Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg sliter sånn med grepet når jeg trener enkelte styrkeøvelser, feks markløft og pullups. Føler fingrene glir, og at grepet er dårlig. Hjelper ikke akkurat med masse svette heller sikkert.

Noen her som bruker hansker? Funker det? Føler det ser litt harry ut på slike ferskiser som meg, men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, ja, man føler det passer best til de store og sterke karene ja! Men, jeg slet med det samme, så jeg kjøpte meg, og det fungerer utmerket. Men, ikke bruk det unødvendig da, er noe med å trene opp grepet uten hjelpemiddel. Pluss at du må vaske dem mye oftere.

Skrevet

Jeg sliter sånn med grepet når jeg trener enkelte styrkeøvelser, feks markløft og pullups. Føler fingrene glir, og at grepet er dårlig. Hjelper ikke akkurat med masse svette heller sikkert.

Noen her som bruker hansker? Funker det? Føler det ser litt harry ut på slike ferskiser som meg, men...

Bare å benytte hansker dersom du føler for det. Behøver ikke å være noe dyre greier!

er noe med å trene opp grepet uten hjelpemiddel.

På et lavere nivå får du like god trening ved å bruke hansker. Du unngår samtidig dannelse av kallus.

Skrevet

Bare å benytte hansker dersom du føler for det. Behøver ikke å være noe dyre greier!

På et lavere nivå får du like god trening ved å bruke hansker. Du unngår samtidig dannelse av kallus.

Er vel helst fra lavere nivå man bør venne kroppen på å trene uten unødvendige hjelpemidler?

Sånn ellers forstår jeg ikke hva kallus har med løfting å gjøre, man trenger ikke brekke bein når man trener vel?

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg føler selve grepet er bra, er bare at jeg svetter endel når jeg trener, også i hendene, og jeg glipper derfor f.eks. når jeg skal løfte meg opp under pullups - ikke fordi grepet er slitent, men fordi det er glatt :P

Tenker på å kjøpe meg noen billige og bare prøve. Skal selvsagt variere med og uten - og vaske de ofte!!

Skrevet

Er vel helst fra lavere nivå man bør venne kroppen på å trene uten unødvendige hjelpemidler?

Sånn ellers forstår jeg ikke hva kallus har med løfting å gjøre, man trenger ikke brekke bein når man trener vel?

Grepet rundt en stang eller eller manual må ha samme gripekraft uansett om det er et tøy eller annet materiale imellom. Den lille friksjonskoeffisienten forårsaket av materialet i hansken vil ikke ha betydelig virkning ved et lavere nivå da man ikke har oppnådd samme styrke som en med lengre fartstid. Du vil derfor oppnå den samme utviklingen i muskulaturen i hendene som en som ikke bruker det.

Jeg ser at jeg brukte kallus feil (jeg mente callus ), altså hard hud, eller træler.

Skrevet

Jeg bruker hansker, selv om jeg synes det ser litt teit ut. :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bruke hansker, jeg reagerer på metalelt i apparatene

Anonymous poster hash: 45d13...b59
Skrevet

Å bruke hansker er en uting, men jeg kan forstå at enkelte føler seg bedre med det på. Det beskytter hendene, men samtidig går du glipp av den tilpasningen du trenger for å sikre et bedre grep.

Til å gripe tungt er det i hovedsak to ting som må til: Grepsstyrke, og riktig grep. Sekundært snakker vi om friksjon ved høy-repetisjonstrening (6+ repetisjoner). Da bruker man gjerne kalk, remmer eller kroker.

Om du vil. Hansker eller "grips". De er hovedsaklig for å beskytte deg mot revnet callus, infeksjon i allerede revnede callus, eller kontaktallergi.

Grepet rundt en stang eller eller manual må ha samme gripekraft uansett om det er et tøy eller annet materiale imellom. Den lille friksjonskoeffisienten forårsaket av materialet i hansken vil ikke ha betydelig virkning ved et lavere nivå da man ikke har oppnådd samme styrke som en med lengre fartstid. Du vil derfor oppnå den samme utviklingen i muskulaturen i hendene som en som ikke bruker det.

Jeg ser at jeg brukte kallus feil (jeg mente callus ), altså hard hud, eller træler.

Enig på lavt nivå. Men de fleste vil jo ikke ønske å forbli der nede. Tilpasning er derfor et tema. Hvorfor da i det hele tatt starte med hansker?

Bruker remmer..

Jeg burde gjort det selv, men kun på øvelser der jeg har flere repetisjoner der jeg risikerer å rive opp hendene. Men det er ikke for nybegynnere.

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg sliter jo egentlig ikke med grepet, men med at håndflaten blir så himla "glatt" av svetten. Har supergrep på de første settene :P Burde jeg bruke remmer? Jeg løfter jo ikke så tungt enda (akkurat begynt med styrke), men får ikke økt så mye når jeg glipper liksom.

AnonymBruker
Skrevet

Bruk heller kalk. Du får ikke bedre grep av hansker

Anonymous poster hash: d7d57...726

Skrevet

Bruk heller kalk. Du får ikke bedre grep av hansker

Anonymous poster hash: d7d57...726

Kalk og magnesium er forbudt der jeg trener.

Hansker hjelper mot blemmer og tørr hud, men gir ihvertfall meg dårligere grep.

Remmer er løsningen. 199 spenn i en sportsbutikk, jeg bruker disse

1516343-7-1360423192379.jpg

Skrevet

Kalk og magnesium er forbudt der jeg trener.

Hansker hjelper mot blemmer og tørr hud, men gir ihvertfall meg dårligere grep.

Remmer er løsningen. 199 spenn i en sportsbutikk, jeg bruker disse

[bilde]

Remmer trener du ikke grepet med. Så det er ikke noe for nybegynnere. En bør dessuten ikke alltid bruke remmer når man har sterkt grep også. Låsegrep eller "hook grip" kan man bruke å vektstenger.

At (magnesium)kalk er forbudt er latterlig, men jeg forstår jo at de skal spare penger på renhold. Er det også forbudt med flytende kalk?

Skrevet

Remmer trener du ikke grepet med. Så det er ikke noe for nybegynnere. En bør dessuten ikke alltid bruke remmer når man har sterkt grep også. Låsegrep eller "hook grip" kan man bruke å vektstenger.

At (magnesium)kalk er forbudt er latterlig, men jeg forstår jo at de skal spare penger på renhold. Er det også forbudt med flytende kalk?

Ja der jeg trener er det totalforbud mot kalk/magnesium.

Remmer er bare det lille ekstra, så du bygger fortsatt grepstyrke.

Skrevet

Jeg sliter jo egentlig ikke med grepet, men med at håndflaten blir så himla "glatt" av svetten. Har supergrep på de første settene :P Burde jeg bruke remmer? Jeg løfter jo ikke så tungt enda (akkurat begynt med styrke), men får ikke økt så mye når jeg glipper liksom.

Jeg hadde akkurat samme problem!

Slet med å finne små nok styrkehansker, så endte på et par sorte junior sykkelhansker, hehe

Men de fungerer kjempefint :) Ingen som ser forskjell uansett.

Træler får jeg i større eller mindre grad også med hansker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...