Gå til innhold

kan man få "penger igjen på skatten" om man ikke betaler skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det seg sånn at jeg ble trukket 22% i skatt, men tjente bare 41 000kr så det står jeg skal betale 0 i skatt og får ett tusen seks hundre og et eller annet igjen..., men så jobbet jeg i hele fjor sommer her i byen, men jeg bodde 442km unna (altså står registrert i folkeregisteret der og hadde ikke fått meg hybel i byen) så jeg overnattet hos et søskenbarn den sommeren i fjor mens jeg jobbet, så ifølge nettet har jeg krav på 295kr per døgn i kost for sommeren de månedene, men kan jeg få det utbetalt når jeg ikke betaler skatt, hvis dere skjønner hva jeg mener? for det står at jeg må gange 295kr/døgn med antall netter og så mye kan jeg føre som fradrag på skatten..., men siden jeg ikke har noe skatt å få fradrag fra, får jeg da de pengene utbetalt eller er det bare hvis jeg hadde hatt skatt å betale at jeg kunne trekke beløpet fra skatten?

Anonymous poster hash: e8e89...531
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får igjen det du har betalt inn, hvis du er under frikortsgrensa. Hvis du ikke skal betale noe i skatt, kan du heller ikke trekke fra noe (f.eks. pendlerfradag, BSU, etc.). Du får ikke mer utbetalt enn det du har betalt inn, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 84e9c...a0e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ah det er jo veldig dumt da, for det gikk jo mye utgifter i kost og reise den sommert! så siden jeg bare tjente 41000kr og ikke betaler skatt får jeg heller ingenting igjen av alt jeg brukte på kost/losji/reise, men hvis jeg f.eks hadde tjent over 100 000kr og måtte betale skatt, kunne jeg ført på utgiftene i kost + reise og mest sannsynlig endt opp med å ikke betale noe i skatt da heller siden jeg hadde endt på over 35 000kr i utgifter i følge deres kalkulator...

Anonymous poster hash: 185ed...a7a
AnonymBruker
Skrevet

nei merka også at det at jeg hadde spart 20 000kr i BSU ikke spilte noen rolle.. fikk ikke utbytte av skattefradrag

AnonymBruker
Skrevet

Du får bare 28% avdrag av den summen du skrev.

Anonymous poster hash: 4b988...2cd

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel logisk at man ikke får utbytte av skatteavdraget når man ikke betaler skatt..

Anonymous poster hash: 4b988...2cd

• Liker 12
Skrevet

Skattefradrag betyr nettopp det. Fradrag.

Altså reduksjon i det du har blitt fratatt av lønn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

nei merka også at det at jeg hadde spart 20 000kr i BSU ikke spilte noen rolle.. fikk ikke utbytte av skattefradrag

Nei, det lønner seg egentlig ikke med BSU hvis du ikke tjener så mye at du får skattefradrag. Du får jo rentefordelen, men siden det er en begrensning på hvor mye som kan stå på BSU, er det bedre å spare årene man setter inn der til man har en skattbar inntekt.

Anonymous poster hash: 84e9c...a0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velvel, da har du lært til senere. Ikke sette inn på BSU med mindre du tjener nok til p få utbytte av slattefradraget.

Anonymous poster hash: b3dfb...bfc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er gift kan ektefellen din få fradraget for din BSU istedet. I tilfelle ektefellen har stor nok inntekt, selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 8de54...a5a

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha reisefradrag jeg da.

• Liker 2
Skrevet

ah det er jo veldig dumt da, for det gikk jo mye utgifter i kost og reise den sommert! så siden jeg bare tjente 41000kr og ikke betaler skatt får jeg heller ingenting igjen av alt jeg brukte på kost/losji/reise, men hvis jeg f.eks hadde tjent over 100 000kr og måtte betale skatt, kunne jeg ført på utgiftene i kost + reise og mest sannsynlig endt opp med å ikke betale noe i skatt da heller siden jeg hadde endt på over 35 000kr i utgifter i følge deres kalkulator...

Så du mener seriøst at staten skal betale deg en slags bonus - finansiert av oss andres skatt - fordi du tjener penger? Poenget med fradrag er jo at du skal få noe mindre skatt fordi du har hatt utgifter, men her går jo alt direkte i din egen lomme - det er ingenting å få tilbake fra fellesskapet når du ikke har ytet noe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er veldig dumt? Dumt at du slipper å betale skatt? Dumt at du kunne tjent mye mer og likevel sluppet å betale skatt?

Beklager at jeg sier det, men dette var for sutrete og dumt.

Anonymous poster hash: 71167...b7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er veldig dumt? Dumt at du slipper å betale skatt? Dumt at du kunne tjent mye mer og likevel sluppet å betale skatt?

Beklager at jeg sier det, men dette var for sutrete og dumt.

Anonymous poster hash: 71167...b7b

Ja, selvsagt er det jeg har uthevet over dumt for Ts.

Anonymous poster hash: b3dfb...bfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...