, valnøtter osv. Fett er svært nødvendig for å ha en normal hormonfunksjon og -produksjon. Viktig å få i seg alle næringsstoffene, men man bør velge riktig. Akkurat som langsomme karbohydrater fremfor raske Endret 1. april 2014 av Sfl
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #8 Skrevet 1. april 2014 Mer sundt fett og mindre raske karbohydrater kan jeg gjennomføre ja. Og faktisk kanskje spise litt mer da, forutsatt at jeg er flink å trene. Verdt et forsøk! Jeg syns alle tips og råd jeg finner på nettet bare forutsetter at man også ønsker å gå ned i vekt, eller å bygge masse muskler, lite for oss som bare ønsker å bli "fit" innenfor den vekten vi har. Anonymous poster hash: aab13...5ac
Gjest Sfl Skrevet 1. april 2014 #9 Skrevet 1. april 2014 Mer sundt fett og mindre raske karbohydrater kan jeg gjennomføre ja. Og faktisk kanskje spise litt mer da, forutsatt at jeg er flink å trene. Verdt et forsøk! Jeg syns alle tips og råd jeg finner på nettet bare forutsetter at man også ønsker å gå ned i vekt, eller å bygge masse muskler, lite for oss som bare ønsker å bli "fit" innenfor den vekten vi har. Anonymous poster hash: aab13...5ac Ja, du kan jo prøve det en stund. Skjønner hva du mener, men så lenge du ikke er i kaloriunderskudd vil du ikke gå så veldig mye ned i vekt. Jeg gikk riktig nok opp 10 kg da jeg begynte å trene styrke for en del år tilbake, bruker samme buksestørrelse Så vekten har lite å si, så lenge du trives.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #10 Skrevet 1. april 2014 TS her. Bare tilføyer at lavkarbodiett er fullstendig uaktuelt. Men å redusere karboinntak og øke fettinntak kan selvfølgelig prøves, selv om jeg føler det er litt motstridende å spise mer fett for å gå ned i fettprosent. Anonymous poster hash: aab13...5ac Det er like riktig at du blir feit av fett som at du blir grønnsak av å spise grønnsaker eller søt av å spise søtt. Men karbohydrater OG fett er en dårlig kombo. Det er en grense på ca 72 gram karbohydrater der du kan spise fett til du blir mett. Jo mer karbohydrater, jo mindre fett. Vil også legge til at mennesker ikke trenger å spise karbohydrater i det hele tatt for å overleve eller leve sunt, men litt karbohydrater tåler vi.Og det er veldig lite å vinne på å spise nullkarbo kontra å spise lavkarbo. Men mye å vinne på å spise lavkarbo kontra høykarbo. 60% karbohydrater, som du spiser, er for altfor mye. Det bør absolutt kuttes ned på. Anonymous poster hash: 1ec0e...7a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå